Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance
Београдска брејкденс девојка: брејковање (ломљење) полних стереотипа плесом
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
This paper is based on the life story of one of Belgrade break dance dancers who started dancing and competing in early youth, but later she
ceased to dance. I was interested in motives which influenced that young
person to begin to deal with the brake dance, what she expressed by that,
what the reaction was of social environment to the dance and what factors
influenced her to stop dealing with this dance.
Овај рад представља део ширег антрополошког истраживања
савремене хип хоп културе у Србији. Чланак је настао на основу сопствених
теренских истраживања током фебруара и марта 2009. године у Београду.
Након упознавања са постојећом српском кореолошком литературом, увидела
сам да недостају антрополошка истраживања савремених плесних облика.
Сматрала сам корисним да обавим емпиријска истраживања ради увида у
стање изнутра. Интервјуисала сам хип хоп плесаче, инструкторе и плесне
судије. Преовладава став да је брејкденс првенствено мушки плес за
изражавање мужевности. Међутим, у Београду су се, одмах након појаве
брејкденса, и девојке њиме почеле бавити. Циљ овог истраживања је да
испита који фактори утичу на то да једна девојка почне да игра, условно
речено, мушку игру. Поставља се питање како мушкарци посматрају појаву
овакве девојке у њиховом свету, какви су реакција и пријем шире друштвене
заједнице.
Истраживање је базирано на животној причи једне београдске
брејкденс пле...сачице, која је почела да игра и да се такмичи у раној младости,
а затим је у једном тренутку престала да игра. Занимало ме је да утврдим који
су били мотиви ове младе особе да се почне бавити брејкденсом, шта је она тиме изражавала, каква је била реакција друштвеног окружења на њену игру,
и који су фактори утицали на то да се престане бавити овим плесом.
Поникао на удаљеном северноамеричком континенту, брејкденс је у
Србији наишао на плодно тло. Млади људи су са пуно ентузијазма копирали
покрете плесача које су видели путем масмедија. За београдске тинејџере је
овај плес био добар начин да избаце вишак енергије и да се друже.
Некадашња београдска брејкденс плесачица Марија Синђелић
покушала је, играјући брејкденс, да превазиђе предрасуде о подели на мушке
и женске плесове. Брејкденс је за њу био начин да се покаже да и жене могу
изводити плесне акробације као и мушкарци. При том, Марија није
мушкобањаста, већ је женствена и спретна. Имала је изузетну подршку својих
мушких колега. Пријатељице су је поштовале, иако је била различита од њих.
Публика је имала веома позитиван став и одавала јој је веће признање него
плесачима мушког пола. Родитељима је бављење њихове ћерке овим плесом
било симпатично. Међутим, ипак су, бринући се за будућност свога детета,
инсистирали да прекине са брејкденсом. Дакле, иако је економски фактор у
почетку позитивно утицао да ова девојка започне са бављењем брејкденсом
(није морала да плаћа часове), на плану даље будућности одиграо је негативну
улогу: брејкденс се не сматра занимањем од кога се може живети.
Марија је почела да игра овај производ америчке културе непосредно
после бомбардовања Србије од стране Америке и земаља чланица НАТО-а.
Тиме је, као и други млади људи који се баве хип хопом у Србији,
посведочила да плес надилази уске границе предрасуда и политике.
Ključne reči:
gender-specific stereotypes / dance / break-dance girl / Belgrade / полни стереотипи / плес / брејкденс девојка / БеоградIzvor:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2009, 57, 2, 19-24Izdavač:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Finansiranje / projekti:
- Etnicitet: savremeni procesi u Srbiji, susednim zemljama i dijaspori (RS-MESTD-MPN2006-2010-147023)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/499/443https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8769
Institucija/grupa
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Blagojević, Gordana PY - 2009 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/499/443 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8769 AB - This paper is based on the life story of one of Belgrade break dance dancers who started dancing and competing in early youth, but later she ceased to dance. I was interested in motives which influenced that young person to begin to deal with the brake dance, what she expressed by that, what the reaction was of social environment to the dance and what factors influenced her to stop dealing with this dance. AB - Овај рад представља део ширег антрополошког истраживања савремене хип хоп културе у Србији. Чланак је настао на основу сопствених теренских истраживања током фебруара и марта 2009. године у Београду. Након упознавања са постојећом српском кореолошком литературом, увидела сам да недостају антрополошка истраживања савремених плесних облика. Сматрала сам корисним да обавим емпиријска истраживања ради увида у стање изнутра. Интервјуисала сам хип хоп плесаче, инструкторе и плесне судије. Преовладава став да је брејкденс првенствено мушки плес за изражавање мужевности. Међутим, у Београду су се, одмах након појаве брејкденса, и девојке њиме почеле бавити. Циљ овог истраживања је да испита који фактори утичу на то да једна девојка почне да игра, условно речено, мушку игру. Поставља се питање како мушкарци посматрају појаву овакве девојке у њиховом свету, какви су реакција и пријем шире друштвене заједнице. Истраживање је базирано на животној причи једне београдске брејкденс плесачице, која је почела да игра и да се такмичи у раној младости, а затим је у једном тренутку престала да игра. Занимало ме је да утврдим који су били мотиви ове младе особе да се почне бавити брејкденсом, шта је она тиме изражавала, каква је била реакција друштвеног окружења на њену игру, и који су фактори утицали на то да се престане бавити овим плесом. Поникао на удаљеном северноамеричком континенту, брејкденс је у Србији наишао на плодно тло. Млади људи су са пуно ентузијазма копирали покрете плесача које су видели путем масмедија. За београдске тинејџере је овај плес био добар начин да избаце вишак енергије и да се друже. Некадашња београдска брејкденс плесачица Марија Синђелић покушала је, играјући брејкденс, да превазиђе предрасуде о подели на мушке и женске плесове. Брејкденс је за њу био начин да се покаже да и жене могу изводити плесне акробације као и мушкарци. При том, Марија није мушкобањаста, већ је женствена и спретна. Имала је изузетну подршку својих мушких колега. Пријатељице су је поштовале, иако је била различита од њих. Публика је имала веома позитиван став и одавала јој је веће признање него плесачима мушког пола. Родитељима је бављење њихове ћерке овим плесом било симпатично. Међутим, ипак су, бринући се за будућност свога детета, инсистирали да прекине са брејкденсом. Дакле, иако је економски фактор у почетку позитивно утицао да ова девојка започне са бављењем брејкденсом (није морала да плаћа часове), на плану даље будућности одиграо је негативну улогу: брејкденс се не сматра занимањем од кога се може живети. Марија је почела да игра овај производ америчке културе непосредно после бомбардовања Србије од стране Америке и земаља чланица НАТО-а. Тиме је, као и други млади људи који се баве хип хопом у Србији, посведочила да плес надилази уске границе предрасуда и политике. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance T1 - Београдска брејкденс девојка: брејковање (ломљење) полних стереотипа плесом SP - 19 EP - 24 VL - 57 IS - 2 DO - 10.2298/GEI0902019B UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8769 ER -
@article{ author = "Blagojević, Gordana", year = "2009", abstract = "This paper is based on the life story of one of Belgrade break dance dancers who started dancing and competing in early youth, but later she ceased to dance. I was interested in motives which influenced that young person to begin to deal with the brake dance, what she expressed by that, what the reaction was of social environment to the dance and what factors influenced her to stop dealing with this dance., Овај рад представља део ширег антрополошког истраживања савремене хип хоп културе у Србији. Чланак је настао на основу сопствених теренских истраживања током фебруара и марта 2009. године у Београду. Након упознавања са постојећом српском кореолошком литературом, увидела сам да недостају антрополошка истраживања савремених плесних облика. Сматрала сам корисним да обавим емпиријска истраживања ради увида у стање изнутра. Интервјуисала сам хип хоп плесаче, инструкторе и плесне судије. Преовладава став да је брејкденс првенствено мушки плес за изражавање мужевности. Међутим, у Београду су се, одмах након појаве брејкденса, и девојке њиме почеле бавити. Циљ овог истраживања је да испита који фактори утичу на то да једна девојка почне да игра, условно речено, мушку игру. Поставља се питање како мушкарци посматрају појаву овакве девојке у њиховом свету, какви су реакција и пријем шире друштвене заједнице. Истраживање је базирано на животној причи једне београдске брејкденс плесачице, која је почела да игра и да се такмичи у раној младости, а затим је у једном тренутку престала да игра. Занимало ме је да утврдим који су били мотиви ове младе особе да се почне бавити брејкденсом, шта је она тиме изражавала, каква је била реакција друштвеног окружења на њену игру, и који су фактори утицали на то да се престане бавити овим плесом. Поникао на удаљеном северноамеричком континенту, брејкденс је у Србији наишао на плодно тло. Млади људи су са пуно ентузијазма копирали покрете плесача које су видели путем масмедија. За београдске тинејџере је овај плес био добар начин да избаце вишак енергије и да се друже. Некадашња београдска брејкденс плесачица Марија Синђелић покушала је, играјући брејкденс, да превазиђе предрасуде о подели на мушке и женске плесове. Брејкденс је за њу био начин да се покаже да и жене могу изводити плесне акробације као и мушкарци. При том, Марија није мушкобањаста, већ је женствена и спретна. Имала је изузетну подршку својих мушких колега. Пријатељице су је поштовале, иако је била различита од њих. Публика је имала веома позитиван став и одавала јој је веће признање него плесачима мушког пола. Родитељима је бављење њихове ћерке овим плесом било симпатично. Међутим, ипак су, бринући се за будућност свога детета, инсистирали да прекине са брејкденсом. Дакле, иако је економски фактор у почетку позитивно утицао да ова девојка започне са бављењем брејкденсом (није морала да плаћа часове), на плану даље будућности одиграо је негативну улогу: брејкденс се не сматра занимањем од кога се може живети. Марија је почела да игра овај производ америчке културе непосредно после бомбардовања Србије од стране Америке и земаља чланица НАТО-а. Тиме је, као и други млади људи који се баве хип хопом у Србији, посведочила да плес надилази уске границе предрасуда и политике.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance, Београдска брејкденс девојка: брејковање (ломљење) полних стереотипа плесом", pages = "19-24", volume = "57", number = "2", doi = "10.2298/GEI0902019B", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8769" }
Blagojević, G.. (2009). Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 57(2), 19-24. https://doi.org/10.2298/GEI0902019B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8769
Blagojević G. Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2009;57(2):19-24. doi:10.2298/GEI0902019B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8769 .
Blagojević, Gordana, "Belgrade Breakdance Girl: Breaking Gender-Specific Stereotypes with Dance" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 57, no. 2 (2009):19-24, https://doi.org/10.2298/GEI0902019B ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8769 .