Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
На стазама модернизма Беле Бартока: Следбеници и сапутници: Јосип Славенски и Марко Тајчевић
dc.contributor | Јовановић, Јелена | |
dc.contributor | Ластић, Пера | |
dc.contributor | Томашевић, Катарина | |
dc.creator | Томашевић, Катарина | |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T11:56:17Z | |
dc.date.available | 2020-01-08T11:56:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-963-12-7802-6 | |
dc.identifier.uri | https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6994 | |
dc.description.abstract | Нема сумње да су на многим пољима развојни токови југословенске и српске уметничке музике, као и науке о музици и, посебно – етномузикологије, били снажно обележени одјецима плодних и разноврсних активности Беле Бартока (Béla Bartók, 1881–1945). У фокусу овог рада, у коме ћемо настојати да допунимо и преиспитамо досадашња сазнања о Бартоковој улози у процесима формирања музичког модернизма на просторима некадашње југословенске Kраљевине, наћи ће се двојица Бартокових нешто млађих савременика – композитори Јосип Славенски (1896–1955) и Марко Тајчевић (1900–1984). Њихови стваралачки доприноси доминантној струји национално оријентисаног стваралаштва у првој половини XX века могу се сматрати пропорционалним онима које је Барток остварио у мађарској музичкој култури. Поред померања стилских хоризоната ка пределима модернизма, Славенски и Тајчевић су постигли да југословенска и српска музика, као интегрални део балканског простора, искораче са локалне на европску сцену и да буду признате и високо цењене у породици такозваних „модерних националних школа” свог времена. Можда је још и значајније да су, подстакнути Бартоковим новим и свежим, антиромантичарским методама у приступу фолклору и Славенски и Тајчевић обогатили музичку палету тада савременог света новим бојама, ритмовима, хармонијама, агогиком и, посебно – специфичним антикласичним формама, отварајући тиме врата да, на трагу и Бартокових интересовања, музички свет Балкана буде трајно, све до данас, препознат као једна од најузбудљивијих и најшароликијих музичких територија Европе и света. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Будимпешта : Српски институт | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177004/RS// | |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Бела Барток и српска музика: [100 година од првих фоно-записа традиционалне музике Срба у Банату] | sr |
dc.subject | Бела Барток | sr |
dc.subject | југословенска и српска уметничка музика | sr |
dc.subject | наука о музици | sr |
dc.subject | етномузикологија | sr |
dc.subject | формирање музичког модернизма | sr |
dc.subject | прва половина ХХ века | sr |
dc.subject | Јосип Славенски | sr |
dc.subject | Марко Тајчевић | sr |
dc.title | На стазама модернизма Беле Бартока: Следбеници и сапутници: Јосип Славенски и Марко Тајчевић | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dcterms.abstract | Tomašević, Katarina; Na stazama modernizma Bele Bartoka : Sledbenici i saputnici: Josip Slavenski i Marko Tajčević; | |
dc.citation.spage | 115 | |
dc.citation.epage | 133 | |
dc.description.other | Суиздавачи: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности ; Музиколошки институт Мађарске академије наука (MTA BTK Zenetudományi Intézete) ; Удружење „Вујичић“ - Сентандреја | sr |
dc.identifier.cobiss | 314089735 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | https://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/27779/bitstream_27779.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6994 |