Приказ основних података о документу

Онтолошка херменеутика као катализатор музиколошког дискурса: неколико скица

dc.contributorМедић, Ивана
dc.creatorRadeta, Igor
dc.date.accessioned2019-08-11T18:40:57Z
dc.date.available2019-08-11T18:40:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1450-1984 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/6349
dc.description.abstractFrom the invention of language, the phenomenon of Greek hermēneía to biblical exegesis, interpretation is one of the crucial paradigms of culture and civilization. Joined with general ontology, hermeneutics offers original and intuitive theoretical insights. In this paper the author proposes and examines several possibilities of productive influence of ontological hermeneutics on musicological discourse. Starting with the dilemma concerning the relationship on the axis text—being, the first answers have been found in different definitions of discourse. A more elaborate debate continues in the field of ontology, from Aristotle to metaontology. Finally, cross-references that intersect types of hermeneutics/ontology and musical phenomena are offered.en
dc.description.abstractДа ли је све текст? Ако јесте, на шта се тачно односи оно „је“ у питању? Ко или шта постоји у тексту? Какав је његов однос према свету? Покушали смо да одговоре на ова питања потражимо под окриљем онтологије, полазећи од хипотезе да бит/бивство/битак остају темељ проблема којим се бавимо. Утврђујући контуре почетне апорије наилазимо на појам дискурса и неколицину његових дефиниција. Испоставља се да је дискурс оквир који нам омогућава да прецизније дијагностификујемо корен дилеме о начину постојања текстуалних формација, нарочито у односу на реалност као такву. Разумљиво, шира расправа по овом питања је немогућа без развијеније дискусије на платоу опште онтологије. Ипак, пре ње, наведена је пропозициона сентенца о критици објективизма и епистемолошким препрекама „чистог“ сазнања. Њена функција је да укаже на сложеност методолошког разрешења, између осталог, феномена интертекстуалности и приступа „самој ствари“. Нотирајући предуслове теоријске платформе која би могла дати основ за постулирање одговора, почели смо онтолошки дијалог Аристотеловим димензијама постојања. Одмах затим, изложена је расправа о јестеству, филозофским и теоријским последицама постојања/непостојања а покренута су и мета-онтолошка питања. Логичан продужетак дебата добија кроз онтологију музике. Наведена је, према нашем мишљењу, већина модалитета постојања музике/музичког дела. Подвлачећи везу са онтологијом, посебно је издвојен једанаести начин постојања. Музика као идеалитет ка коме, као референтном месту, истовремено инклинирају партитура, извођење и перцепција јесте, у овом тренутку, компромисни теоријски модел који нуди довољну ширину за даље проблематизације егзистенцијалне мистерије музичког дела по себи. У завршном сегменту текста аутор је покушао да повеже, са једне стране, типологије опште онтологије и херменеутике и, са друге стране, различите манифестације музичке историје. Испоставило се да се различите врсте онтолошких поља прожимају са феноменима (теорије) музике као што су шенкеријански ursatz, Бузонијева прамузика, музика сфера, концепт отвореног дела, musica instrumentalis и тишина. Сличну везу можемо лоцирати и у односу између различитих усмерења унутар херменеутике и музичких парадигми. Схватање музике као аутономног поља у које увек улазимо као други и настанак нове/критичке музикологије виђени су као одрази радикалне и контекстуалне херменеутике. Коначно, указујући на неколико појмова карактеристичних за музичку теорију потврдили смо значај онтолошке херменеутике за музиколошки дискурс. Nomen est omen.sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Музиколошки институт САНУsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177004/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceМузикологија / Musicology
dc.subjectontologysr
dc.subjecthermeneuticssr
dc.subjectdiscoursesr
dc.subjectmusicologysr
dc.subjectmusic existencesr
dc.subjectонтологијаsr
dc.subjectхерменеутикаsr
dc.subjectдискурсsr
dc.subjectмузикологијаsr
dc.subjectпостојање музикеsr
dc.titleOntological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketchesen
dc.titleОнтолошка херменеутика као катализатор музиколошког дискурса: неколико скицаsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractРадета, Игор; Ontološka hermeneutika kao katalizator muzikološkog diskursa: nekoliko skica;
dc.citation.spage183
dc.citation.epage192
dc.citation.volume26
dc.identifier.doi10.2298/MUZ1926183R
dc.description.otherЧасопис је индексиран на http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 и у међународној бази ProQuest. / The journal is indexed in http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 and in the international database ProQuest. Издавање ове публикације подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и СОКОЈ - Организација музичких аутора Србије / The publication of this volume was supported by the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and SOKOJ - Serbian Music Authors' Organizationsr
dc.identifier.cobiss173918727
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/19897/bitstream_19897.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу