Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника
Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The paper is a reaction to the new draft of the Textbook Quality Standard, which stipulates the introduction of a “gender-sensitive language” in textbooks. The quality standards related to language and thinking (linguistic, pedagogical and psychological requirements) are refracted through the prism of that “language”. It is demonstrated that such a “language”, which eliminates general meanings for the sake of the visibility of women in language, also threatens to eliminate the cognitive functions of language. General (/generic) meanings are a prerequisite for the existence of language as a medium in which human thought emerges, develops and persists – on an individual and collective level, in ontogenesis and phylogenesis.
Смисленост и сврсисходност идеолошког конструкта зв. родно осетљив „језик” оспоравали смо у последњих 15-ак година по различитим основима: логичком (категоријални и појмовни), структурном и функционалном, семантичком, онтогенетском, из угла патологије говора итд. Временом се искристалисало уверење да „родно осетљив језик” може служити као средство комуникације, али не и као медиј који у онтогенези усмерава развој појмова и омогућава градњу појмовног система – предуслова за критичко и стваралачко мишљење. Проблем је, међутим, био у томе што нисмо налазили начин да те своје увиде систематизујемо и ваљано изложимо. Уследио је приступ документу зв. Стандарди квалитета уџбеника, где је универзалним принципима образовања био придодат „родно осетљив језик”. Пропуштање принципа који се тичу језика и мишљења кроз призму тог лингвистичког конструкта учинило је да се све његове аномалије открију на нов начин, и саме систематизују. То је омогућило да образовни принципи буду сагледани из перспектив...е „родно осетљиве” свести коју тај „језик” пројектује, откривајући и зашто се том квазијезику опире свест већинског дела изворних говорника српског језика.
Кључне речи:
Serbs language / noun movement / gender-sensitive language / textbook quality standards / grammar gender / natural gender / general gender / social gender / sex / conceptual thinking / појмовно мишљење / српски језик / родно осетљив језик / стандарди квалитета уџбеника / појмовно мишљење / именичка моција / пол / социјални род / граматички род / природни род / општи родИзвор:
Књижевност и језик, 2022, 69, 2, 295-310Издавач:
- Београд : Друштво за српски језик и књижевност Србије
TY - JOUR AU - Радић, Јованка Ј. PY - 2022 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13881 AB - The paper is a reaction to the new draft of the Textbook Quality Standard, which stipulates the introduction of a “gender-sensitive language” in textbooks. The quality standards related to language and thinking (linguistic, pedagogical and psychological requirements) are refracted through the prism of that “language”. It is demonstrated that such a “language”, which eliminates general meanings for the sake of the visibility of women in language, also threatens to eliminate the cognitive functions of language. General (/generic) meanings are a prerequisite for the existence of language as a medium in which human thought emerges, develops and persists – on an individual and collective level, in ontogenesis and phylogenesis. AB - Смисленост и сврсисходност идеолошког конструкта зв. родно осетљив „језик” оспоравали смо у последњих 15-ак година по различитим основима: логичком (категоријални и појмовни), структурном и функционалном, семантичком, онтогенетском, из угла патологије говора итд. Временом се искристалисало уверење да „родно осетљив језик” може служити као средство комуникације, али не и као медиј који у онтогенези усмерава развој појмова и омогућава градњу појмовног система – предуслова за критичко и стваралачко мишљење. Проблем је, међутим, био у томе што нисмо налазили начин да те своје увиде систематизујемо и ваљано изложимо. Уследио је приступ документу зв. Стандарди квалитета уџбеника, где је универзалним принципима образовања био придодат „родно осетљив језик”. Пропуштање принципа који се тичу језика и мишљења кроз призму тог лингвистичког конструкта учинило је да се све његове аномалије открију на нов начин, и саме систематизују. То је омогућило да образовни принципи буду сагледани из перспективе „родно осетљиве” свести коју тај „језик” пројектује, откривајући и зашто се том квазијезику опире свест већинског дела изворних говорника српског језика. PB - Београд : Друштво за српски језик и књижевност Србије T2 - Књижевност и језик T1 - Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника T1 - Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards SP - 295 EP - 310 VL - 69 IS - 2 DO - 10.18485/kij.2022.69.2.2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881 ER -
@article{ author = "Радић, Јованка Ј.", year = "2022", abstract = "The paper is a reaction to the new draft of the Textbook Quality Standard, which stipulates the introduction of a “gender-sensitive language” in textbooks. The quality standards related to language and thinking (linguistic, pedagogical and psychological requirements) are refracted through the prism of that “language”. It is demonstrated that such a “language”, which eliminates general meanings for the sake of the visibility of women in language, also threatens to eliminate the cognitive functions of language. General (/generic) meanings are a prerequisite for the existence of language as a medium in which human thought emerges, develops and persists – on an individual and collective level, in ontogenesis and phylogenesis., Смисленост и сврсисходност идеолошког конструкта зв. родно осетљив „језик” оспоравали смо у последњих 15-ак година по различитим основима: логичком (категоријални и појмовни), структурном и функционалном, семантичком, онтогенетском, из угла патологије говора итд. Временом се искристалисало уверење да „родно осетљив језик” може служити као средство комуникације, али не и као медиј који у онтогенези усмерава развој појмова и омогућава градњу појмовног система – предуслова за критичко и стваралачко мишљење. Проблем је, међутим, био у томе што нисмо налазили начин да те своје увиде систематизујемо и ваљано изложимо. Уследио је приступ документу зв. Стандарди квалитета уџбеника, где је универзалним принципима образовања био придодат „родно осетљив језик”. Пропуштање принципа који се тичу језика и мишљења кроз призму тог лингвистичког конструкта учинило је да се све његове аномалије открију на нов начин, и саме систематизују. То је омогућило да образовни принципи буду сагледани из перспективе „родно осетљиве” свести коју тај „језик” пројектује, откривајући и зашто се том квазијезику опире свест већинског дела изворних говорника српског језика.", publisher = "Београд : Друштво за српски језик и књижевност Србије", journal = "Књижевност и језик", title = "Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника, Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards", pages = "295-310", volume = "69", number = "2", doi = "10.18485/kij.2022.69.2.2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881" }
Радић, Ј. Ј.. (2022). Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника. in Књижевност и језик Београд : Друштво за српски језик и књижевност Србије., 69(2), 295-310. https://doi.org/10.18485/kij.2022.69.2.2 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881
Радић ЈЈ. Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника. in Књижевност и језик. 2022;69(2):295-310. doi:10.18485/kij.2022.69.2.2 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881 .
Радић, Јованка Ј., "Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника" in Књижевност и језик, 69, no. 2 (2022):295-310, https://doi.org/10.18485/kij.2022.69.2.2 ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
О граматичком одређењу назива за лица у српској лексикографији / On the Grammatical Definition of Personal Nouns in Serbian Lexicography
Радић, Јованка (Београд : Иститут за српски језик САНУ, 2010) -
Фемицид, друштво и право / Femicide, society and law
Константиновић Вилић, Слободанка; Жунић, Наталија; Вилић, Вида (Београд : Српска академија наука и уметности, 2020) -
Моциони суфикси у сврљишким говорима српског језика / Derivation of Nouns Marked for Female Gender from Forms Marked for Male Gender
Савић-Грујић, Ана Р. (Ниш : Филозофски факултет, 2017)