Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo
Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево
dc.contributor | Medić, Ivana | |
dc.creator | Haskell, Erica | |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T13:28:44Z | |
dc.date.available | 2018-09-06T13:28:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1450-9814 (print) | |
dc.identifier.issn | 2406-0976 (online) | |
dc.identifier.uri | https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3768 | |
dc.description.abstract | The focus of this article is on the “festivalization” of Sarajevo, the capital city of Bosnia-Herzegovina, after the signing of the Dayton Agreement (1995), and the donor environment during that time that largely supported foreign rather than local performances. I chronicle a shift – from socialist-era regional festivals before the war to post-war period staged multi-day multi-performance events with foreign programming – and highlight the tendency of donors to de-emphasize local difference as a way of creating politically safe aiding strategies. I unpack why the “festival model” was attractive to local and foreign cultural organizers during this period. Specifically I discuss the reorganization of the Sarajevo Winter Festival as well as other festivals that existed before the war and continued to produce such events after the war. | en |
dc.description.abstract | У фокусу овог чланка налази се „фестивализација” Сарајева, главног града Босне и Херцеговине, у раздобљу након потписивања Дејтонског споразума (1995). Нарочиту пажњу посвећујем култури донаторства, којом је, међутим, више подржавано инострано него домаће извођаштво. У овом тексту документујем обрт од регионалних фестивала из предратног социјалистичког раздобља, до вишедневних послератних фестивала са великим бројем, превасходно иностраних, извођача, те указујем на тенденцију донатора да умањују значај локално-специфичних разлика, да би на тај начин креирали „политички безбедне” програме помоћи. Разоткривам због чега је „модел фестивала” био атрактиван и локалним и иностраним културним посленицима и продуцентима у овом периоду. Посебно се бавим реорганизацијом фестивала Сарајевска зима, као и других фестивала који су постојали у доба Југославије, али су наставили да постоје и у периоду након завршетка рата. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Музикологија / Musicology | |
dc.subject | Bosnia-Herzegovina | sr |
dc.subject | Sarajevo | sr |
dc.subject | post-conflict | sr |
dc.subject | post-socialist | sr |
dc.subject | festivals | sr |
dc.subject | applied ethnomusicology | sr |
dc.subject | Сарајево | sr |
dc.subject | Босна и Херцеговина | sr |
dc.subject | музика | sr |
dc.subject | послератно раздобље | sr |
dc.subject | фестивали | sr |
dc.subject | пост-социјалистички период | sr |
dc.subject | примењена етномузикологија | sr |
dc.title | Funding Festivals: Bringing the World to Sarajevo | en |
dc.title | Финансирање фестивала: довођење света у Сарајево | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dcterms.abstract | Хаскелл, Ерица; Finansiranje festivala: dovođenje sveta u Sarajevo; | |
dc.citation.spage | 133 | |
dc.citation.epage | 149 | |
dc.citation.volume | I | |
dc.citation.issue | 22 | |
dc.identifier.doi | 10.2298/MUZ1722133H | |
dc.description.other | Portions of this article were included in my dissertation “Aiding Harmony? Culture as a Tool in Post-Conflict Sarajevo” with support from the American Councils Central Europe Research Scholar Program. https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:11298/ | en |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | https://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/11950/bitstream_11950.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3768 |