Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету
Readings in Popular Culture: Musical Scenes in Ideological Turnover
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Подстакнута студијама популарне културе Инес Прице, Ивана
Чоловића и Ивана Ковачевића, циљ анализе је да
реактуелизујем овај феномен у етнолошкој науци. У
теоријском и методолошком дискурсу феномени популарне
културе су хетерогене, несталне и фрагилне категорије, што
укључује и одговарајућу динамику истраживања. Анализа
музичких сцена у Србији након 2000. године указује на
блиску везу културних форми и идеолошких формација. Реч је
о појавама које имају комплексан и амбивалентан карактер у
оквиру глобалних кретања хетерогених стилова, али и као део
специфичних околности једне антагонистичке и поларизоване
политичке стварности. Шта о томе говоре њени протагонисти?
Како се кроз јавну реч одвија промет између музике и
идеологије?
This paper analyzes popular culture within scientific and public discourses.
The scientific question of a popular culture is important, because this is the phenomenon that plays an important role in social practice, determining life-style and power
relations; also, it serves as a medium in ideological turnovers and could be a narrative
market in esthetic and ethnic appraisal. An interpretation of popular culture is a subject
of considerable theoretical debate (Edgar Morin, Michel Maffesoli, Dick Hebdige, Rolan Bart, Ines Prica, Ivan Kovačević, Ivan Čolović, etc).
The second part of the paper deals with popular music within public discourse,
and reads it as a social text. Various statements, attitudes, debates and critiques of musical scenes present a social text through which we can asses molding of cultural patterns. Based on the analysis of media contents in 2000-2005, it is possible to establish
paradigmatic series in decoding the messages: popular, distinctive, distance; pop...ular,
populist, national; popular, traditional, commercial; popular, bureaucratic, market. In
the public sphere, popular music is a subject of contradiction. In the past decade, Serbian musical scene was more of an ideological than a cultural phenomenon. Within the
interest fields of privileged and subordinated social and political formations, in be-
tween idealization and indoctrination, the creation of popular music suffered from ideology.
Keywords:
популарна култура / теорије / етнологија / јавна реч / идеологије / popular culture / theory / ethnology / public word / ideologySource:
Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives, 2005, 187-197Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868
Note:
- Зборник радова Етнографског института САНУ 21 / Collection of Papers of the Institute of Ethnography SASA 21
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Лукић Крстановић, Мирослава PY - 2005 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7492 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8751 AB - Подстакнута студијама популарне културе Инес Прице, Ивана Чоловића и Ивана Ковачевића, циљ анализе је да реактуелизујем овај феномен у етнолошкој науци. У теоријском и методолошком дискурсу феномени популарне културе су хетерогене, несталне и фрагилне категорије, што укључује и одговарајућу динамику истраживања. Анализа музичких сцена у Србији након 2000. године указује на блиску везу културних форми и идеолошких формација. Реч је о појавама које имају комплексан и амбивалентан карактер у оквиру глобалних кретања хетерогених стилова, али и као део специфичних околности једне антагонистичке и поларизоване политичке стварности. Шта о томе говоре њени протагонисти? Како се кроз јавну реч одвија промет између музике и идеологије? AB - This paper analyzes popular culture within scientific and public discourses. The scientific question of a popular culture is important, because this is the phenomenon that plays an important role in social practice, determining life-style and power relations; also, it serves as a medium in ideological turnovers and could be a narrative market in esthetic and ethnic appraisal. An interpretation of popular culture is a subject of considerable theoretical debate (Edgar Morin, Michel Maffesoli, Dick Hebdige, Rolan Bart, Ines Prica, Ivan Kovačević, Ivan Čolović, etc). The second part of the paper deals with popular music within public discourse, and reads it as a social text. Various statements, attitudes, debates and critiques of musical scenes present a social text through which we can asses molding of cultural patterns. Based on the analysis of media contents in 2000-2005, it is possible to establish paradigmatic series in decoding the messages: popular, distinctive, distance; popular, populist, national; popular, traditional, commercial; popular, bureaucratic, market. In the public sphere, popular music is a subject of contradiction. In the past decade, Serbian musical scene was more of an ideological than a cultural phenomenon. Within the interest fields of privileged and subordinated social and political formations, in be- tween idealization and indoctrination, the creation of popular music suffered from ideology. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives T1 - Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету T1 - Readings in Popular Culture: Musical Scenes in Ideological Turnover SP - 187 EP - 197 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8751 ER -
@inbook{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава", year = "2005", abstract = "Подстакнута студијама популарне културе Инес Прице, Ивана Чоловића и Ивана Ковачевића, циљ анализе је да реактуелизујем овај феномен у етнолошкој науци. У теоријском и методолошком дискурсу феномени популарне културе су хетерогене, несталне и фрагилне категорије, што укључује и одговарајућу динамику истраживања. Анализа музичких сцена у Србији након 2000. године указује на блиску везу културних форми и идеолошких формација. Реч је о појавама које имају комплексан и амбивалентан карактер у оквиру глобалних кретања хетерогених стилова, али и као део специфичних околности једне антагонистичке и поларизоване политичке стварности. Шта о томе говоре њени протагонисти? Како се кроз јавну реч одвија промет између музике и идеологије?, This paper analyzes popular culture within scientific and public discourses. The scientific question of a popular culture is important, because this is the phenomenon that plays an important role in social practice, determining life-style and power relations; also, it serves as a medium in ideological turnovers and could be a narrative market in esthetic and ethnic appraisal. An interpretation of popular culture is a subject of considerable theoretical debate (Edgar Morin, Michel Maffesoli, Dick Hebdige, Rolan Bart, Ines Prica, Ivan Kovačević, Ivan Čolović, etc). The second part of the paper deals with popular music within public discourse, and reads it as a social text. Various statements, attitudes, debates and critiques of musical scenes present a social text through which we can asses molding of cultural patterns. Based on the analysis of media contents in 2000-2005, it is possible to establish paradigmatic series in decoding the messages: popular, distinctive, distance; popular, populist, national; popular, traditional, commercial; popular, bureaucratic, market. In the public sphere, popular music is a subject of contradiction. In the past decade, Serbian musical scene was more of an ideological than a cultural phenomenon. Within the interest fields of privileged and subordinated social and political formations, in be- tween idealization and indoctrination, the creation of popular music suffered from ideology.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives", booktitle = "Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету, Readings in Popular Culture: Musical Scenes in Ideological Turnover", pages = "187-197", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8751" }
Лукић Крстановић, М.. (2005). Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету. in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 187-197. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8751
Лукић Крстановић М. Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету. in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives. 2005;:187-197. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8751 .
Лукић Крстановић, Мирослава, "Читање популарне културе: музичке сцене у идеолошком промету" in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives (2005):187-197, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8751 .