Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 25
Droplets оf Dew: The Music оf Vera Stanojević / Капи росе: Музика Вере Станојевић
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
Vera Stanojević’s timbrally-driven compositions, both acoustic and electro-acoustic,
have increasingly garnered international recognition over the past two decades. A
brief biographical overview, supported with commentary ...
Dr. Nele Karajlić in the Framework of the “New Primitives” / Др Неле Карајлић у оквиру „новог примитивизма”
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The “New Primitives” is an alternative, and later, a cultural movement that emerged
in Sarajevo in the late 1970s and early 1980s; the movement officially ceased to
exist in 1987. The most substantial cultural capital ...
Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture / Акустички судови као израз музичке традиција српске средњовековне архитектуре
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
Archaeoacoustics is a multidisciplinary field of research focused on the history
of the relatedness of the field of sound and architecture. The architectural history
of Europe, from Antiquity to the modern period, is ...
Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo / Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of
Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the
donor environment during that time that largely supported ...
Prokofiev’s Seventh Symphony and its Тwo Еndings: А Study of “Imposed” Revisions / Седма симфонија Прокофјева и њена два завршетка: студија o „наметнутиm” ревизијаma
(Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
Why does a composer resort to changing any one of his compositions? Under
what circumstances does the creative output need to be re-evaluated and
perhaps reconsidered? Prokofiev’s final Seventh Symphony presents two ...
Communist Ideology and Academic Education. A Case Study: World Music History as a Subject in Romanian Universities, 1948-2014 / Комунистичка идеологија и академско образовање. Студија случаја: Општа историја музике као предмет на румунским универзитетима, 1948-2014
(Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
This paper presents music history as a university discipline during Communism
and after. Shaping the specific historical context, marked by censorship, the study
focuses on the main course books on the subject, from ...
What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals / Шта, како и зашто у српској музици после другог светског рата, у светлу идеолошко-политичких превирања
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
The subject of this paper concerns the consideration of the social and artistic
position of Serbian music within the framework of socialist cultural policies and
the post-socialist culture of Serbia in transition. That ...
Мокрањац у делима наследника – од цитатне имитације до цитатне полемике / Mokranjac in the Works of His Successors - From the Citation Imitation to the Citation Polemics
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)
Руковети Стевана Мокрањца представљају својеврстан културни канон, чији
су примарни постулати уграђени у хорска остварења готово свих потоњих
српских композитора који су стварали дела инспирисана фолклором. Овај ...
О певничком простору и химнама које су у њему појане. У трагању за појачко-градитељским везама у средњем веку / On тhe Chanting Space аnd Hymns That Were Sung In It. Searching for Chanting-Architectural Connections in the Middle Ages
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Новији научни радови у вези с развојем појачке традиције у православној цркви
иницирали су проучавање и дефинисање до сада неразјашњених међусобних
утицаја српске средњовековне богослужбене музике и сакралне архитектур ...
Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра / Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између
традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место
у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и
слојевитих односа између снаге ...