Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture
Акустички судови као израз музичке традиција српске средњовековне архитектуре
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Archaeoacoustics is a multidisciplinary field of research focused on the history
of the relatedness of the field of sound and architecture. The architectural history
of Europe, from Antiquity to the modern period, is abundant in the findings of
vessels, which are considered to have an acoustic purpose. This paper addresses
these acoustic vessels embedded in the massive walls of sacred architecture
in medieval Serbia (15 churches). We considered the wide context of current
archaeoacoustic research, in order to argue that this practice can be regarded as
an expression of a certain medieval musical tradition.
Истраживање звука у архитектури завређује посебно место у студијама
културног наслеђа, захтевајући притом мултидисциплинаран приступ. Кроз
градитељску историју Европе, од античког до савременог доба, коришћени
су одређени судови, за које се сматра да су имали акустичку намену. Овај рад
представља резултате истраживања акустичких судова уграђених у камене
зидове сакралне архитектуре средњовековне Србије и одговара на питање
да ли се ова пракса може сматрати изразом извесне музичке традиције. У
првом делу рада сагледан је шири контекст археоакустичких истраживања
средњовековне Европе. Представљени су кључни изводи из Витрувијевог дела
Десет књига о архитектури – најстаријег документа са описом акустичких
судовa. Затим, дат je кратак преглед релевантних археоакустичких студија и
извода који илуструју акустичке намере средњовековних градитеља. У другом
делу рада представљени су налази акустичких судова из средњовековне Србије
– историјски оквир истраживања, преглед истраживања... ове теме код нас,
попис налаза (из укупно 15 цркава) и досад спроведене акустичке студије. У
трећем делу рада дискутованa су физичка својства акустичких судова, њихов распоред, позиција и оријентација у зиду, акустичке одлике, итд. Показано
је да постоји одређени ниво правилности у постављању судова, као и у
њиховим физичким својствима. Пронађени су у свим осталим градитељским
периодима осим у византијској групи споменика (доминантно у Рашкој, XIIXIII
век). Поред тога што је показано да се пракса узиђивања акустичких
судова може сматрати извесним изразом музичке традиције сакралне
архитектуре средњовековне Србије, такође је указано на неопходност
даљих истраживања – акустичких мерења in situ, испитивања рачунарских
модела или лабораторијских мерења судова. Поврх свега, овај рад омогућио
је да се налази акустичких судова из српске средњовековне архитектуре
позиционирају на археоакустичкој мапи Европе и тако допринесу разумевању
односа звука и архитектуре кроз историју градитељства.
Keywords:
Acoustic vessels / archaeoacoustics / sacred medieval architecture / medieval Serbia / aкустички судови / археоакустика / сакрална архитектура средњег века / средњовековна СрбијаSource:
Музикологија / Musicology, 2017, I, 22, 105-132Publisher:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Funding / projects:
- Society, spiritual and material culture and communications in the prehistory and early history of the Balkans (RS-177012)
- Theory and practice of science in society: multidisciplinary, educational and intergenerational perspectives (RS-179048)
Note:
- The paper is a result of research on the project Society, spiritual and material culture and communication on the Balkans in prehistory and early history of Balkans (No. 177012) and the project Theory and practice of science in society: multidisciplinary, educational and intergenerational perspectives (No. 179048). The Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia finances both projects. We are grateful for the help that we received from Jean-Christophe Valière from the University of Poitiers and Emilija Pejović from the Republic Institute for Protection of Cultural Monuments, Belgrade.
Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Đorđević, Zorana AU - Penezić, Kristina AU - Dimitrijević, Stefan PY - 2017 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3767 AB - Archaeoacoustics is a multidisciplinary field of research focused on the history of the relatedness of the field of sound and architecture. The architectural history of Europe, from Antiquity to the modern period, is abundant in the findings of vessels, which are considered to have an acoustic purpose. This paper addresses these acoustic vessels embedded in the massive walls of sacred architecture in medieval Serbia (15 churches). We considered the wide context of current archaeoacoustic research, in order to argue that this practice can be regarded as an expression of a certain medieval musical tradition. AB - Истраживање звука у архитектури завређује посебно место у студијама културног наслеђа, захтевајући притом мултидисциплинаран приступ. Кроз градитељску историју Европе, од античког до савременог доба, коришћени су одређени судови, за које се сматра да су имали акустичку намену. Овај рад представља резултате истраживања акустичких судова уграђених у камене зидове сакралне архитектуре средњовековне Србије и одговара на питање да ли се ова пракса може сматрати изразом извесне музичке традиције. У првом делу рада сагледан је шири контекст археоакустичких истраживања средњовековне Европе. Представљени су кључни изводи из Витрувијевог дела Десет књига о архитектури – најстаријег документа са описом акустичких судовa. Затим, дат je кратак преглед релевантних археоакустичких студија и извода који илуструју акустичке намере средњовековних градитеља. У другом делу рада представљени су налази акустичких судова из средњовековне Србије – историјски оквир истраживања, преглед истраживања ове теме код нас, попис налаза (из укупно 15 цркава) и досад спроведене акустичке студије. У трећем делу рада дискутованa су физичка својства акустичких судова, њихов распоред, позиција и оријентација у зиду, акустичке одлике, итд. Показано је да постоји одређени ниво правилности у постављању судова, као и у њиховим физичким својствима. Пронађени су у свим осталим градитељским периодима осим у византијској групи споменика (доминантно у Рашкој, XIIXIII век). Поред тога што је показано да се пракса узиђивања акустичких судова може сматрати извесним изразом музичке традиције сакралне архитектуре средњовековне Србије, такође је указано на неопходност даљих истраживања – акустичких мерења in situ, испитивања рачунарских модела или лабораторијских мерења судова. Поврх свега, овај рад омогућио је да се налази акустичких судова из српске средњовековне архитектуре позиционирају на археоакустичкој мапи Европе и тако допринесу разумевању односа звука и архитектуре кроз историју градитељства. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture T1 - Акустички судови као израз музичке традиција српске средњовековне архитектуре SP - 105 EP - 132 VL - I IS - 22 DO - 10.2298/MUZ1722105D UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3767 ER -
@article{ author = "Đorđević, Zorana and Penezić, Kristina and Dimitrijević, Stefan", year = "2017", abstract = "Archaeoacoustics is a multidisciplinary field of research focused on the history of the relatedness of the field of sound and architecture. The architectural history of Europe, from Antiquity to the modern period, is abundant in the findings of vessels, which are considered to have an acoustic purpose. This paper addresses these acoustic vessels embedded in the massive walls of sacred architecture in medieval Serbia (15 churches). We considered the wide context of current archaeoacoustic research, in order to argue that this practice can be regarded as an expression of a certain medieval musical tradition., Истраживање звука у архитектури завређује посебно место у студијама културног наслеђа, захтевајући притом мултидисциплинаран приступ. Кроз градитељску историју Европе, од античког до савременог доба, коришћени су одређени судови, за које се сматра да су имали акустичку намену. Овај рад представља резултате истраживања акустичких судова уграђених у камене зидове сакралне архитектуре средњовековне Србије и одговара на питање да ли се ова пракса може сматрати изразом извесне музичке традиције. У првом делу рада сагледан је шири контекст археоакустичких истраживања средњовековне Европе. Представљени су кључни изводи из Витрувијевог дела Десет књига о архитектури – најстаријег документа са описом акустичких судовa. Затим, дат je кратак преглед релевантних археоакустичких студија и извода који илуструју акустичке намере средњовековних градитеља. У другом делу рада представљени су налази акустичких судова из средњовековне Србије – историјски оквир истраживања, преглед истраживања ове теме код нас, попис налаза (из укупно 15 цркава) и досад спроведене акустичке студије. У трећем делу рада дискутованa су физичка својства акустичких судова, њихов распоред, позиција и оријентација у зиду, акустичке одлике, итд. Показано је да постоји одређени ниво правилности у постављању судова, као и у њиховим физичким својствима. Пронађени су у свим осталим градитељским периодима осим у византијској групи споменика (доминантно у Рашкој, XIIXIII век). Поред тога што је показано да се пракса узиђивања акустичких судова може сматрати извесним изразом музичке традиције сакралне архитектуре средњовековне Србије, такође је указано на неопходност даљих истраживања – акустичких мерења in situ, испитивања рачунарских модела или лабораторијских мерења судова. Поврх свега, овај рад омогућио је да се налази акустичких судова из српске средњовековне архитектуре позиционирају на археоакустичкој мапи Европе и тако допринесу разумевању односа звука и архитектуре кроз историју градитељства.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture, Акустички судови као израз музичке традиција српске средњовековне архитектуре", pages = "105-132", volume = "I", number = "22", doi = "10.2298/MUZ1722105D", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3767" }
Đorđević, Z., Penezić, K.,& Dimitrijević, S.. (2017). Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., I(22), 105-132. https://doi.org/10.2298/MUZ1722105D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3767
Đorđević Z, Penezić K, Dimitrijević S. Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture. in Музикологија / Musicology. 2017;I(22):105-132. doi:10.2298/MUZ1722105D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3767 .
Đorđević, Zorana, Penezić, Kristina, Dimitrijević, Stefan, "Acoustic vessels as an expression of medieval music tradition in Serbian sacred architecture" in Музикологија / Musicology, I, no. 22 (2017):105-132, https://doi.org/10.2298/MUZ1722105D ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3767 .