Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 19
Toward the Typology of Traditional Instrumental Music of Serbia
(Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v.v.i., 2017)
This paper contains an overview of the research on traditional instrumental music in Serbia with a special focus on the latent ideas regarding typology. Namely, in comparison with traditional songs, instrumental music has ...
Новe културално-фестивалскe перспективe у Хрватској и Србији као резултат друштвено-политичке трансформације музичког фестивала у СФРЈ (Од Југославенске музичке трибине, преко Трибине музичког стваралаштва Југославије, до Глазбене трибине Опатија/Међународне глазбене трибине и Међународне трибине композитора)
(Београд : Факултет музичке уметности, 2018)
The subject of this paper is the relation between the music festival as social event and circumstances in the context of the Yugoslav political regime. I tried to demonstrate strong relation of the music life and the ...
Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline / Допринос Љубице и Данице Јанковић установљењу етнокореологије у Србији као академске научне дисциплине
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
The Janković sisters are pioneers of ethnochoreological research in Serbia. Their
scholarly methodology is based on intenisve feld research and their development
of a unique system of dance notation, which enabled them ...
Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts (1948-2010) / Muzikološki institut Srpske akademije nauka i umetnosti (1948-2010)
(Музикологија / Musicology, 2010)
The article gives an overview of the early days of the Institute, then proceeds to explain the development of the research projects, the further education of research members of the Institute and finally the results of the ...
Sound of Kaval and Visions of Serbian Homeland
(Wien : Böhlau Verlag, 2014)
Following the exclusion of Kosovo from the authority of the Republic of Serbia in 1999, and the fall of Slobodan Milošević’s regime in 2000, the Serbian music production scene witnessed the burgeoning of a new music genre ...
Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра / Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између
традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место
у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и
слојевитих односа између снаге ...
Друштвена улога салонске музике у животу и систему вредности српског грађанства у 19. веку / The Social Role of the Salon Music in the Life and the Value System of the Serbian Citizens in the 19 Century
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
Истраживање српске салонске музике 19. века започето је радом на магистарској тези Игре и маршеви у српској клавирској музици 19. века. Културна повезаност у јавном и приватном животу. Игре и маршеви представљају парадигматичне ...
Integration and disintegration: Serbian monophony in a polyphonic context / Integracija i dezintegracija - srpski jednoglas u kontekstu višeglasa
(Музикологија / Musicology, 2011)
The venerable arguments concerning the validity of harmonized music in the Orthodox Church continue. Serbia is unique in that the codifiers of the monophonic repertoire (in particular Stankoviš and Mokranjac) were also the ...
Annual concerts of cultural-artistic associations in Serbia: the clash of two different Concepts of professionalization
(Belgrade : Faculty of Music, 2016)
In this paper two concepts of professionalization are observed within a unique cultural context: the annual concept of the cultural-artistic society (KUD) in a small town in central Serbia. It is about the conception 1) ...
Identities expressed through practice of kaval playing and building in Serbia in 1990s
(Belgrade : SASA : Institute of Musicology of SASA, 2012)
This paper discusses the circumstances under which the building and playing of the kaval became topical in Serbia (Belgrade) at the end of twentieth century: the work of the Byzantine choir “Saint John of Damascus” and ...