Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo
Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of
Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the
donor environment during that time that largely supported foreign rather than local
performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to
post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming –
and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating
politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local
and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization
of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and
continued to produce such events after the war.
У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града
Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума
(1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим,
више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту
документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког
раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем,
превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да
умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали
„политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел
фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима
и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом
фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба
Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.
Keywords:
Bosnia-Herzegovina / Sarajevo / post-conflict / post-socialist / festivals / applied ethnomusicology / Сарајево / Босна и Херцеговина / музика / послератно раздобље / фестивали / пост-социјалистички период / примењена етномузикологијаSource:
Музикологија / Musicology, 2017, I, 22, 133-149Publisher:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Note:
- Portions of this article were included in my dissertation “Aiding Harmony? Culture as a Tool in Post-Conflict Sarajevo” with support from the American Councils Central Europe Research Scholar Program. https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:11298/
Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Haskell, Erica PY - 2017 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3768 AB - The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the donor environment during that time that largely supported foreign rather than local performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming – and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and continued to produce such events after the war. AB - У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума (1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим, више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем, превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали „политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo T1 - Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево SP - 133 EP - 149 VL - I IS - 22 DO - 10.2298/MUZ1722133H UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 ER -
@article{ author = "Haskell, Erica", year = "2017", abstract = "The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the donor environment during that time that largely supported foreign rather than local performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming – and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and continued to produce such events after the war., У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума (1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим, више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем, превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали „политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo, Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево", pages = "133-149", volume = "I", number = "22", doi = "10.2298/MUZ1722133H", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768" }
Haskell, E.. (2017). Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., I(22), 133-149. https://doi.org/10.2298/MUZ1722133H https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768
Haskell E. Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo. in Музикологија / Musicology. 2017;I(22):133-149. doi:10.2298/MUZ1722133H https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 .
Haskell, Erica, "Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo" in Музикологија / Musicology, I, no. 22 (2017):133-149, https://doi.org/10.2298/MUZ1722133H ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 .