Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941
Радио Љубљана и његове музичке политике 1928–1941
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
The main programming issue faced by Radio Ljubljana was connected to its function: was it a new medium basically intended for cultural advancement and democratic information distribution or was it a new medium primarily serving as an entertainment platform for different types of listener? The question had been one of the key topics from the beginnings of Radio Ljubljana’s broadcasting in 1928. This paper discusses the answers to this question through an analysis of the musical programming from 1928 until the Luftwaffe destroyed Radio Ljubljana’s transmitter in Domžale on April 11, 1941.
Почеци емитовања Радио Љубљане у јесен 1928. године донели су дугорочне
новине у пракси музичке продукције и репродукције у Словенији. Радио је, између
осталог, увео нов начин слушања музике, а променио је и очекивања слушалаца, што
се показало убрзо након почетка емитовања и у самом програмском структурирању
емисија. Музички програм је био конципиран прагматички, вођен великим
идеализмом десничарске политике католичке Просветне звезе, која је за 15 година
закупила у најам емитовање Радио Љубљане.
Креирање програма Радио Љубљане пратиле су како економске и техничке,
тако и културне потешкоће, почев од премалог броја музичара и техничке опреме,
до напетости међу различитим становиштима и укусима (не само у вези с музиком)
око питања – која је главна мисија новог медија. Током друге половине тридесетих
година и до уништења одашиљача Радија Љубљана у Домжалама 11. априла 1941,
креирање програма се променило од примарно едукативног усмерења према ономе
намењеном забави. Програ...м се ослањао на класификацију Ника Курета, који се
залагао да се програм подели на: 1. Едукативне садржаје, 2. Музику, 3. Забаву, 4. За
младе и 5. Пропагандни програм. Шта је значила та петострука подела за музички
програм институције која је почела свој рад са идејом да буде прави „народни
универзитетˮ? Анализа указује на четири механизма музичког програмирања током
тридесетих година, који су опредељени опозицијама: жива музика / музика са
грамофонских плоча, национална / интернационална музика, класична / модерна,
уметничка / забавна музика. Ти елементарни концепти се међусобно допуњују и
могу се сматрати подједнако важним и у данашње време. Прилог се завршава кратком аналогијом између међуратног периода и периода после 1991. године.
Ključne reči:
Radio Ljubljana / musical practice / music between the 1920s and 1930s / music programming and broadcastingIzvor:
Музикологија / Musicology, 2016, 21, 123-139Izdavač:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2016/1450-98141621123S.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/3778
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Stefanija, Leon PY - 2016 UR - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2016/1450-98141621123S.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3778 AB - The main programming issue faced by Radio Ljubljana was connected to its function: was it a new medium basically intended for cultural advancement and democratic information distribution or was it a new medium primarily serving as an entertainment platform for different types of listener? The question had been one of the key topics from the beginnings of Radio Ljubljana’s broadcasting in 1928. This paper discusses the answers to this question through an analysis of the musical programming from 1928 until the Luftwaffe destroyed Radio Ljubljana’s transmitter in Domžale on April 11, 1941. AB - Почеци емитовања Радио Љубљане у јесен 1928. године донели су дугорочне новине у пракси музичке продукције и репродукције у Словенији. Радио је, између осталог, увео нов начин слушања музике, а променио је и очекивања слушалаца, што се показало убрзо након почетка емитовања и у самом програмском структурирању емисија. Музички програм је био конципиран прагматички, вођен великим идеализмом десничарске политике католичке Просветне звезе, која је за 15 година закупила у најам емитовање Радио Љубљане. Креирање програма Радио Љубљане пратиле су како економске и техничке, тако и културне потешкоће, почев од премалог броја музичара и техничке опреме, до напетости међу различитим становиштима и укусима (не само у вези с музиком) око питања – која је главна мисија новог медија. Током друге половине тридесетих година и до уништења одашиљача Радија Љубљана у Домжалама 11. априла 1941, креирање програма се променило од примарно едукативног усмерења према ономе намењеном забави. Програм се ослањао на класификацију Ника Курета, који се залагао да се програм подели на: 1. Едукативне садржаје, 2. Музику, 3. Забаву, 4. За младе и 5. Пропагандни програм. Шта је значила та петострука подела за музички програм институције која је почела свој рад са идејом да буде прави „народни универзитетˮ? Анализа указује на четири механизма музичког програмирања током тридесетих година, који су опредељени опозицијама: жива музика / музика са грамофонских плоча, национална / интернационална музика, класична / модерна, уметничка / забавна музика. Ти елементарни концепти се међусобно допуњују и могу се сматрати подједнако важним и у данашње време. Прилог се завршава кратком аналогијом између међуратног периода и периода после 1991. године. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941 T1 - Радио Љубљана и његове музичке политике 1928–1941 SP - 123 EP - 139 IS - 21 DO - 10.2298/MUZ1621123S UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3778 ER -
@article{ author = "Stefanija, Leon", year = "2016", abstract = "The main programming issue faced by Radio Ljubljana was connected to its function: was it a new medium basically intended for cultural advancement and democratic information distribution or was it a new medium primarily serving as an entertainment platform for different types of listener? The question had been one of the key topics from the beginnings of Radio Ljubljana’s broadcasting in 1928. This paper discusses the answers to this question through an analysis of the musical programming from 1928 until the Luftwaffe destroyed Radio Ljubljana’s transmitter in Domžale on April 11, 1941., Почеци емитовања Радио Љубљане у јесен 1928. године донели су дугорочне новине у пракси музичке продукције и репродукције у Словенији. Радио је, између осталог, увео нов начин слушања музике, а променио је и очекивања слушалаца, што се показало убрзо након почетка емитовања и у самом програмском структурирању емисија. Музички програм је био конципиран прагматички, вођен великим идеализмом десничарске политике католичке Просветне звезе, која је за 15 година закупила у најам емитовање Радио Љубљане. Креирање програма Радио Љубљане пратиле су како економске и техничке, тако и културне потешкоће, почев од премалог броја музичара и техничке опреме, до напетости међу различитим становиштима и укусима (не само у вези с музиком) око питања – која је главна мисија новог медија. Током друге половине тридесетих година и до уништења одашиљача Радија Љубљана у Домжалама 11. априла 1941, креирање програма се променило од примарно едукативног усмерења према ономе намењеном забави. Програм се ослањао на класификацију Ника Курета, који се залагао да се програм подели на: 1. Едукативне садржаје, 2. Музику, 3. Забаву, 4. За младе и 5. Пропагандни програм. Шта је значила та петострука подела за музички програм институције која је почела свој рад са идејом да буде прави „народни универзитетˮ? Анализа указује на четири механизма музичког програмирања током тридесетих година, који су опредељени опозицијама: жива музика / музика са грамофонских плоча, национална / интернационална музика, класична / модерна, уметничка / забавна музика. Ти елементарни концепти се међусобно допуњују и могу се сматрати подједнако важним и у данашње време. Прилог се завршава кратком аналогијом између међуратног периода и периода после 1991. године.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941, Радио Љубљана и његове музичке политике 1928–1941", pages = "123-139", number = "21", doi = "10.2298/MUZ1621123S", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3778" }
Stefanija, L.. (2016). Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(21), 123-139. https://doi.org/10.2298/MUZ1621123S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3778
Stefanija L. Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941. in Музикологија / Musicology. 2016;(21):123-139. doi:10.2298/MUZ1621123S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3778 .
Stefanija, Leon, "Radio Ljubljana and its Music Policies 1928–1941" in Музикологија / Musicology, no. 21 (2016):123-139, https://doi.org/10.2298/MUZ1621123S ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3778 .