„Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“
“Mosque!”: Anthropological Analysis of the Controversial Children’s Game “Mosque”
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Полазећи од теоријских поставки које разматрају улогу дечијих
игара у социјализацији и енкултурацији деце, разумејући дечију игру као
облик фолклорне комуникације и узимајући у обзир студије које прате
утицај савремених трауматичних догађаја на структуру и функцију дечјих
игара, фокус овог истраживања је на анализи контроверзне дечје игре „џамије“, која се почетком деведесетих година двадесетог века спорадично игра
у Пљевљима (Црна Гора). Компаративни истраживачки материјал представљају подаци о истој игри из Бања Луке (Босна и Херцеговина). У оба
случаја место дешавања игре су градови богатог исламског наслеђа, са два
етно-културна пола која су центрирана око православног и исламског идентитета, у којима живи већинско православно становништво и у којима су у
периоду играња игре изражене верске тензије. Будући да дечије игре одражавају обрасце присутне у стварном животу, као и да деца у играма некада
опонашају трауматичне догађаје којима сведоче у реалном животу, посе...бна пажња рада биће посвећена разматрању везе између саме игре и припадајућег јој друштвеног и културног контекста. Несвесним слојевима игре
приступиће се из перспективе проучавања фолклора која фолклор сагледава као друштвено прихватљив механизам којим се исказују забрањени или
потиснути садржаји.
Drawing on the theories about the role of children’s games in children’s
socialisation and enculturation, understanding children’s games as a form of folklore communication and taking into account studies about the impact of contemporary traumatic events on the structure and function of children’s games,
the present research focuses on the analysis of the controversial children’s game
“mosque” (“džamija“) sporadically played in Pljevlja (Montenegro) in the early
1990s. Comparative research material presents data about the same game in Banja Luka (Bosnia and Herzegovina). In both cases, the place where the game was
played were the cities of rich Islamic heritage, with two ethnic and cultural poles,
centred around the Orthodox and Islamic identity, with the majority Orthodox
population and with pronounced religious tensions at the time the game was
played. As children’s games reflect the patterns present in real life, and given that
children sometimes emulate in games t...he traumatic events they witness in real
life, a particular focus of the paper will be placed on examining the link between
the game and the appertaining social and cultural context. The unconscious layers of the game will be tackled by studying folklore, which is taken as a socially
acceptable mechanism that expresses forbidden or suppressed content.
Кључне речи:
„Џамије“ / богато исламско наслеђе / већинско православно становништво / верске тензије / “mosque” / Pljevlja / Banja Luka / rich Islamic heritage / majority Orthodox population / religious tensionsИзвор:
Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021), 2022, 111-130, 267Издавач:
- Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200173 (Етнографски институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200173)
URI
http://anthroserbiabooks.org/index.php/asb/catalog/book/31https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13984
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Бановић, Бранко PY - 2022 UR - http://anthroserbiabooks.org/index.php/asb/catalog/book/31 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13984 AB - Полазећи од теоријских поставки које разматрају улогу дечијих игара у социјализацији и енкултурацији деце, разумејући дечију игру као облик фолклорне комуникације и узимајући у обзир студије које прате утицај савремених трауматичних догађаја на структуру и функцију дечјих игара, фокус овог истраживања је на анализи контроверзне дечје игре „џамије“, која се почетком деведесетих година двадесетог века спорадично игра у Пљевљима (Црна Гора). Компаративни истраживачки материјал представљају подаци о истој игри из Бања Луке (Босна и Херцеговина). У оба случаја место дешавања игре су градови богатог исламског наслеђа, са два етно-културна пола која су центрирана око православног и исламског идентитета, у којима живи већинско православно становништво и у којима су у периоду играња игре изражене верске тензије. Будући да дечије игре одражавају обрасце присутне у стварном животу, као и да деца у играма некада опонашају трауматичне догађаје којима сведоче у реалном животу, посебна пажња рада биће посвећена разматрању везе између саме игре и припадајућег јој друштвеног и културног контекста. Несвесним слојевима игре приступиће се из перспективе проучавања фолклора која фолклор сагледава као друштвено прихватљив механизам којим се исказују забрањени или потиснути садржаји. AB - Drawing on the theories about the role of children’s games in children’s socialisation and enculturation, understanding children’s games as a form of folklore communication and taking into account studies about the impact of contemporary traumatic events on the structure and function of children’s games, the present research focuses on the analysis of the controversial children’s game “mosque” (“džamija“) sporadically played in Pljevlja (Montenegro) in the early 1990s. Comparative research material presents data about the same game in Banja Luka (Bosnia and Herzegovina). In both cases, the place where the game was played were the cities of rich Islamic heritage, with two ethnic and cultural poles, centred around the Orthodox and Islamic identity, with the majority Orthodox population and with pronounced religious tensions at the time the game was played. As children’s games reflect the patterns present in real life, and given that children sometimes emulate in games the traumatic events they witness in real life, a particular focus of the paper will be placed on examining the link between the game and the appertaining social and cultural context. The unconscious layers of the game will be tackled by studying folklore, which is taken as a socially acceptable mechanism that expresses forbidden or suppressed content. PB - Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet T2 - Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021) T1 - „Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“ SP - 111 EP - 130, 267 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13984 ER -
@inbook{ author = "Бановић, Бранко", year = "2022", abstract = "Полазећи од теоријских поставки које разматрају улогу дечијих игара у социјализацији и енкултурацији деце, разумејући дечију игру као облик фолклорне комуникације и узимајући у обзир студије које прате утицај савремених трауматичних догађаја на структуру и функцију дечјих игара, фокус овог истраживања је на анализи контроверзне дечје игре „џамије“, која се почетком деведесетих година двадесетог века спорадично игра у Пљевљима (Црна Гора). Компаративни истраживачки материјал представљају подаци о истој игри из Бања Луке (Босна и Херцеговина). У оба случаја место дешавања игре су градови богатог исламског наслеђа, са два етно-културна пола која су центрирана око православног и исламског идентитета, у којима живи већинско православно становништво и у којима су у периоду играња игре изражене верске тензије. Будући да дечије игре одражавају обрасце присутне у стварном животу, као и да деца у играма некада опонашају трауматичне догађаје којима сведоче у реалном животу, посебна пажња рада биће посвећена разматрању везе између саме игре и припадајућег јој друштвеног и културног контекста. Несвесним слојевима игре приступиће се из перспективе проучавања фолклора која фолклор сагледава као друштвено прихватљив механизам којим се исказују забрањени или потиснути садржаји., Drawing on the theories about the role of children’s games in children’s socialisation and enculturation, understanding children’s games as a form of folklore communication and taking into account studies about the impact of contemporary traumatic events on the structure and function of children’s games, the present research focuses on the analysis of the controversial children’s game “mosque” (“džamija“) sporadically played in Pljevlja (Montenegro) in the early 1990s. Comparative research material presents data about the same game in Banja Luka (Bosnia and Herzegovina). In both cases, the place where the game was played were the cities of rich Islamic heritage, with two ethnic and cultural poles, centred around the Orthodox and Islamic identity, with the majority Orthodox population and with pronounced religious tensions at the time the game was played. As children’s games reflect the patterns present in real life, and given that children sometimes emulate in games the traumatic events they witness in real life, a particular focus of the paper will be placed on examining the link between the game and the appertaining social and cultural context. The unconscious layers of the game will be tackled by studying folklore, which is taken as a socially acceptable mechanism that expresses forbidden or suppressed content.", publisher = "Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet", journal = "Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021)", booktitle = "„Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“", pages = "111-130, 267", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13984" }
Бановић, Б.. (2022). „Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“. in Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021) Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet., 111-130, 267. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13984
Бановић Б. „Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“. in Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021). 2022;:111-130, 267. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13984 .
Бановић, Бранко, "„Џамија!“: антрополошка анализа контроверзне дечије игре „џамије“" in Antropologija sporta, igara i detinjstva : zbornik radova u čast dr Aleksandra Krela (1968–2021) (2022):111-130, 267, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13984 .