Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића
Music of the lost Generation: Vuk Kulenović’s “American Story”
Apstrakt
У овом раду разматра се животна и професионална „одисеја“ српског композитора Вука Куленовића (1946–2017). Куленовић је био један од многобројних југословенских уметника и интелектуалаца који су почетком деведесетих година ХХ века напустили земљу, која се у том тренутку распадала, и окушали срећу у туђини – са више или мање успеха. Након кратког прегледа српске музичке „дијаспоре“ формиране током последњих тридесетак година, осветљава се Куленовићев стваралачки пут пре и после одласка у САД. Посебна пажња посвећује се композицији Concerto рrecipitato за виолину, виолу и гудачки оркестар, премијерно изведеној 5. децембра 2018. године, у Великој дворани Коларчеве задужбине. У закључку се проблематизује (поновно) укључење „изгубљених“ композитора у историју српске музике.
This paper is the latest in the series in which the author discusses the professional
paths of Serbian composers who left the country during and after the dissolution of the
socialist Yugoslavia and continued their careers abroad. In this paper the analytical lens
is directed at the professional and personal “odyssey” of Serbian/Yugoslav composer Vuk
Kulenović (1946–2017). In the early 1990s he became one of the countless Yugoslav artists and intellectuals who left the country (which was in the state of disintegration) and
tried his luck abroad – with mixed success. Kulenović himself went to Boston MA, USA
in 1992, and remained there until his death in 2017. After the introduction which provides
an overview of Serbian musical diaspora that has formed over the past thirty years,
the likely reasons behind the composers’ decision to emigrate, and arguments for their
(re)inclusion into Serbian music history, the focus is shifted to Kulenović’s professional journey before and after... moving to the United States. The central hypothesis is that, in
spite of his claims to the contrary, Kulenović has never been forgotten in Serbia. Namely,
although he was physically absent from the country, his music (including large-scale
orchestral works) was regularly performed in Serbia (mostly in Belgrade). The argumentation is supported by a list of Kulenović’s most important performances in Serbia over
the 25-year period (1993–2018). The composer’s final completed work Concerto рrecipitato
for violin, viola, and string orchestra, premiered posthumously on 5 December 2018 at
the Great Hall of the Kolarac Foundation in Belgrade, is also analysed.
Ključne reči:
Вук Куленовић / емиграција / дијаспора / Сједињене Америчке Државе / савремена српска музика / Vuk Kulenović / emigration / diaspora / United States of America / contemporary Serbian musicIzvor:
Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019, 2019, 139-156Izdavač:
- Нови Сад : Матица српска, Одељење за сценске уметности и музику
Finansiranje / projekti:
- Identiteti srpske muzike od lokalnih do globalnih okvira: tradicije, promene, izazovi (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
URI
http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_60.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/6401
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Медић, Ивана PY - 2019 UR - http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_60.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6401 AB - У овом раду разматра се животна и професионална „одисеја“ српског композитора Вука Куленовића (1946–2017). Куленовић је био један од многобројних југословенских уметника и интелектуалаца који су почетком деведесетих година ХХ века напустили земљу, која се у том тренутку распадала, и окушали срећу у туђини – са више или мање успеха. Након кратког прегледа српске музичке „дијаспоре“ формиране током последњих тридесетак година, осветљава се Куленовићев стваралачки пут пре и после одласка у САД. Посебна пажња посвећује се композицији Concerto рrecipitato за виолину, виолу и гудачки оркестар, премијерно изведеној 5. децембра 2018. године, у Великој дворани Коларчеве задужбине. У закључку се проблематизује (поновно) укључење „изгубљених“ композитора у историју српске музике. AB - This paper is the latest in the series in which the author discusses the professional paths of Serbian composers who left the country during and after the dissolution of the socialist Yugoslavia and continued their careers abroad. In this paper the analytical lens is directed at the professional and personal “odyssey” of Serbian/Yugoslav composer Vuk Kulenović (1946–2017). In the early 1990s he became one of the countless Yugoslav artists and intellectuals who left the country (which was in the state of disintegration) and tried his luck abroad – with mixed success. Kulenović himself went to Boston MA, USA in 1992, and remained there until his death in 2017. After the introduction which provides an overview of Serbian musical diaspora that has formed over the past thirty years, the likely reasons behind the composers’ decision to emigrate, and arguments for their (re)inclusion into Serbian music history, the focus is shifted to Kulenović’s professional journey before and after moving to the United States. The central hypothesis is that, in spite of his claims to the contrary, Kulenović has never been forgotten in Serbia. Namely, although he was physically absent from the country, his music (including large-scale orchestral works) was regularly performed in Serbia (mostly in Belgrade). The argumentation is supported by a list of Kulenović’s most important performances in Serbia over the 25-year period (1993–2018). The composer’s final completed work Concerto рrecipitato for violin, viola, and string orchestra, premiered posthumously on 5 December 2018 at the Great Hall of the Kolarac Foundation in Belgrade, is also analysed. PB - Нови Сад : Матица српска, Одељење за сценске уметности и музику T2 - Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019 T1 - Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића T1 - Music of the lost Generation: Vuk Kulenović’s “American Story” SP - 139 EP - 156 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6401 ER -
@article{ author = "Медић, Ивана", year = "2019", abstract = "У овом раду разматра се животна и професионална „одисеја“ српског композитора Вука Куленовића (1946–2017). Куленовић је био један од многобројних југословенских уметника и интелектуалаца који су почетком деведесетих година ХХ века напустили земљу, која се у том тренутку распадала, и окушали срећу у туђини – са више или мање успеха. Након кратког прегледа српске музичке „дијаспоре“ формиране током последњих тридесетак година, осветљава се Куленовићев стваралачки пут пре и после одласка у САД. Посебна пажња посвећује се композицији Concerto рrecipitato за виолину, виолу и гудачки оркестар, премијерно изведеној 5. децембра 2018. године, у Великој дворани Коларчеве задужбине. У закључку се проблематизује (поновно) укључење „изгубљених“ композитора у историју српске музике., This paper is the latest in the series in which the author discusses the professional paths of Serbian composers who left the country during and after the dissolution of the socialist Yugoslavia and continued their careers abroad. In this paper the analytical lens is directed at the professional and personal “odyssey” of Serbian/Yugoslav composer Vuk Kulenović (1946–2017). In the early 1990s he became one of the countless Yugoslav artists and intellectuals who left the country (which was in the state of disintegration) and tried his luck abroad – with mixed success. Kulenović himself went to Boston MA, USA in 1992, and remained there until his death in 2017. After the introduction which provides an overview of Serbian musical diaspora that has formed over the past thirty years, the likely reasons behind the composers’ decision to emigrate, and arguments for their (re)inclusion into Serbian music history, the focus is shifted to Kulenović’s professional journey before and after moving to the United States. The central hypothesis is that, in spite of his claims to the contrary, Kulenović has never been forgotten in Serbia. Namely, although he was physically absent from the country, his music (including large-scale orchestral works) was regularly performed in Serbia (mostly in Belgrade). The argumentation is supported by a list of Kulenović’s most important performances in Serbia over the 25-year period (1993–2018). The composer’s final completed work Concerto рrecipitato for violin, viola, and string orchestra, premiered posthumously on 5 December 2018 at the Great Hall of the Kolarac Foundation in Belgrade, is also analysed.", publisher = "Нови Сад : Матица српска, Одељење за сценске уметности и музику", journal = "Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019", title = "Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића, Music of the lost Generation: Vuk Kulenović’s “American Story”", pages = "139-156", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6401" }
Медић, И.. (2019). Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019 Нови Сад : Матица српска, Одељење за сценске уметности и музику., 139-156. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6401
Медић И. Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019. 2019;:139-156. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6401 .
Медић, Ивана, "Музика изгубљене генерације: "америчка прича" Вука Куленовића" in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 60/2019 (2019):139-156, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6401 .