A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History
Разговор сељака са страним новинаром Предрага Милошевића у односу на питање социјалистичког реализма у историји српске музике
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Bearing in mind the position occupied by Yugoslav postwar music, in this
article I review certain compositional strategies implemented by Predrag
Milošević in his piece A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist, by
means of which this modernist composer stepped into the field of socialist
realism. I will analyze the score in order to identify the most significant
compositional-technical strategies used by the composer. Further analyses will
encompass an interpretation of the piece with respect to the theories of socialist
realism, while a separate segment of this article will be dedicated to some
aspects of the relationship between this composition and writings published at
the time of its creation. I will then use these analyses to emphasize some points
in Milošević’s work where one can observe connections with the theoretical
output of his contemporaries, as well as with recent writings that focus on
understanding the place of socialist realism in Serbian music hist...ory.
Полазећи од приказа стања на југословенској музичкој сцени непосредно након
Другог светског рата, у раду су представљене композиционе стратегије које
је Предраг Милошевић применио у делу Разговор сељака са страним новинаром
(1949), а које се могу разматрати и у светлу тезе о „искораку” овог модернистичког
композитора у поље социјалистичког реализма. Поред анализе музичког текста,
у којој су истакнути поступци неуобичајени за дело тог идејног усмерења, разматран
је и однос између Милошевићевог остварења и идеја о савременом музичком
изразу сагласном са доминантним идеолошким токовима, представљеним крајем
1940-их година у часопису Музика, органу Савеза композитора Југославије. Посебно
су разматрана питања симболике „сељака” у контексту активности Агитпроп-а
и тадашњих друштвених дешавања, као и потенцијалног презначења овог „токена”
приликом интеграције у музичко дело. Један од аспеката рада јесте и питање
„идејне исправности” жанра соло песме у социјалистичком реализму, као... и његов
однос са масовном песмом, имајући у виду Милошевићев веома елабориран језик
представљен на „малом простору”, који сложеношћу контрастира сродним делима
савременика попут Оскара Данона, Јована Бандура и других. Такође, у рад су укључене
теорије и претпоставке Мирјане Веселиновић-Хофман, Мишка Шуваковића и
Јеше Денегрија о музици и уметности социјалистичког реализма уопште, као део
аналитичке платформе са које је Разговор сагледан. Имајући то у виду, циљ овог
рада се може одредити и као настојање да се, поред истицања сличности и разлика
између дела и написа из истог времена, прикаже и једна од могућих интерпретација
позиције овог музичког дела у светлу данашњег схватања социјалистичког реализма
и његових веза са историјом српске музике.
Keywords:
Predrag Milošević / peasants / lied / socialist realism / communism / Yugoslavia / USSRSource:
Музикологија / Musicology, 2016, II, 21, 71-83Publisher:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Milojković, Milan PY - 2016 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3784 AB - Bearing in mind the position occupied by Yugoslav postwar music, in this article I review certain compositional strategies implemented by Predrag Milošević in his piece A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist, by means of which this modernist composer stepped into the field of socialist realism. I will analyze the score in order to identify the most significant compositional-technical strategies used by the composer. Further analyses will encompass an interpretation of the piece with respect to the theories of socialist realism, while a separate segment of this article will be dedicated to some aspects of the relationship between this composition and writings published at the time of its creation. I will then use these analyses to emphasize some points in Milošević’s work where one can observe connections with the theoretical output of his contemporaries, as well as with recent writings that focus on understanding the place of socialist realism in Serbian music history. AB - Полазећи од приказа стања на југословенској музичкој сцени непосредно након Другог светског рата, у раду су представљене композиционе стратегије које је Предраг Милошевић применио у делу Разговор сељака са страним новинаром (1949), а које се могу разматрати и у светлу тезе о „искораку” овог модернистичког композитора у поље социјалистичког реализма. Поред анализе музичког текста, у којој су истакнути поступци неуобичајени за дело тог идејног усмерења, разматран је и однос између Милошевићевог остварења и идеја о савременом музичком изразу сагласном са доминантним идеолошким токовима, представљеним крајем 1940-их година у часопису Музика, органу Савеза композитора Југославије. Посебно су разматрана питања симболике „сељака” у контексту активности Агитпроп-а и тадашњих друштвених дешавања, као и потенцијалног презначења овог „токена” приликом интеграције у музичко дело. Један од аспеката рада јесте и питање „идејне исправности” жанра соло песме у социјалистичком реализму, као и његов однос са масовном песмом, имајући у виду Милошевићев веома елабориран језик представљен на „малом простору”, који сложеношћу контрастира сродним делима савременика попут Оскара Данона, Јована Бандура и других. Такође, у рад су укључене теорије и претпоставке Мирјане Веселиновић-Хофман, Мишка Шуваковића и Јеше Денегрија о музици и уметности социјалистичког реализма уопште, као део аналитичке платформе са које је Разговор сагледан. Имајући то у виду, циљ овог рада се може одредити и као настојање да се, поред истицања сличности и разлика између дела и написа из истог времена, прикаже и једна од могућих интерпретација позиције овог музичког дела у светлу данашњег схватања социјалистичког реализма и његових веза са историјом српске музике. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History T1 - Разговор сељака са страним новинаром Предрага Милошевића у односу на питање социјалистичког реализма у историји српске музике SP - 71 EP - 83 VL - II IS - 21 DO - 10.2298/MUZ1621071M UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3784 ER -
@article{ author = "Milojković, Milan", year = "2016", abstract = "Bearing in mind the position occupied by Yugoslav postwar music, in this article I review certain compositional strategies implemented by Predrag Milošević in his piece A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist, by means of which this modernist composer stepped into the field of socialist realism. I will analyze the score in order to identify the most significant compositional-technical strategies used by the composer. Further analyses will encompass an interpretation of the piece with respect to the theories of socialist realism, while a separate segment of this article will be dedicated to some aspects of the relationship between this composition and writings published at the time of its creation. I will then use these analyses to emphasize some points in Milošević’s work where one can observe connections with the theoretical output of his contemporaries, as well as with recent writings that focus on understanding the place of socialist realism in Serbian music history., Полазећи од приказа стања на југословенској музичкој сцени непосредно након Другог светског рата, у раду су представљене композиционе стратегије које је Предраг Милошевић применио у делу Разговор сељака са страним новинаром (1949), а које се могу разматрати и у светлу тезе о „искораку” овог модернистичког композитора у поље социјалистичког реализма. Поред анализе музичког текста, у којој су истакнути поступци неуобичајени за дело тог идејног усмерења, разматран је и однос између Милошевићевог остварења и идеја о савременом музичком изразу сагласном са доминантним идеолошким токовима, представљеним крајем 1940-их година у часопису Музика, органу Савеза композитора Југославије. Посебно су разматрана питања симболике „сељака” у контексту активности Агитпроп-а и тадашњих друштвених дешавања, као и потенцијалног презначења овог „токена” приликом интеграције у музичко дело. Један од аспеката рада јесте и питање „идејне исправности” жанра соло песме у социјалистичком реализму, као и његов однос са масовном песмом, имајући у виду Милошевићев веома елабориран језик представљен на „малом простору”, који сложеношћу контрастира сродним делима савременика попут Оскара Данона, Јована Бандура и других. Такође, у рад су укључене теорије и претпоставке Мирјане Веселиновић-Хофман, Мишка Шуваковића и Јеше Денегрија о музици и уметности социјалистичког реализма уопште, као део аналитичке платформе са које је Разговор сагледан. Имајући то у виду, циљ овог рада се може одредити и као настојање да се, поред истицања сличности и разлика између дела и написа из истог времена, прикаже и једна од могућих интерпретација позиције овог музичког дела у светлу данашњег схватања социјалистичког реализма и његових веза са историјом српске музике.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History, Разговор сељака са страним новинаром Предрага Милошевића у односу на питање социјалистичког реализма у историји српске музике", pages = "71-83", volume = "II", number = "21", doi = "10.2298/MUZ1621071M", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3784" }
Milojković, M.. (2016). A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(21), 71-83. https://doi.org/10.2298/MUZ1621071M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3784
Milojković M. A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History. in Музикологија / Musicology. 2016;II(21):71-83. doi:10.2298/MUZ1621071M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3784 .
Milojković, Milan, "A Peasant’s Interview with a Foreign Journalist by Predrag Milošević in Relation to the Question of Socialist Realism in Serbian Music History" in Музикологија / Musicology, II, no. 21 (2016):71-83, https://doi.org/10.2298/MUZ1621071M ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3784 .