Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића
Apstrakt
У тексту се разматра начин на који је јеромонах Амфилохије (Радовић) приступио питању утицаја Августиновог списа De trinitate на Паламино дјело Capita 150, у првом реду с обзиром на примјену „психолошких триjада“. То питање је актуелна тема у модерној паламитској учености, будући да је утицај Августина на Паламу документован тек 1996. године, најприје од стра¬не Рајнхарда Флогауса, а убрзо потом и од стране Јаниса Димитракопулоса. За разлику од владајућег мејнстрима у оквирима православне теологије, за који је било карактеристично да августиновски утицај на Паламу a priori одбацује или да је према њему резервисан, јеромонах Амфилохије je показао спремност не само да тај утицај региструје и прихвати, већ и да га – на узгредан и недоречен начин, али ипак – додатно подупре. То подупирање обухватило је, како интенцијом, тако и текстуалном потврдом, извјесна оригинална рјешења, која све до Флогаусових анализа нијесу била понуђена у паламитској учености
The paper discusses the way Metropolitan Amphilochios (Radovich) approached the issue of influence of Augustine’s writing De trinitate on Palamas’ work Capita 150, primarily with regard to the application of the so-called “psychological triads” in Trinitarian theology. The question of influence of Augustine of Hippo on Gregory Palamas is one of the main topics in the realm of contemporary Palamic scholarship, since this influence has been clearly and unambiguously documented only in 1996, primarily by Reinhard Flogaus, and shortly after also by John A. Demetracopoulos. Unlike the mainstream within Orthodox theology, of which was characteristic a rejection or, at best, a strong aloofness with regard to the possible Augustinian impact on Palamas, Metropolitan Amphilochios demonstrated a great willingness not only to register that impact and to accept it, but also – though in a casual and incomplete way, but still – to support it even further. This support included, both at the level of t...he intention and the textual verification, certain original solutions, which until the analysis of Flogaus have not been offered in Palamic scholarship
Ključne reči:
Августин Ипонски / Григорије Палама / психолошке тријаде / ум-знање-ерос / Свети Дух / Амфилохије Радовић / херменеутика / реконтекстуализација / нестворена енергија / filioque / Јован Мајендорф / Јанис Димитракопулос / Augustine of Hippo / Gregory Palamas / psychological triads / mind- knowledge-eros / Holy Spirit / Amphilochios Radovich / hermeneutics / recontextualisation / uncreated energy / John Meyendorff / John A. DemetracopoulosIzvor:
Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић, 2021, 265-314Izdavač:
- Београд : Уиверзитет, Православни богословски факултет
- Подгорица : Матица српска – Друштво чланова у Црној Гори
- Фоча : Православни богословски факултет „Свети Василије Острошки“
Finansiranje / projekti:
- Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije, institucionalno finansiranje - 200173 (Etnografski institut SANU, Beograd) (RS-MESTD-inst-2020-200173)
Institucija/grupa
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Кнежевић, Микоња PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15573 AB - У тексту се разматра начин на који је јеромонах Амфилохије (Радовић) приступио питању утицаја Августиновог списа De trinitate на Паламино дјело Capita 150, у првом реду с обзиром на примјену „психолошких триjада“. То питање је актуелна тема у модерној паламитској учености, будући да је утицај Августина на Паламу документован тек 1996. године, најприје од стра¬не Рајнхарда Флогауса, а убрзо потом и од стране Јаниса Димитракопулоса. За разлику од владајућег мејнстрима у оквирима православне теологије, за који је било карактеристично да августиновски утицај на Паламу a priori одбацује или да је према њему резервисан, јеромонах Амфилохије je показао спремност не само да тај утицај региструје и прихвати, већ и да га – на узгредан и недоречен начин, али ипак – додатно подупре. То подупирање обухватило је, како интенцијом, тако и текстуалном потврдом, извјесна оригинална рјешења, која све до Флогаусових анализа нијесу била понуђена у паламитској учености AB - The paper discusses the way Metropolitan Amphilochios (Radovich) approached the issue of influence of Augustine’s writing De trinitate on Palamas’ work Capita 150, primarily with regard to the application of the so-called “psychological triads” in Trinitarian theology. The question of influence of Augustine of Hippo on Gregory Palamas is one of the main topics in the realm of contemporary Palamic scholarship, since this influence has been clearly and unambiguously documented only in 1996, primarily by Reinhard Flogaus, and shortly after also by John A. Demetracopoulos. Unlike the mainstream within Orthodox theology, of which was characteristic a rejection or, at best, a strong aloofness with regard to the possible Augustinian impact on Palamas, Metropolitan Amphilochios demonstrated a great willingness not only to register that impact and to accept it, but also – though in a casual and incomplete way, but still – to support it even further. This support included, both at the level of the intention and the textual verification, certain original solutions, which until the analysis of Flogaus have not been offered in Palamic scholarship PB - Београд : Уиверзитет, Православни богословски факултет PB - Подгорица : Матица српска – Друштво чланова у Црној Гори PB - Фоча : Православни богословски факултет „Свети Василије Острошки“ T2 - Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић T1 - Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића SP - 265 EP - 314 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15573 ER -
@inbook{ author = "Кнежевић, Микоња", year = "2021", abstract = "У тексту се разматра начин на који је јеромонах Амфилохије (Радовић) приступио питању утицаја Августиновог списа De trinitate на Паламино дјело Capita 150, у првом реду с обзиром на примјену „психолошких триjада“. То питање је актуелна тема у модерној паламитској учености, будући да је утицај Августина на Паламу документован тек 1996. године, најприје од стра¬не Рајнхарда Флогауса, а убрзо потом и од стране Јаниса Димитракопулоса. За разлику од владајућег мејнстрима у оквирима православне теологије, за који је било карактеристично да августиновски утицај на Паламу a priori одбацује или да је према њему резервисан, јеромонах Амфилохије je показао спремност не само да тај утицај региструје и прихвати, већ и да га – на узгредан и недоречен начин, али ипак – додатно подупре. То подупирање обухватило је, како интенцијом, тако и текстуалном потврдом, извјесна оригинална рјешења, која све до Флогаусових анализа нијесу била понуђена у паламитској учености, The paper discusses the way Metropolitan Amphilochios (Radovich) approached the issue of influence of Augustine’s writing De trinitate on Palamas’ work Capita 150, primarily with regard to the application of the so-called “psychological triads” in Trinitarian theology. The question of influence of Augustine of Hippo on Gregory Palamas is one of the main topics in the realm of contemporary Palamic scholarship, since this influence has been clearly and unambiguously documented only in 1996, primarily by Reinhard Flogaus, and shortly after also by John A. Demetracopoulos. Unlike the mainstream within Orthodox theology, of which was characteristic a rejection or, at best, a strong aloofness with regard to the possible Augustinian impact on Palamas, Metropolitan Amphilochios demonstrated a great willingness not only to register that impact and to accept it, but also – though in a casual and incomplete way, but still – to support it even further. This support included, both at the level of the intention and the textual verification, certain original solutions, which until the analysis of Flogaus have not been offered in Palamic scholarship", publisher = "Београд : Уиверзитет, Православни богословски факултет, Подгорица : Матица српска – Друштво чланова у Црној Гори, Фоча : Православни богословски факултет „Свети Василије Острошки“", journal = "Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић", booktitle = "Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића", pages = "265-314", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15573" }
Кнежевић, М.. (2021). Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића. in Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић Београд : Уиверзитет, Православни богословски факултет., 265-314. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15573
Кнежевић М. Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића. in Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић. 2021;:265-314. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15573 .
Кнежевић, Микоња, "Августин Ипонски и Григорије Палама у (теолошкој) херменеутици Амфилохија Радовића" in Вера и мисао у вртлогу времена. Међународни зборник радова у част митрополита Амфилохија (Радовића) и епископа Атанасија (Јевтића), приредили Андреј Јефтић, Микоња Кнежевић, Раде Кисић (2021):265-314, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15573 .