Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery
Додир просветљења: сцене Христових посмртних јављања на Хиландарском диптиху
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The diptych from the Hilandar monastery is embellished with the twenty-four miniatures painted on parchment with the same number of scenes from Christ’s life all placed in exquisite decorated frames. Scholars date the diptych to the last quarter of the thirteenth century to the beginning of the fourteenth century, associating it with King Milutin and locate its origin in a Venetian workshop. The two scenes of the Chairete and the Incredulity of Thomas in the diptych belong to a post-Resurrection cycle and are based on the gospel account that explicitly refers to a tangible and human Christ. The aim of this paper is to address the multivalent meaning - iconographic, liturgical, and theological – of these two post-Resurrection scenes. Both exhibit iconography that emphasizes touch as providing ultimate proof of Christ’s dual nature and His bodily Resurrection. Their iconography of touch will be explored in the context of the diptych’s decoration and materiality.
У ризници манастира Хиландара чува се диптих чије тачно порекло и датум израде нису сасвим разјашњени. Већина историчара претпоставља да је диптих настао у Венецији и повезују га са периодом владавине краља Милутина или неког из владарске династије Немањића. Диптих је богато украшен представама двадесет и четири сценe из Христовог живота и страдања. Поред дванаест великих празника, изузев Успењa Богородице, ту су још представљене сцене Христових посмртних јављања којих има укупно четири. Две сцене из овог циклуса, Христово јављање мироносицама и Неверовање Томино заснивају се на тексту јеванђеља који експлицитно наглашава Христово телесно васкрснуће и прве физичке контакте после васкрснућа. Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и теолошких аспеката композиција Христовог јављања мироносицама и Неверовања Томиног у контексту диптиха и његове богате декорације. Посебан акценат је на материјалности и инсистирању на додиру у сврху прихватања истине, тј. потврде обећаног спасењ...а људи у Христу од греха и смрти.
Кључне речи:
Diptych / Hilandar / touch / gospel / Resurrection / materiality / диптих / Хиландар / додир / јеванђеље / Васкрсење / материјалностИзвор:
ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ, 2015, 44/1, 189-205Издавач:
- Београд : Византолошки институт САНУ
- Београд : Задужбина светог манастира Хиландара
Финансирање / пројекти:
- Традиција, иновација и идентитет у византијском свету (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177032)
Напомена:
- Mélanges offerts à Mirjana Živojinović/Зборник у част Мирјане Живојиновић
Колекције
Институција/група
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASATY - CHAP AU - Milanović, Ljubomir PY - 2015 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14381 AB - The diptych from the Hilandar monastery is embellished with the twenty-four miniatures painted on parchment with the same number of scenes from Christ’s life all placed in exquisite decorated frames. Scholars date the diptych to the last quarter of the thirteenth century to the beginning of the fourteenth century, associating it with King Milutin and locate its origin in a Venetian workshop. The two scenes of the Chairete and the Incredulity of Thomas in the diptych belong to a post-Resurrection cycle and are based on the gospel account that explicitly refers to a tangible and human Christ. The aim of this paper is to address the multivalent meaning - iconographic, liturgical, and theological – of these two post-Resurrection scenes. Both exhibit iconography that emphasizes touch as providing ultimate proof of Christ’s dual nature and His bodily Resurrection. Their iconography of touch will be explored in the context of the diptych’s decoration and materiality. AB - У ризници манастира Хиландара чува се диптих чије тачно порекло и датум израде нису сасвим разјашњени. Већина историчара претпоставља да је диптих настао у Венецији и повезују га са периодом владавине краља Милутина или неког из владарске династије Немањића. Диптих је богато украшен представама двадесет и четири сценe из Христовог живота и страдања. Поред дванаест великих празника, изузев Успењa Богородице, ту су још представљене сцене Христових посмртних јављања којих има укупно четири. Две сцене из овог циклуса, Христово јављање мироносицама и Неверовање Томино заснивају се на тексту јеванђеља који експлицитно наглашава Христово телесно васкрснуће и прве физичке контакте после васкрснућа. Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и теолошких аспеката композиција Христовог јављања мироносицама и Неверовања Томиног у контексту диптиха и његове богате декорације. Посебан акценат је на материјалности и инсистирању на додиру у сврху прихватања истине, тј. потврде обећаног спасења људи у Христу од греха и смрти. PB - Београд : Византолошки институт САНУ PB - Београд : Задужбина светог манастира Хиландара T2 - ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ T1 - Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery T1 - Додир просветљења: сцене Христових посмртних јављања на Хиландарском диптиху SP - 189 EP - 205 VL - 44/1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14381 ER -
@inbook{ author = "Milanović, Ljubomir", year = "2015", abstract = "The diptych from the Hilandar monastery is embellished with the twenty-four miniatures painted on parchment with the same number of scenes from Christ’s life all placed in exquisite decorated frames. Scholars date the diptych to the last quarter of the thirteenth century to the beginning of the fourteenth century, associating it with King Milutin and locate its origin in a Venetian workshop. The two scenes of the Chairete and the Incredulity of Thomas in the diptych belong to a post-Resurrection cycle and are based on the gospel account that explicitly refers to a tangible and human Christ. The aim of this paper is to address the multivalent meaning - iconographic, liturgical, and theological – of these two post-Resurrection scenes. Both exhibit iconography that emphasizes touch as providing ultimate proof of Christ’s dual nature and His bodily Resurrection. Their iconography of touch will be explored in the context of the diptych’s decoration and materiality., У ризници манастира Хиландара чува се диптих чије тачно порекло и датум израде нису сасвим разјашњени. Већина историчара претпоставља да је диптих настао у Венецији и повезују га са периодом владавине краља Милутина или неког из владарске династије Немањића. Диптих је богато украшен представама двадесет и четири сценe из Христовог живота и страдања. Поред дванаест великих празника, изузев Успењa Богородице, ту су још представљене сцене Христових посмртних јављања којих има укупно четири. Две сцене из овог циклуса, Христово јављање мироносицама и Неверовање Томино заснивају се на тексту јеванђеља који експлицитно наглашава Христово телесно васкрснуће и прве физичке контакте после васкрснућа. Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и теолошких аспеката композиција Христовог јављања мироносицама и Неверовања Томиног у контексту диптиха и његове богате декорације. Посебан акценат је на материјалности и инсистирању на додиру у сврху прихватања истине, тј. потврде обећаног спасења људи у Христу од греха и смрти.", publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ, Београд : Задужбина светог манастира Хиландара", journal = "ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ", booktitle = "Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery, Додир просветљења: сцене Христових посмртних јављања на Хиландарском диптиху", pages = "189-205", volume = "44/1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14381" }
Milanović, L.. (2015). Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery. in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ Београд : Византолошки институт САНУ., 44/1, 189-205. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14381
Milanović L. Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery. in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ. 2015;44/1:189-205. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14381 .
Milanović, Ljubomir, "Illuminating touch: Post-resurrection scenes on the diptych from the Hilandar monastery" in ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ, 44/1 (2015):189-205, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14381 .