DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches

Онтолошка херменеутика као катализатор музиколошког дискурса: неколико скица

Thumbnail
2019
bitstream_19897.pdf (180.5Kb)
Authors
Radeta, Igor
Contributors
Медић, Ивана
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
From the invention of language, the phenomenon of Greek hermēneía to biblical exegesis, interpretation is one of the crucial paradigms of culture and civilization. Joined with general ontology, hermeneutics offers original and intuitive theoretical insights. In this paper the author proposes and examines several possibilities of productive influence of ontological hermeneutics on musicological discourse. Starting with the dilemma concerning the relationship on the axis text—being, the first answers have been found in different definitions of discourse. A more elaborate debate continues in the field of ontology, from Aristotle to metaontology. Finally, cross-references that intersect types of hermeneutics/ontology and musical phenomena are offered.
Да ли је све текст? Ако јесте, на шта се тачно односи оно „је“ у питању? Ко или шта постоји у тексту? Какав је његов однос према свету? Покушали смо да одговоре на ова питања потражимо под окриљем онтологије, полазећи од хипотезе да бит/бивство/битак остају темељ проблема којим се бавимо. Утврђујући контуре почетне апорије наилазимо на појам дискурса и неколицину његових дефиниција. Испоставља се да је дискурс оквир који нам омогућава да прецизније дијагностификујемо корен дилеме о начину постојања текстуалних формација, нарочито у односу на реалност као такву. Разумљиво, шира расправа по овом питања је немогућа без развијеније дискусије на платоу опште онтологије. Ипак, пре ње, наведена је пропозициона сентенца о критици објективизма и епистемолошким препрекама „чистог“ сазнања. Њена функција је да укаже на сложеност методолошког разрешења, између осталог, феномена интертекстуалности и приступа „самој ствари“. Нотирајући предуслове теоријске платформе која би могла дати основ за посту...лирање одговора, почели смо онтолошки дијалог Аристотеловим димензијама постојања. Одмах затим, изложена је расправа о јестеству, филозофским и теоријским последицама постојања/непостојања а покренута су и мета-онтолошка питања. Логичан продужетак дебата добија кроз онтологију музике. Наведена је, према нашем мишљењу, већина модалитета постојања музике/музичког дела. Подвлачећи везу са онтологијом, посебно је издвојен једанаести начин постојања. Музика као идеалитет ка коме, као референтном месту, истовремено инклинирају партитура, извођење и перцепција јесте, у овом тренутку, компромисни теоријски модел који нуди довољну ширину за даље проблематизације егзистенцијалне мистерије музичког дела по себи. У завршном сегменту текста аутор је покушао да повеже, са једне стране, типологије опште онтологије и херменеутике и, са друге стране, различите манифестације музичке историје. Испоставило се да се различите врсте онтолошких поља прожимају са феноменима (теорије) музике као што су шенкеријански ursatz, Бузонијева прамузика, музика сфера, концепт отвореног дела, musica instrumentalis и тишина. Сличну везу можемо лоцирати и у односу између различитих усмерења унутар херменеутике и музичких парадигми. Схватање музике као аутономног поља у које увек улазимо као други и настанак нове/критичке музикологије виђени су као одрази радикалне и контекстуалне херменеутике. Коначно, указујући на неколико појмова карактеристичних за музичку теорију потврдили смо значај онтолошке херменеутике за музиколошки дискурс. Nomen est omen.

Keywords:
ontology / hermeneutics / discourse / musicology / music existence / онтологија / херменеутика / дискурс / музикологија / постојање музике
Source:
Музикологија / Musicology, 2019, 26, 183-192
Publisher:
  • Београд : Музиколошки институт САНУ
Funding / projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • Часопис је индексиран на http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 и у међународној бази ProQuest. / The journal is indexed in http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 and in the international database ProQuest. Издавање ове публикације подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и СОКОЈ - Организација музичких аутора Србије / The publication of this volume was supported by the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and SOKOJ - Serbian Music Authors' Organization

DOI: 10.2298/MUZ1926183R

Cobiss ID: 173918727

ISSN: 1450-1984 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349
URI
https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6349
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Radeta, Igor
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6349
AB  - From the invention of language, the phenomenon of Greek hermēneía to biblical exegesis, interpretation is one of the crucial paradigms of culture and civilization. Joined with general ontology, hermeneutics offers original and intuitive theoretical insights. In this paper the author proposes and examines several possibilities of productive influence of ontological hermeneutics on musicological discourse. Starting with the dilemma concerning the relationship on the axis text—being, the first answers have been found in different definitions of discourse. A more elaborate debate continues in the field of ontology, from Aristotle to metaontology. Finally, cross-references that intersect types of hermeneutics/ontology and musical phenomena are offered.
AB  - Да ли је све текст? Ако јесте, на шта се тачно односи оно „је“ у питању? Ко или шта постоји у тексту? Какав је његов однос према свету? Покушали смо да одговоре на ова питања потражимо под окриљем онтологије, полазећи од хипотезе да бит/бивство/битак остају темељ проблема којим се бавимо. Утврђујући контуре почетне апорије наилазимо на појам дискурса и неколицину његових дефиниција. Испоставља се да је дискурс оквир који нам омогућава да прецизније дијагностификујемо корен дилеме о начину постојања текстуалних формација, нарочито у односу на реалност као такву. Разумљиво, шира расправа по овом питања је немогућа без развијеније дискусије на платоу опште онтологије. Ипак, пре ње, наведена је пропозициона сентенца о критици објективизма и епистемолошким препрекама „чистог“ сазнања. Њена функција је да укаже на сложеност методолошког разрешења, између осталог, феномена интертекстуалности и приступа „самој ствари“. Нотирајући предуслове теоријске платформе која би могла дати основ за постулирање одговора, почели смо онтолошки дијалог Аристотеловим димензијама постојања. Одмах затим, изложена је расправа о јестеству, филозофским и теоријским последицама постојања/непостојања а покренута су и мета-онтолошка питања. Логичан продужетак дебата добија кроз онтологију музике. Наведена је, према нашем мишљењу, већина модалитета постојања музике/музичког дела. Подвлачећи везу са онтологијом, посебно је издвојен једанаести начин постојања. Музика као идеалитет ка коме, као референтном месту, истовремено инклинирају партитура, извођење и перцепција јесте, у овом тренутку, компромисни теоријски модел који нуди довољну ширину за даље проблематизације егзистенцијалне мистерије музичког дела по себи. У завршном сегменту текста аутор је покушао да повеже, са једне стране, типологије опште онтологије и херменеутике и, са друге стране, различите манифестације музичке историје. Испоставило се да се различите врсте онтолошких поља прожимају са феноменима (теорије) музике као што су шенкеријански ursatz, Бузонијева прамузика, музика сфера, концепт отвореног дела, musica instrumentalis и тишина. Сличну везу можемо лоцирати и у односу између различитих усмерења унутар херменеутике и музичких парадигми. 
Схватање музике као аутономног поља у које увек улазимо као други и настанак нове/критичке музикологије виђени су као одрази радикалне и контекстуалне херменеутике. Коначно, указујући на неколико појмова карактеристичних за музичку теорију потврдили смо значај онтолошке херменеутике за музиколошки дискурс. Nomen est omen.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches
T1  - Онтолошка херменеутика као катализатор музиколошког дискурса: неколико скица
SP  - 183
EP  - 192
VL  - 26
DO  - 10.2298/MUZ1926183R
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349
ER  - 
@article{
author = "Radeta, Igor",
year = "2019",
abstract = "From the invention of language, the phenomenon of Greek hermēneía to biblical exegesis, interpretation is one of the crucial paradigms of culture and civilization. Joined with general ontology, hermeneutics offers original and intuitive theoretical insights. In this paper the author proposes and examines several possibilities of productive influence of ontological hermeneutics on musicological discourse. Starting with the dilemma concerning the relationship on the axis text—being, the first answers have been found in different definitions of discourse. A more elaborate debate continues in the field of ontology, from Aristotle to metaontology. Finally, cross-references that intersect types of hermeneutics/ontology and musical phenomena are offered., Да ли је све текст? Ако јесте, на шта се тачно односи оно „је“ у питању? Ко или шта постоји у тексту? Какав је његов однос према свету? Покушали смо да одговоре на ова питања потражимо под окриљем онтологије, полазећи од хипотезе да бит/бивство/битак остају темељ проблема којим се бавимо. Утврђујући контуре почетне апорије наилазимо на појам дискурса и неколицину његових дефиниција. Испоставља се да је дискурс оквир који нам омогућава да прецизније дијагностификујемо корен дилеме о начину постојања текстуалних формација, нарочито у односу на реалност као такву. Разумљиво, шира расправа по овом питања је немогућа без развијеније дискусије на платоу опште онтологије. Ипак, пре ње, наведена је пропозициона сентенца о критици објективизма и епистемолошким препрекама „чистог“ сазнања. Њена функција је да укаже на сложеност методолошког разрешења, између осталог, феномена интертекстуалности и приступа „самој ствари“. Нотирајући предуслове теоријске платформе која би могла дати основ за постулирање одговора, почели смо онтолошки дијалог Аристотеловим димензијама постојања. Одмах затим, изложена је расправа о јестеству, филозофским и теоријским последицама постојања/непостојања а покренута су и мета-онтолошка питања. Логичан продужетак дебата добија кроз онтологију музике. Наведена је, према нашем мишљењу, већина модалитета постојања музике/музичког дела. Подвлачећи везу са онтологијом, посебно је издвојен једанаести начин постојања. Музика као идеалитет ка коме, као референтном месту, истовремено инклинирају партитура, извођење и перцепција јесте, у овом тренутку, компромисни теоријски модел који нуди довољну ширину за даље проблематизације егзистенцијалне мистерије музичког дела по себи. У завршном сегменту текста аутор је покушао да повеже, са једне стране, типологије опште онтологије и херменеутике и, са друге стране, различите манифестације музичке историје. Испоставило се да се различите врсте онтолошких поља прожимају са феноменима (теорије) музике као што су шенкеријански ursatz, Бузонијева прамузика, музика сфера, концепт отвореног дела, musica instrumentalis и тишина. Сличну везу можемо лоцирати и у односу између различитих усмерења унутар херменеутике и музичких парадигми. 
Схватање музике као аутономног поља у које увек улазимо као други и настанак нове/критичке музикологије виђени су као одрази радикалне и контекстуалне херменеутике. Коначно, указујући на неколико појмова карактеристичних за музичку теорију потврдили смо значај онтолошке херменеутике за музиколошки дискурс. Nomen est omen.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches, Онтолошка херменеутика као катализатор музиколошког дискурса: неколико скица",
pages = "183-192",
volume = "26",
doi = "10.2298/MUZ1926183R",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349"
}
Radeta, I.. (2019). Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches. in Музикологија / Musicology
Београд : Музиколошки институт САНУ., 26, 183-192.
https://doi.org/10.2298/MUZ1926183R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349
Radeta I. Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches. in Музикологија / Musicology. 2019;26:183-192.
doi:10.2298/MUZ1926183R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349 .
Radeta, Igor, "Ontological Hermeneutics as a Catalyst of Musicological Discourse: A Few Sketches" in Музикологија / Musicology, 26 (2019):183-192,
https://doi.org/10.2298/MUZ1926183R .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6349 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB