Baković, Krinka

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0009-5178-7169
  • Baković, Krinka (6)
Projects

Author's Bibliography

Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche

Baković, Krinka

(Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet, Odeljenje za etnologiju i antropologiju, 2023)

TY  - CONF
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16482
AB  - На примеру адаптације вишетомног епско-фантастичног 
остварења Вештац (енг. The Witcher, 1993–1999) пољског писца Анджеја Сапковског (Andrzej Sapkowski), у раду се разматра процес позајмљивања, укрштања и трансформације ори гиналног наратива, као и завршавања приче у истоименом 
циклусу видео игара. Иако су литерарна дела креирана током 
деведесетих година XX века у Пољској, те потом преведена на 
енглески језик приближавајући се глобалном аудиторијуму, 
наратив добија интернационалну популарност захваљујући 
пољском студију за развој видео игара CD Projekt Red. Почивајући на елементарним мотивима оригиналног стваралаштва, 
видео игре (2007–2015) представљају њихов наставак, апострофирајући важност учествовања играча у изградњи приче 
и нудећи могућност реализовања неколико завршетака наратива. Адаптација књижевне фикције у видео играма није нов 
феномен, већ се њена генеза развоја може пратити од последње 
четвртине прошлог века, будући да су првобитне видео игре 
са епско-фантастичном тематиком биле инспирисане управо 
постојећим литерарним делима. Ослањајући се на рецепцију 
читалаца/играча као активних учесника у конституисању и 
обликовању датог садржаја, у раду ће се пропитати међусобни однос појединачних формата, хипотетички се водећи њиховом креативном симбиозом или пак независношћу. Циљ рада 
је да препозна и мапира основне врсте адаптације у популарном циклусу видео игара; артикулише перцепције играча о заврештку/завршецима наратива, те да укаже на улогу и значај 
адаптације у културном и историјском контексту.
PB  - Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet, Odeljenje za etnologiju i antropologiju
C3  - Naučni skup Antropologija književnosti, umetnosti i medija, Beograd, 22–23. XII 2023. godine: knjiga apstrakata
T1  - Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche
SP  - 45
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16482
ER  - 
@conference{
author = "Baković, Krinka",
year = "2023",
abstract = "На примеру адаптације вишетомног епско-фантастичног 
остварења Вештац (енг. The Witcher, 1993–1999) пољског писца Анджеја Сапковског (Andrzej Sapkowski), у раду се разматра процес позајмљивања, укрштања и трансформације ори гиналног наратива, као и завршавања приче у истоименом 
циклусу видео игара. Иако су литерарна дела креирана током 
деведесетих година XX века у Пољској, те потом преведена на 
енглески језик приближавајући се глобалном аудиторијуму, 
наратив добија интернационалну популарност захваљујући 
пољском студију за развој видео игара CD Projekt Red. Почивајући на елементарним мотивима оригиналног стваралаштва, 
видео игре (2007–2015) представљају њихов наставак, апострофирајући важност учествовања играча у изградњи приче 
и нудећи могућност реализовања неколико завршетака наратива. Адаптација књижевне фикције у видео играма није нов 
феномен, већ се њена генеза развоја може пратити од последње 
четвртине прошлог века, будући да су првобитне видео игре 
са епско-фантастичном тематиком биле инспирисане управо 
постојећим литерарним делима. Ослањајући се на рецепцију 
читалаца/играча као активних учесника у конституисању и 
обликовању датог садржаја, у раду ће се пропитати међусобни однос појединачних формата, хипотетички се водећи њиховом креативном симбиозом или пак независношћу. Циљ рада 
је да препозна и мапира основне врсте адаптације у популарном циклусу видео игара; артикулише перцепције играча о заврештку/завршецима наратива, те да укаже на улогу и значај 
адаптације у културном и историјском контексту.",
publisher = "Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet, Odeljenje za etnologiju i antropologiju",
journal = "Naučni skup Antropologija književnosti, umetnosti i medija, Beograd, 22–23. XII 2023. godine: knjiga apstrakata",
title = "Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche",
pages = "45",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16482"
}
Baković, K.. (2023). Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche. in Naučni skup Antropologija književnosti, umetnosti i medija, Beograd, 22–23. XII 2023. godine: knjiga apstrakata
Beograd : Univerzitet, Filozofski fakultet, Odeljenje za etnologiju i antropologiju., 45.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16482
Baković K. Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche. in Naučni skup Antropologija književnosti, umetnosti i medija, Beograd, 22–23. XII 2023. godine: knjiga apstrakata. 2023;:45.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16482 .
Baković, Krinka, "Од књижевне фикције до видео игара (и натраг): рецепција адаптације епско-фантастичног наратива The Witche" in Naučni skup Antropologija književnosti, umetnosti i medija, Beograd, 22–23. XII 2023. godine: knjiga apstrakata (2023):45,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16482 .

O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje folklornih motiva u video-igri The Wicher 3: Wild Hunt na primeru fantastičnih bića Gospodarice Šume

Baković, Krinka

(Београд : Удружење фолклориста Србије, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16370
AB  - U radu se razmatra integrativna moć rekreiranja različitih folklornih motiva 
u popularnoj i nagrađivanoj video-igri poljskog studija CD Projekt Red – The Witcher 
3: Wild Hunt (2015). Počivajući na osnovama literarnog serijala o pustolovinama vešca Geralta iz Rivije, proslavljenog pisca Andžeja Sapkovskog, u video-igri dominiraju 
elementi folklora slovenskih naroda koji su – u skladu sa opštim tendencijama pripovedanja svojstvenih epskoj fantastici – isprepletani sa sličnim motivima iz drugih 
(evropskih) tradicija. Premda je video-igra obimna, a njen narativ kompleksan, posebna pažnja će biti posvećena jednoj fantastičnoj pojavi. To su Gospodarice Šume
(The Ladies of The Wood), tri sestre-veštice, koje zauzimaju važno mesto u prvom 
aktu igre. Upotrebom koncepta folkloreske (folkloresque) kao heruističkog oruđa za 
razumevanje dinamičnog odnosa između folklora i popularno-kulturnih proizvoda, 
koji su skovali folkloristi Majkl Dilan Foster i Džefri Tolbert, u radu ću mapirati poznate folklorne motive na kojima počivaju deskripcija, uloga i funkcija Gospodarica 
Šume, te ću ukazati na njihov integrativni karakter. Vodeći se datim primerom, cilj 
rada je razumevanje načina na koji video-igre rekreiraju folklorne aspekte i prilagođavaju se savremenim društvenim i kulturnim tokovima.
AB  - The paper discusses the integrative power of recreating various folkloric 
motifs in the popular and awarded video game The Witcher 3: Wild Hunt (CD Project Red 2015). Based on the famous high fantasy literary series of the Polish writer 
Andzej Sapkowski, this video game is dominated by Slavic folklore elements. These 
elements are intertwined with similar motifs from other (European) traditions, in 
accordance with the general tendencies of storytelling typical of high fantasy narratives. Although the video game is extensive and its narrative complex, particular attention is dedicated to one fantasy phenomenon ‒ three witchy sisters known as The 
Ladies of the Wood.
Using the concept of folkloresque as a heuristic tool for the understanding of 
the dynamic relationship between folklore and popular culture, the paper focuses on 
the integrative form of this concept, which is understood as an amalgamative process within which popular fiction consumes folklore, separating its elemental components and composing them into a product that retains its connection to the previous 
content (Foster & Tolbert 2016). According to the given explanation, The Ladies of 
the Wood in The Witcher 3: Wild Hunt video game are an amalgam of the Eastern European folktales about Baba Yaga, Grimm’s folktale about Hansel and Gretel, various 
traditional beliefs about fate demons, the witch in Slavic and Balkan traditions, and 
the beliefs about the Great Goddess of fertility from various polytheistic pantheons, 
popularized thanks to the neopagan Wicca movements during the 20th century.
In popular culture, folklore is constituted as a kind of Frankenstein’s monster, a “cyborg” that is formed of a series of thoughtfully borrowed existing aspects 
in order to revive the “body” through a creative selection of segments which can be 
attributed a potential folkloric value. In this way, video games nurture folklore riched with elements from different traditions that, with their integrative power, constitute the boundaries of a new space for reflection about the existing myths, legends, fairy tales, and also contribute to the understanding of their transformation and 
adaptation to socio-cultural changes and the needs of contemporary society.
Thus, the permeation of the motifs belonging to different traditions in the given case can be understood as ambiguous: on the one hand, it contributes to perceiving the creation as an independent product that has a potential folkloric value; on 
the other hand, it can serve as a place of compression, appreciation, and mediation 
of different influences and multicultural elements in the context of the popular culture “global arena.
PB  - Београд : Удружење фолклориста Србије
PB  - Београд : Универзитет, Филолошки факултет
PB  - Београд : Универзитетска библиотека "Светозар Марковић"
T2  - Фолклористика: часопис Удружења фолклориста Србије / Folkloristika: Journal of the Serbian Folklore Association
T1  - O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje  folklornih motiva u video-igri The Wicher 3:  Wild Hunt na primeru fantastičnih bića  Gospodarice Šume
T1  - Of a Scary Tale for Naughty Children: Recreating Folkloric Motifs  in The Witcher 3: Wild Hunt Video Game ‒ The Example of Fantasy Creatures The Ladies of the Wood
SP  - 143
EP  - 158
VL  - 8
IS  - 1-2
DO  - 10.18485/folk.2023.8.1_2.7
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16370
ER  - 
@article{
author = "Baković, Krinka",
year = "2023",
abstract = "U radu se razmatra integrativna moć rekreiranja različitih folklornih motiva 
u popularnoj i nagrađivanoj video-igri poljskog studija CD Projekt Red – The Witcher 
3: Wild Hunt (2015). Počivajući na osnovama literarnog serijala o pustolovinama vešca Geralta iz Rivije, proslavljenog pisca Andžeja Sapkovskog, u video-igri dominiraju 
elementi folklora slovenskih naroda koji su – u skladu sa opštim tendencijama pripovedanja svojstvenih epskoj fantastici – isprepletani sa sličnim motivima iz drugih 
(evropskih) tradicija. Premda je video-igra obimna, a njen narativ kompleksan, posebna pažnja će biti posvećena jednoj fantastičnoj pojavi. To su Gospodarice Šume
(The Ladies of The Wood), tri sestre-veštice, koje zauzimaju važno mesto u prvom 
aktu igre. Upotrebom koncepta folkloreske (folkloresque) kao heruističkog oruđa za 
razumevanje dinamičnog odnosa između folklora i popularno-kulturnih proizvoda, 
koji su skovali folkloristi Majkl Dilan Foster i Džefri Tolbert, u radu ću mapirati poznate folklorne motive na kojima počivaju deskripcija, uloga i funkcija Gospodarica 
Šume, te ću ukazati na njihov integrativni karakter. Vodeći se datim primerom, cilj 
rada je razumevanje načina na koji video-igre rekreiraju folklorne aspekte i prilagođavaju se savremenim društvenim i kulturnim tokovima., The paper discusses the integrative power of recreating various folkloric 
motifs in the popular and awarded video game The Witcher 3: Wild Hunt (CD Project Red 2015). Based on the famous high fantasy literary series of the Polish writer 
Andzej Sapkowski, this video game is dominated by Slavic folklore elements. These 
elements are intertwined with similar motifs from other (European) traditions, in 
accordance with the general tendencies of storytelling typical of high fantasy narratives. Although the video game is extensive and its narrative complex, particular attention is dedicated to one fantasy phenomenon ‒ three witchy sisters known as The 
Ladies of the Wood.
Using the concept of folkloresque as a heuristic tool for the understanding of 
the dynamic relationship between folklore and popular culture, the paper focuses on 
the integrative form of this concept, which is understood as an amalgamative process within which popular fiction consumes folklore, separating its elemental components and composing them into a product that retains its connection to the previous 
content (Foster & Tolbert 2016). According to the given explanation, The Ladies of 
the Wood in The Witcher 3: Wild Hunt video game are an amalgam of the Eastern European folktales about Baba Yaga, Grimm’s folktale about Hansel and Gretel, various 
traditional beliefs about fate demons, the witch in Slavic and Balkan traditions, and 
the beliefs about the Great Goddess of fertility from various polytheistic pantheons, 
popularized thanks to the neopagan Wicca movements during the 20th century.
In popular culture, folklore is constituted as a kind of Frankenstein’s monster, a “cyborg” that is formed of a series of thoughtfully borrowed existing aspects 
in order to revive the “body” through a creative selection of segments which can be 
attributed a potential folkloric value. In this way, video games nurture folklore riched with elements from different traditions that, with their integrative power, constitute the boundaries of a new space for reflection about the existing myths, legends, fairy tales, and also contribute to the understanding of their transformation and 
adaptation to socio-cultural changes and the needs of contemporary society.
Thus, the permeation of the motifs belonging to different traditions in the given case can be understood as ambiguous: on the one hand, it contributes to perceiving the creation as an independent product that has a potential folkloric value; on 
the other hand, it can serve as a place of compression, appreciation, and mediation 
of different influences and multicultural elements in the context of the popular culture “global arena.",
publisher = "Београд : Удружење фолклориста Србије, Београд : Универзитет, Филолошки факултет, Београд : Универзитетска библиотека "Светозар Марковић"",
journal = "Фолклористика: часопис Удружења фолклориста Србије / Folkloristika: Journal of the Serbian Folklore Association",
title = "O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje  folklornih motiva u video-igri The Wicher 3:  Wild Hunt na primeru fantastičnih bića  Gospodarice Šume, Of a Scary Tale for Naughty Children: Recreating Folkloric Motifs  in The Witcher 3: Wild Hunt Video Game ‒ The Example of Fantasy Creatures The Ladies of the Wood",
pages = "143-158",
volume = "8",
number = "1-2",
doi = "10.18485/folk.2023.8.1_2.7",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16370"
}
Baković, K.. (2023). O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje  folklornih motiva u video-igri The Wicher 3:  Wild Hunt na primeru fantastičnih bića  Gospodarice Šume. in Фолклористика: часопис Удружења фолклориста Србије / Folkloristika: Journal of the Serbian Folklore Association
Београд : Удружење фолклориста Србије., 8(1-2), 143-158.
https://doi.org/10.18485/folk.2023.8.1_2.7
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16370
Baković K. O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje  folklornih motiva u video-igri The Wicher 3:  Wild Hunt na primeru fantastičnih bića  Gospodarice Šume. in Фолклористика: часопис Удружења фолклориста Србије / Folkloristika: Journal of the Serbian Folklore Association. 2023;8(1-2):143-158.
doi:10.18485/folk.2023.8.1_2.7
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16370 .
Baković, Krinka, "O jednoj strašnoj priči za nestašnu decu: rekreiranje  folklornih motiva u video-igri The Wicher 3:  Wild Hunt na primeru fantastičnih bića  Gospodarice Šume" in Фолклористика: часопис Удружења фолклориста Србије / Folkloristika: Journal of the Serbian Folklore Association, 8, no. 1-2 (2023):143-158,
https://doi.org/10.18485/folk.2023.8.1_2.7 .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16370 .

Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века

Baković, Krinka

(Београд : Етнолошко-антрополошко друштво Србије / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16456
AB  - Тема рада су невоље са дефинисањем игара улога (Role-Playing Games/RPGs), као и дијахронијски осврт на значајна интересовања (научна и друга) за тај жанр (видео)-игара током друге половине XX века, која се сматрају претечама зачетка поља изучавања у првој деценији новог миленијума. Савремене игре улога (као и видео- игре уопште) имају комплексну историју, структуру и форму, те се представници студија RPG-ja залажу за интердисциплинарност као струковни императив. Основни циљ рада је да пружи увид у динамику која је претходила успостављању датих студија, отварајући основна питања о фигурирању дисциплинарног плуралитета.
AB  - The topic of this paper is defining issues of role-playing games
(RPGs), as well as a diachronic review of significant interests (academic
and otherwise) related to that genre of (video) games during the second
half of the 20th century, considered as forerunners to the beginning of the
field of study in the first decade of the new millennium. Contemporary
role-playing games (as well as video games in general) have a complex
history, structure, and form, therefore representatives of RPG studies
stand for interdisciplinarity as a professional preference. The main goal
of the article is to provide an insight into the dynamics that preceded the
establishment of these studies, opening up fundamental questions about
the roles of the disciplinary pluralism.
PB  - Београд : Етнолошко-антрополошко друштво Србије / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia
T2  - Етнолошко-антрополошке свеске: часопис Етнолошко-антрополошког друштва Србије / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
T1  - Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века
T1  - Scholars, Designers, Gamers, and Other Geeks: Defining Issues and a Review of the Forerunners of Role-Playing Game Studies from the Second Half of the 20th Century to the Beginning of the 21st Century
SP  - 11
EP  - 28
IS  - 34 (n.s. 23)
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16456
ER  - 
@article{
author = "Baković, Krinka",
year = "2023",
abstract = "Тема рада су невоље са дефинисањем игара улога (Role-Playing Games/RPGs), као и дијахронијски осврт на значајна интересовања (научна и друга) за тај жанр (видео)-игара током друге половине XX века, која се сматрају претечама зачетка поља изучавања у првој деценији новог миленијума. Савремене игре улога (као и видео- игре уопште) имају комплексну историју, структуру и форму, те се представници студија RPG-ja залажу за интердисциплинарност као струковни императив. Основни циљ рада је да пружи увид у динамику која је претходила успостављању датих студија, отварајући основна питања о фигурирању дисциплинарног плуралитета., The topic of this paper is defining issues of role-playing games
(RPGs), as well as a diachronic review of significant interests (academic
and otherwise) related to that genre of (video) games during the second
half of the 20th century, considered as forerunners to the beginning of the
field of study in the first decade of the new millennium. Contemporary
role-playing games (as well as video games in general) have a complex
history, structure, and form, therefore representatives of RPG studies
stand for interdisciplinarity as a professional preference. The main goal
of the article is to provide an insight into the dynamics that preceded the
establishment of these studies, opening up fundamental questions about
the roles of the disciplinary pluralism.",
publisher = "Београд : Етнолошко-антрополошко друштво Србије / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia",
journal = "Етнолошко-антрополошке свеске: часопис Етнолошко-антрополошког друштва Србије / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society",
title = "Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века, Scholars, Designers, Gamers, and Other Geeks: Defining Issues and a Review of the Forerunners of Role-Playing Game Studies from the Second Half of the 20th Century to the Beginning of the 21st Century",
pages = "11-28",
number = "34 (n.s. 23)",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16456"
}
Baković, K.. (2023). Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века. in Етнолошко-антрополошке свеске: часопис Етнолошко-антрополошког друштва Србије / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
Београд : Етнолошко-антрополошко друштво Србије / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia.(34 (n.s. 23)), 11-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16456
Baković K. Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века. in Етнолошко-антрополошке свеске: часопис Етнолошко-антрополошког друштва Србије / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society. 2023;(34 (n.s. 23)):11-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16456 .
Baković, Krinka, "Научници, дизајнери, играчи и други занесењаци: проблеми дефинисања и осврт на претече студија игара улога од друге половине XX до почетка XXI века" in Етнолошко-антрополошке свеске: часопис Етнолошко-антрополошког друштва Србије / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society, no. 34 (n.s. 23) (2023):11-28,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16456 .

Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola

Baković, Krinka

(Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14654
AB  - U radu se propituje proces transformacije (re)kreiranja srednjeg veka ili nekih njegovih aspekata putem različitih popularno-kulturnih sadržaja u kontekstu postmodernističkog zaokreta u okvirima žanra naučne fantastike, fantastike i horora, na primeru zamišljenog sveta u TV seriji Igra prestola. Posebna pažnja biće posvećena konceptu novog srednjovekovlja koji nastaje kao odgovor na idealizovanu i romantizovanu verziju prošlosti u Tolkinovim delima, ali se karakteriše i kao potreba
za kompleksnijim narativima usled različitih istorijskih, društvenih i kulturnih faktora. Budući da Martinov zamišljeni svet, zahvaljujući realizmu kojem teži, zalazi u domen percipiranja srednjeg veka kao „mračnog doba“, analiza će se vršiti na osnovu različitih koncepcija srednjeg veka koja je ponudio Umberto Eko.
AB  - This paper questions the transformation process of (re)creating the Middle Ages or some of its aspects through various popular culture contents in the context of postmodern turn within the limits of the Science Fiction, Fantasy and Horror genre, using the example of the imagined world in the TV series Game of Thrones. In particular, the paper examines the concept of neomedievalism, which is created as a response to the idealized and romanticized version of the past in Tolkien’s work, but is
also characterized by the need for more complex narratives due to various historical, social and cultural factors. Since Martin’s imagined world, thanks to the realism he strives for, enters the domain of perceiving the Middle Ages as a „dark age“, the analysis will be based on the different conceptions of the Middle Ages offered by Umberto Eco.
PB  - Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia
T2  - Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
T1  - Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola
T1  - Mapping neomedievalism: contextualisation of genre transformation - review of the postmodern fantasy TV series Game of Thrones
SP  - 119
EP  - 137
IS  - 33 (n.s.) 22
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14654
ER  - 
@article{
author = "Baković, Krinka",
year = "2022",
abstract = "U radu se propituje proces transformacije (re)kreiranja srednjeg veka ili nekih njegovih aspekata putem različitih popularno-kulturnih sadržaja u kontekstu postmodernističkog zaokreta u okvirima žanra naučne fantastike, fantastike i horora, na primeru zamišljenog sveta u TV seriji Igra prestola. Posebna pažnja biće posvećena konceptu novog srednjovekovlja koji nastaje kao odgovor na idealizovanu i romantizovanu verziju prošlosti u Tolkinovim delima, ali se karakteriše i kao potreba
za kompleksnijim narativima usled različitih istorijskih, društvenih i kulturnih faktora. Budući da Martinov zamišljeni svet, zahvaljujući realizmu kojem teži, zalazi u domen percipiranja srednjeg veka kao „mračnog doba“, analiza će se vršiti na osnovu različitih koncepcija srednjeg veka koja je ponudio Umberto Eko., This paper questions the transformation process of (re)creating the Middle Ages or some of its aspects through various popular culture contents in the context of postmodern turn within the limits of the Science Fiction, Fantasy and Horror genre, using the example of the imagined world in the TV series Game of Thrones. In particular, the paper examines the concept of neomedievalism, which is created as a response to the idealized and romanticized version of the past in Tolkien’s work, but is
also characterized by the need for more complex narratives due to various historical, social and cultural factors. Since Martin’s imagined world, thanks to the realism he strives for, enters the domain of perceiving the Middle Ages as a „dark age“, the analysis will be based on the different conceptions of the Middle Ages offered by Umberto Eco.",
publisher = "Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia",
journal = "Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society",
title = "Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola, Mapping neomedievalism: contextualisation of genre transformation - review of the postmodern fantasy TV series Game of Thrones",
pages = "119-137",
number = "33 (n.s.) 22",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14654"
}
Baković, K.. (2022). Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola. in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia.(33 (n.s.) 22), 119-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14654
Baković K. Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola. in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society. 2022;(33 (n.s.) 22):119-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14654 .
Baković, Krinka, "Mapiranje novog srednjovekovlja: kontekstualizacija transformacije žanra - osvrt na postmoderno-fantastičnu TV seriju Igra prestola" in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society, no. 33 (n.s.) 22 (2022):119-137,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14654 .

Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije

Baković, Krinka

(Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA, 2021)

TY  - GEN
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2021
UR  - https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/issue/view/45
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14655
AB  - Клуб студената етнологије и антропологије (КСЕА) основан је пре две деценије, у априлу 2001. године, на иницијативу студената старијих година студија Одељења за етнологију и антропологију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Први председник КСЕА био је проф. др Данијел Синани, садашњи декан Факултета. Клуб је настао у циљу унашређења
(ван)наставних активности што је резултирало спремношћу будућих етнолога и антрополога за самостални истраживачки рад током и након студија. Не треба занемарити чињеницу да је овај племенити циљ заживео пре пуних двадесет година, а да је Клуб од тада испратио и дочекао многе генерације стручњака антрополошке науке. Наши претходници су нам у аманет оставили важне задатке и велика очекивања, али даљу реализацију старих/нових активности отежава
пандемија новог коронавируса ковид 19, од почетка марта 2020. године. Међусобна комуникација је наставила да се одвија путем друштвених мрежа и онлајн платформи, што представља необичност у односу на претходна виђања и лакоћу реализација активности уживо.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Glasnik Etnografskog instituta SANU / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije
SP  - 715
EP  - 717
VL  - 69
IS  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14655
ER  - 
@misc{
author = "Baković, Krinka",
year = "2021",
abstract = "Клуб студената етнологије и антропологије (КСЕА) основан је пре две деценије, у априлу 2001. године, на иницијативу студената старијих година студија Одељења за етнологију и антропологију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Први председник КСЕА био је проф. др Данијел Синани, садашњи декан Факултета. Клуб је настао у циљу унашређења
(ван)наставних активности што је резултирало спремношћу будућих етнолога и антрополога за самостални истраживачки рад током и након студија. Не треба занемарити чињеницу да је овај племенити циљ заживео пре пуних двадесет година, а да је Клуб од тада испратио и дочекао многе генерације стручњака антрополошке науке. Наши претходници су нам у аманет оставили важне задатке и велика очекивања, али даљу реализацију старих/нових активности отежава
пандемија новог коронавируса ковид 19, од почетка марта 2020. године. Међусобна комуникација је наставила да се одвија путем друштвених мрежа и онлајн платформи, што представља необичност у односу на претходна виђања и лакоћу реализација активности уживо.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Glasnik Etnografskog instituta SANU / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije",
pages = "715-717",
volume = "69",
number = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14655"
}
Baković, K.. (2021). Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije. in Glasnik Etnografskog instituta SANU / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 69(3), 715-717.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14655
Baković K. Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije. in Glasnik Etnografskog instituta SANU / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2021;69(3):715-717.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14655 .
Baković, Krinka, "Klub studenata etnologije i antropologije dvadeset godina kasnije: nove generacije i stari izazovi tokom pandemije" in Glasnik Etnografskog instituta SANU / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 69, no. 3 (2021):715-717,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14655 .

Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije

Baković, Krinka

(Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Baković, Krinka
PY  - 2021
UR  - http://www.anthroserbia.org/Journals/Toc/169
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14656
AB  - Rad se bavi procesom evrointegracija koje su u službi debalkanizacije zemalja Jugoistočne Evrope, na primeru Republike Srbije. Balkan, kao kovanica opterećena prošlošću shvata se kao „unutrašnji drugi“, geografski deo Evrope koji nije „Evropa“, te kao takav biva shvaćen kao mračan, „primitivan“, zaostao. Srbija, kao država koja pripada (Zapadnom) Balkanu, istovremeno je i zemlja kandidat za članstvo u Evropsku uniju. Jedna od prepreka je proglašenje nezavisnosti AP Kosova i Metohije, koje se u javnosti doživljava kao centralni element srpskog nacionalnog identiteta. Posebna pažnja biće posvećena „kosovskom mitu“ kao sakralizovanom narativu o Kosovu koji je deo istorijsko-kulturne baštine. Takođe, biće razmatrana njegova egzistencija u svetonazoru populacije, prilikom procesa evrointegracija. Koristiću se konceptom kulturne intimnosti Majkla Hercfelda u analizi artikulacije protivrečnosti, tenzija i formiranja zajedništva prilikom (samo)kritike, ismevanja ili glorifikovanja sopstvene nacije.
AB  - This paper deals with the euro-integration process seen as a vehicle for the de-balkanization of South-eastern European states, with focus on Serbia. The Balkans, as a word steeped in historical circumstances, has taken onto itself the meaning of the “internal Other”, a part of Europe geographically, that is not itself a part of “Europe”. As such, it has taken on implications of darkness, “primitiveness” and general backwardness. Serbia, as a (Western) Balkans state, is a candidate for
membership in the EU. One of the key obstacles in this process has been the declaration of independence of the former Autonomous Province of Kosovo and Metohija, the territory which occupies a central position in Serbian nationalist narratives. In particular, the paper examines the issue of the Kosovo myth as a sacralised narrative on Kosovo, which is a segment of cultural-historical heritage of Serbia. Furthermore, the paper also analyses the pervasiveness of that Myth in the everyday worldviews of the population during the euro-integration process. Using the concept
of cultural intimacy, as proposed by Michael Herzfeld, I analyse the articulation of contradictions, tensions and ‘community’ building through (self-)critique, mockery or the glorification of one’s own nation.
PB  - Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia
T2  - Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
T1  - Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije
T1  - A Window into (someone else’s) backyard: Euro-integration process, the Kosovo myth and in-filling spaces of cultural intimacy in the borders of Serbia
SP  - 87
EP  - 100
VL  - 32 (n.s.) 21
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14656
ER  - 
@article{
author = "Baković, Krinka",
year = "2021",
abstract = "Rad se bavi procesom evrointegracija koje su u službi debalkanizacije zemalja Jugoistočne Evrope, na primeru Republike Srbije. Balkan, kao kovanica opterećena prošlošću shvata se kao „unutrašnji drugi“, geografski deo Evrope koji nije „Evropa“, te kao takav biva shvaćen kao mračan, „primitivan“, zaostao. Srbija, kao država koja pripada (Zapadnom) Balkanu, istovremeno je i zemlja kandidat za članstvo u Evropsku uniju. Jedna od prepreka je proglašenje nezavisnosti AP Kosova i Metohije, koje se u javnosti doživljava kao centralni element srpskog nacionalnog identiteta. Posebna pažnja biće posvećena „kosovskom mitu“ kao sakralizovanom narativu o Kosovu koji je deo istorijsko-kulturne baštine. Takođe, biće razmatrana njegova egzistencija u svetonazoru populacije, prilikom procesa evrointegracija. Koristiću se konceptom kulturne intimnosti Majkla Hercfelda u analizi artikulacije protivrečnosti, tenzija i formiranja zajedništva prilikom (samo)kritike, ismevanja ili glorifikovanja sopstvene nacije., This paper deals with the euro-integration process seen as a vehicle for the de-balkanization of South-eastern European states, with focus on Serbia. The Balkans, as a word steeped in historical circumstances, has taken onto itself the meaning of the “internal Other”, a part of Europe geographically, that is not itself a part of “Europe”. As such, it has taken on implications of darkness, “primitiveness” and general backwardness. Serbia, as a (Western) Balkans state, is a candidate for
membership in the EU. One of the key obstacles in this process has been the declaration of independence of the former Autonomous Province of Kosovo and Metohija, the territory which occupies a central position in Serbian nationalist narratives. In particular, the paper examines the issue of the Kosovo myth as a sacralised narrative on Kosovo, which is a segment of cultural-historical heritage of Serbia. Furthermore, the paper also analyses the pervasiveness of that Myth in the everyday worldviews of the population during the euro-integration process. Using the concept
of cultural intimacy, as proposed by Michael Herzfeld, I analyse the articulation of contradictions, tensions and ‘community’ building through (self-)critique, mockery or the glorification of one’s own nation.",
publisher = "Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia",
journal = "Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society",
title = "Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije, A Window into (someone else’s) backyard: Euro-integration process, the Kosovo myth and in-filling spaces of cultural intimacy in the borders of Serbia",
pages = "87-100",
volume = "32 (n.s.) 21",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14656"
}
Baković, K.. (2021). Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije. in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society
Beograd : Etnološko-antropološko društvo Srbije / Belgrade : Ethnological-Anthropological Society of Serbia., 32 (n.s.) 21, 87-100.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14656
Baković K. Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije. in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society. 2021;32 (n.s.) 21:87-100.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14656 .
Baković, Krinka, "Prozor u (tuđe) dvorište: Proces evrointegracija, kosovski mit i ucrtavanje prostora kulturne intimnosti u granice Srbije" in Etnološko-antropološke sveske: časopis Etnološko-antropološkog društva Srbije / Papers in Ethnology and Anthropology: Journal of the Serbian Ethnological and Anthropological Society, 32 (n.s.) 21 (2021):87-100,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14656 .