Кључни подаци о образовању у Србији
Book (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Ова публикација садржи одабране кључне податке о образовању у Репубици
Србији. Учињен је покушај да се на једном месту прикупе најважнији показатељи о
образовању како би се ова изузетно значајна област објективно сагледала у целини.
Публикација садржи следеће:
• Капацитете и учинке система образовања у Србији;
• Податке о школској спреми становништа Србије (тј. нивоу образовања од раслог становништа старијег од 15 година);
• Податке о обухвату образовањем различитих узрасних група становништва;
• Резултате објективних систематских испитивања образовних постигнућа за
оне делове становништа за које постоје такви резултати и индикативне на лазе за делове становништва за које такви резултати не постоје.
Сажетим коментарима који прате приказане податке настојали смо да успостави мо везе између појединих аспеката образовања и да податке протумачимо у светлу
најновијих истраживања и најбољих међународних искустава. Уз табеле и графиконе
дати су коментари који непосредно проистичу и...з изложених података, док се свако
поглавље завршава закључцима који се на њега односе.
Коментари и закључци по поглављима садрже интерпретације изнетих података,
али не и генерализације и екстраполације које би се из њих могле извести. Далеко сежнији закључци и екстраполације података изнетих у овој публикацији биће изведе ни у излагањима на скупу „Образовање: стање, перспективе и улога у развоју Србије“,
Стратешки правци развоја Србије у XXI веку – други циклус, САНУ 2021, за који је и при премљена ова публикација.
Ова публикација не садржи неке од важних аспектата образовања, као што су
његово финансирање, управљање образовним системом (степен централизације/де централизације), наставне планове и програме (курикулум), политику школских уџбе ника, професионални развој наставника, дигитализацију у образовању, итд. Овe компо ненте образовне политике зависе од приступа државе образовању и њихово детаљније
анализирање би требало да буде предмет посебне студије.
При састављању ове публикације коришћени су само званични извори података, и то:
• Званична база података Републичког завода за статистику (даље у тексту: РЗС);
• DevInfo база података;
• Министарствo просвете, науке и технолошког развоја (даље у тексту: МПНТР);
• Завод за унапређивање образовања и васпитања (даље у тексту: ЗУОВ);
• EUROSTAT, Education and Training;
• Национални репозиториј докторских теза (даље у тексту: NaRDuS)
• Serbia: Multiple Indicator Cluster Survey 2019 (даље у тексту: MICS) – Србија:
Истраживање вишеструких показатеља 2019;
• Национално тело за акредитацију и проверу квалитета (даље у тексту: НАТ);
• Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ);
• Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ);
• Међународни системи за оцењивање образовних постигнућа ученика: PISA
(Programme for International Student Assessment – Програм међународног те стирања ученика);
• TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Тенденције у
међународном испитивању постигнућа из математике и природних наука);
• Фондација Темпус;
• Конзорцијум библиотека Србије за обједињену набавку (КоБСОН).
Где год је било могуће вршена је и компаративна провера података из различи тих извора. Публикација има пет одељака:
1. Капацитети система образовања Републике Србије;
2. Школска спрема становништва Србије старијег од 15 година;
3. Учинци система образовања Републике Србије;
4. Образовна постигнућа ученика на неким нивоима образовања;
5. Образовање у Републици Србији: завршни осврт и закључци.
Надамо се да ће ова публикација бити драгоцено сведочанство о стању образо вања у Србији, али и подстицај да се установи његово систематско статистичко и
квалитативно праћење које би благовремено указивало на странпутице и давало јасне
назнаке о правцима у којима би оно требало да буде организовано.
Keywords:
oбразовање / истраживања / образовна политика / Србија / education / research / educational policy / SerbiaSource:
2021Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - BOOK AU - Ивић, Иван AU - Пешикан, Ана AU - Костић, Александар PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13389 AB - Ова публикација садржи одабране кључне податке о образовању у Репубици Србији. Учињен је покушај да се на једном месту прикупе најважнији показатељи о образовању како би се ова изузетно значајна област објективно сагледала у целини. Публикација садржи следеће: • Капацитете и учинке система образовања у Србији; • Податке о школској спреми становништа Србије (тј. нивоу образовања од раслог становништа старијег од 15 година); • Податке о обухвату образовањем различитих узрасних група становништва; • Резултате објективних систематских испитивања образовних постигнућа за оне делове становништа за које постоје такви резултати и индикативне на лазе за делове становништва за које такви резултати не постоје. Сажетим коментарима који прате приказане податке настојали смо да успостави мо везе између појединих аспеката образовања и да податке протумачимо у светлу најновијих истраживања и најбољих међународних искустава. Уз табеле и графиконе дати су коментари који непосредно проистичу из изложених података, док се свако поглавље завршава закључцима који се на њега односе. Коментари и закључци по поглављима садрже интерпретације изнетих података, али не и генерализације и екстраполације које би се из њих могле извести. Далеко сежнији закључци и екстраполације података изнетих у овој публикацији биће изведе ни у излагањима на скупу „Образовање: стање, перспективе и улога у развоју Србије“, Стратешки правци развоја Србије у XXI веку – други циклус, САНУ 2021, за који је и при премљена ова публикација. Ова публикација не садржи неке од важних аспектата образовања, као што су његово финансирање, управљање образовним системом (степен централизације/де централизације), наставне планове и програме (курикулум), политику школских уџбе ника, професионални развој наставника, дигитализацију у образовању, итд. Овe компо ненте образовне политике зависе од приступа државе образовању и њихово детаљније анализирање би требало да буде предмет посебне студије. При састављању ове публикације коришћени су само званични извори података, и то: • Званична база података Републичког завода за статистику (даље у тексту: РЗС); • DevInfo база података; • Министарствo просвете, науке и технолошког развоја (даље у тексту: МПНТР); • Завод за унапређивање образовања и васпитања (даље у тексту: ЗУОВ); • EUROSTAT, Education and Training; • Национални репозиториј докторских теза (даље у тексту: NaRDuS) • Serbia: Multiple Indicator Cluster Survey 2019 (даље у тексту: MICS) – Србија: Истраживање вишеструких показатеља 2019; • Национално тело за акредитацију и проверу квалитета (даље у тексту: НАТ); • Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ); • Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ); • Међународни системи за оцењивање образовних постигнућа ученика: PISA (Programme for International Student Assessment – Програм међународног те стирања ученика); • TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Тенденције у међународном испитивању постигнућа из математике и природних наука); • Фондација Темпус; • Конзорцијум библиотека Србије за обједињену набавку (КоБСОН). Где год је било могуће вршена је и компаративна провера података из различи тих извора. Публикација има пет одељака: 1. Капацитети система образовања Републике Србије; 2. Школска спрема становништва Србије старијег од 15 година; 3. Учинци система образовања Републике Србије; 4. Образовна постигнућа ученика на неким нивоима образовања; 5. Образовање у Републици Србији: завршни осврт и закључци. Надамо се да ће ова публикација бити драгоцено сведочанство о стању образо вања у Србији, али и подстицај да се установи његово систематско статистичко и квалитативно праћење које би благовремено указивало на странпутице и давало јасне назнаке о правцима у којима би оно требало да буде организовано. PB - Београд : Српска академија наука и уметности T1 - Кључни подаци о образовању у Србији UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389 ER -
@book{ author = "Ивић, Иван and Пешикан, Ана and Костић, Александар", year = "2021", abstract = "Ова публикација садржи одабране кључне податке о образовању у Репубици Србији. Учињен је покушај да се на једном месту прикупе најважнији показатељи о образовању како би се ова изузетно значајна област објективно сагледала у целини. Публикација садржи следеће: • Капацитете и учинке система образовања у Србији; • Податке о школској спреми становништа Србије (тј. нивоу образовања од раслог становништа старијег од 15 година); • Податке о обухвату образовањем различитих узрасних група становништва; • Резултате објективних систематских испитивања образовних постигнућа за оне делове становништа за које постоје такви резултати и индикативне на лазе за делове становништва за које такви резултати не постоје. Сажетим коментарима који прате приказане податке настојали смо да успостави мо везе између појединих аспеката образовања и да податке протумачимо у светлу најновијих истраживања и најбољих међународних искустава. Уз табеле и графиконе дати су коментари који непосредно проистичу из изложених података, док се свако поглавље завршава закључцима који се на њега односе. Коментари и закључци по поглављима садрже интерпретације изнетих података, али не и генерализације и екстраполације које би се из њих могле извести. Далеко сежнији закључци и екстраполације података изнетих у овој публикацији биће изведе ни у излагањима на скупу „Образовање: стање, перспективе и улога у развоју Србије“, Стратешки правци развоја Србије у XXI веку – други циклус, САНУ 2021, за који је и при премљена ова публикација. Ова публикација не садржи неке од важних аспектата образовања, као што су његово финансирање, управљање образовним системом (степен централизације/де централизације), наставне планове и програме (курикулум), политику школских уџбе ника, професионални развој наставника, дигитализацију у образовању, итд. Овe компо ненте образовне политике зависе од приступа државе образовању и њихово детаљније анализирање би требало да буде предмет посебне студије. При састављању ове публикације коришћени су само званични извори података, и то: • Званична база података Републичког завода за статистику (даље у тексту: РЗС); • DevInfo база података; • Министарствo просвете, науке и технолошког развоја (даље у тексту: МПНТР); • Завод за унапређивање образовања и васпитања (даље у тексту: ЗУОВ); • EUROSTAT, Education and Training; • Национални репозиториј докторских теза (даље у тексту: NaRDuS) • Serbia: Multiple Indicator Cluster Survey 2019 (даље у тексту: MICS) – Србија: Истраживање вишеструких показатеља 2019; • Национално тело за акредитацију и проверу квалитета (даље у тексту: НАТ); • Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ); • Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ); • Међународни системи за оцењивање образовних постигнућа ученика: PISA (Programme for International Student Assessment – Програм међународног те стирања ученика); • TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Тенденције у међународном испитивању постигнућа из математике и природних наука); • Фондација Темпус; • Конзорцијум библиотека Србије за обједињену набавку (КоБСОН). Где год је било могуће вршена је и компаративна провера података из различи тих извора. Публикација има пет одељака: 1. Капацитети система образовања Републике Србије; 2. Школска спрема становништва Србије старијег од 15 година; 3. Учинци система образовања Републике Србије; 4. Образовна постигнућа ученика на неким нивоима образовања; 5. Образовање у Републици Србији: завршни осврт и закључци. Надамо се да ће ова публикација бити драгоцено сведочанство о стању образо вања у Србији, али и подстицај да се установи његово систематско статистичко и квалитативно праћење које би благовремено указивало на странпутице и давало јасне назнаке о правцима у којима би оно требало да буде организовано.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", title = "Кључни подаци о образовању у Србији", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389" }
Ивић, И., Пешикан, А.,& Костић, А.. (2021). Кључни подаци о образовању у Србији. Београд : Српска академија наука и уметности.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389
Ивић И, Пешикан А, Костић А. Кључни подаци о образовању у Србији. 2021;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389 .
Ивић, Иван, Пешикан, Ана, Костић, Александар, "Кључни подаци о образовању у Србији" (2021), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389 .