Приказ основних података о документу

Anthropological Concept of Spectacle in the Network of Rituals, Ceremonies and Events

dc.creatorЛукић Крстановић, Мирослава
dc.date.accessioned2020-06-05T13:17:03Z
dc.date.available2020-06-05T13:17:03Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn0350-0861 (print)
dc.identifier.issn2334-8259 (online)
dc.identifier.urihttp://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/643/574
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/8821
dc.description.abstractФеномен спектакла није целовитије разматран у антрополошкој науци. Спектакл је остајао на научној маргини, јер се његов симболи- чки карактер тешко могао позиционирати у друштвеним и културним стварностима. На основу досадашњих теоријских смерница, феномен спектакла може се деконципирати у антрополошки истраживачки проблем. То подразумева успостављање нове дискурзивне опције на релацији ритул – светковина – догађај, који чине основне матрице спектакла. На овај начин, проширује се видокруг комуникативне мреже и разноврсне интерактивне опције у процесима визуелизације и репрезентације културних и друштвених појава.sr
dc.description.abstractIn anthropology, the phenomenon of spectacle is not integrally studied. Spectacle has remained on scientific margin since it was difficult to position its symbolic character in social and cultural realities. Based on past relevant theoretical guidelines, the phenomenon of spectacle can be deconceptualized into the anthropological research problem. This implies that a new discourse option should be established in the relation ritual - ceremony - event, which is the basic matrices of spectacle. In this way, various social and cultural phenomena can be followed at different levels of spectacle performance, that is, the degree of visualization and representation. In anthropological discourse, ritual is needed so as to establish order in individual and group activities, that is, to point out direction of ritual transitions from one into other social reality. Ceremony is needed in order to point out symbolic elements, which form the metaphor of togetherness and community. Event is needed in order to create time in its linear and irreversible passage. Spectacle requires their complementary in order to express complete multi-layered ness of visual and scenic field (over)view. Then it can be understood that spectacle is not only a total imagined picture of perfect performance, but rather it is profoundly formed by the most complex relations of power, interests, hegemony, subordination and domination, wishes, needs and visions.en
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASAsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/MPN2006-2010/147021/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceГласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAsr
dc.subjectАнтропологијаsr
dc.subjectспектаклsr
dc.subjectритуалsr
dc.subjectсветковинаsr
dc.subjectдогађајsr
dc.subjectanthropologysr
dc.subjectspectaclesr
dc.subjectritualsr
dc.subjectceremonysr
dc.subjecteventsr
dc.titleАнтрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађајаsr
dc.titleAnthropological Concept of Spectacle in the Network of Rituals, Ceremonies and Eventsen
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractLukić Krstanović, Miroslava; Antropološki koncept spektakla u mreži rituala, svetkovina i događaja;
dc.rights.holderЕтнографски институт САНУsr
dc.citation.spage141
dc.citation.epage155
dc.citation.volume55
dc.citation.issue1
dc.identifier.doi10.2298/GEI0701141L
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/33642/bitstream_33642.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу