Владар и манастир
The ruler and his monastery
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Једно од најзначајнијих питања владарске идеологије Немањића, било је питање односа владара према свом вечном почивалишту. Правих услова за династички маузолеј у Србији није било и српски владари, углавном сваки за себе, подижу гробну цркву и одговарајући манастирски комплекс. Такође, сваки од њих, водећи за живота политику на самосвојан и у суштини аутократски начин, али често навлачећи монашку ризу пред крај владавине, очекује да ће после смрти бити канонизован. Сопствени маузолеј у облику манастира је онда логична последица и он, у извесном смислу, постаје реплика Немањиног маузолеја. То је део схватања да Студеница, иако узор, не може бити опште заупокојено место за владаре, што се већ јасно види у Милешеви. Потоњи развитак је, не само у идејном него и у политичком смислу потврдио такво схватање.
One of the most important questions about the royal ideology of the Nemanjić dynasty is the nature of the relationship of the ruler towards his most important endowment, his eternal legacy. This relationship could not be left to the whim of every individual ruler; rather it had to be formed within the framework of general conditions in the country, on the one hand, and on the other, within the dynastic politics and traditions of the ruling family. Serbia was a state with no real urban life and no fixed capital city. This precluded the establishment of a mausoleum church of the urban type. An original solution was established by the founder of the dynasty.
Keywords:
Студеница / маузолеј / Немања / Владислав / МилутинSource:
ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ, 2015, 44, 1, 93-98Publisher:
- Београд : Византолошки институт САНУ
- Београд : Задужбина светог манастира Хиландара
Funding / projects:
- Tradition, Innovation and Identity in the Byzantine World (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177032)
Note:
- Mélanges offerts à Mirjana Živojinović/Зборник у част Мирјане Живојиновић
Collections
Institution/Community
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASATY - JOUR AU - Максимовић, Љубомир PY - 2015 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9139 AB - Једно од најзначајнијих питања владарске идеологије Немањића, било је питање односа владара према свом вечном почивалишту. Правих услова за династички маузолеј у Србији није било и српски владари, углавном сваки за себе, подижу гробну цркву и одговарајући манастирски комплекс. Такође, сваки од њих, водећи за живота политику на самосвојан и у суштини аутократски начин, али често навлачећи монашку ризу пред крај владавине, очекује да ће после смрти бити канонизован. Сопствени маузолеј у облику манастира је онда логична последица и он, у извесном смислу, постаје реплика Немањиног маузолеја. То је део схватања да Студеница, иако узор, не може бити опште заупокојено место за владаре, што се већ јасно види у Милешеви. Потоњи развитак је, не само у идејном него и у политичком смислу потврдио такво схватање. AB - One of the most important questions about the royal ideology of the Nemanjić dynasty is the nature of the relationship of the ruler towards his most important endowment, his eternal legacy. This relationship could not be left to the whim of every individual ruler; rather it had to be formed within the framework of general conditions in the country, on the one hand, and on the other, within the dynastic politics and traditions of the ruling family. Serbia was a state with no real urban life and no fixed capital city. This precluded the establishment of a mausoleum church of the urban type. An original solution was established by the founder of the dynasty. PB - Београд : Византолошки институт САНУ PB - Београд : Задужбина светог манастира Хиландара T2 - ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ T1 - Владар и манастир T1 - The ruler and his monastery SP - 93 EP - 98 VL - 44 IS - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9139 ER -
@article{ author = "Максимовић, Љубомир", year = "2015", abstract = "Једно од најзначајнијих питања владарске идеологије Немањића, било је питање односа владара према свом вечном почивалишту. Правих услова за династички маузолеј у Србији није било и српски владари, углавном сваки за себе, подижу гробну цркву и одговарајући манастирски комплекс. Такође, сваки од њих, водећи за живота политику на самосвојан и у суштини аутократски начин, али често навлачећи монашку ризу пред крај владавине, очекује да ће после смрти бити канонизован. Сопствени маузолеј у облику манастира је онда логична последица и он, у извесном смислу, постаје реплика Немањиног маузолеја. То је део схватања да Студеница, иако узор, не може бити опште заупокојено место за владаре, што се већ јасно види у Милешеви. Потоњи развитак је, не само у идејном него и у политичком смислу потврдио такво схватање., One of the most important questions about the royal ideology of the Nemanjić dynasty is the nature of the relationship of the ruler towards his most important endowment, his eternal legacy. This relationship could not be left to the whim of every individual ruler; rather it had to be formed within the framework of general conditions in the country, on the one hand, and on the other, within the dynastic politics and traditions of the ruling family. Serbia was a state with no real urban life and no fixed capital city. This precluded the establishment of a mausoleum church of the urban type. An original solution was established by the founder of the dynasty.", publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ, Београд : Задужбина светог манастира Хиландара", journal = "ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ", title = "Владар и манастир, The ruler and his monastery", pages = "93-98", volume = "44", number = "1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9139" }
Максимовић, Љ.. (2015). Владар и манастир. in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ Београд : Византолошки институт САНУ., 44(1), 93-98. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9139
Максимовић Љ. Владар и манастир. in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ. 2015;44(1):93-98. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9139 .
Максимовић, Љубомир, "Владар и манастир" in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ, 44, no. 1 (2015):93-98, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9139 .