DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo

Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево

Thumbnail
2017
bitstream_11950.pdf (232.9Kb)
Authors
Haskell, Erica
Contributors
Medić, Ivana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the donor environment during that time that largely supported foreign rather than local performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming – and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and continued to produce such events after the war.
У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума (1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим, више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем, превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали „политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.
Keywords:
Bosnia-Herzegovina / Sarajevo / post-conflict / post-socialist / festivals / applied ethnomusicology / Сарајево / Босна и Херцеговина / музика / послератно раздобље / фестивали / пост-социјалистички период / примењена етномузикологија
Source:
Музикологија / Musicology, 2017, I, 22, 133-149
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Note:
  • Portions of this article were included in my dissertation “Aiding Harmony? Culture as a Tool in Post-Conflict Sarajevo” with support from the American Councils Central Europe Research Scholar Program. https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:11298/

DOI: 10.2298/MUZ1722133H

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3768
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Haskell, Erica
PY  - 2017
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3768
AB  - The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of
Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the
donor environment during that time that largely supported foreign rather than local
performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to
post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming –
and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating
politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local
and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization
of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and
continued to produce such events after the war.
AB  - У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града
Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума
(1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим,
више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту
документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког
раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем,
превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да
умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали
„политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел
фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима
и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом
фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба
Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo
T1  - Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево
SP  - 133
EP  - 149
VL  - I
IS  - 22
DO  - 10.2298/MUZ1722133H
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768
ER  - 
@article{
author = "Haskell, Erica",
year = "2017",
abstract = "The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of
Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the
donor environment during that time that largely supported foreign rather than local
performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to
post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming –
and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating
politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local
and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization
of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and
continued to produce such events after the war., У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града
Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума
(1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим,
више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту
документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког
раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем,
превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да
умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали
„политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел
фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима
и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом
фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба
Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo, Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево",
pages = "133-149",
volume = "I",
number = "22",
doi = "10.2298/MUZ1722133H",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768"
}
Haskell, E.. (2017). Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., I(22), 133-149.
https://doi.org/10.2298/MUZ1722133H
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768
Haskell E. Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo. in Музикологија / Musicology. 2017;I(22):133-149.
doi:10.2298/MUZ1722133H
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 .
Haskell, Erica, "Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo" in Музикологија / Musicology, I, no. 22 (2017):133-149,
https://doi.org/10.2298/MUZ1722133H .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB