Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra
Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Тhis paper is the continuation of a wider research, presented
with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and
Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea-
tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable
burden both for the woman that laments and for the bereaved
family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it
easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as
always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible
topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is
particularly interesting. Although tragedy belongs to literary
tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ri...tual
practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and
not only a literary one.
Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper
which examines "shaping of the pain" in few case studies. In-
spired by laments of Montenegrin women, those that I have
heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra
by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako-
jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful
dirge, the one that through despair leads to anger and revenge-
fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of
art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that
perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us
about a mother that didn’t lament.
Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је
стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице.
Вербализован, испољен, бол подијељен са другима
– постаје подношљивије бреме и за жену која тужи
и за ожалошћени скуп. У вези са овим
исцјелитељским бива још један конструктивни,
стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то
чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и
другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко
укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка
поштује одређена обредна правила, а ипак је и
спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се
ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање
тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној
традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и
тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна.
Исцјелите...љски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који
прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана
тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова
читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и
Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса
Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и
осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у
умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те
перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама,
Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила.
Ključne reči:
ancient Greek lament / woman / creative-therapeutic aspect / funeral ritual / ancient tragedy / Euripides’ Electra / Michalis Kakojannis’ Electra / Danilo Kiš’ Electra / The Death of Jugović's Mother / античка грчка тужбалица / жена / стваралачко-терапеутски аспект / посмртни обред / античка трагедија / Еурипидова Електра / Електра Михалиса Какојаниса / Електра Данила Киша / Смрт мајке ЈуговићаIzvor:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2012, 60, 2, 139-154Izdavač:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Finansiranje / projekti:
- Interdisciplinarno istraživanje kulturnog i jezičkog nasleđa Srbije. Izrada multimedijalnog internet portala ""Pojmovnik srpske kulture"" (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47016)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/403/342https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8408
Institucija/grupa
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Šijaković, Đurđina PY - 2012 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/403/342 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8408 AB - Тhis paper is the continuation of a wider research, presented with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea- tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable burden both for the woman that laments and for the bereaved family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is particularly interesting. Although tragedy belongs to literary tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ritual practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and not only a literary one. Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper which examines "shaping of the pain" in few case studies. In- spired by laments of Montenegrin women, those that I have heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako- jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful dirge, the one that through despair leads to anger and revenge- fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us about a mother that didn’t lament. AB - Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице. Вербализован, испољен, бол подијељен са другима – постаје подношљивије бреме и за жену која тужи и за ожалошћени скуп. У вези са овим исцјелитељским бива још један конструктивни, стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка поштује одређена обредна правила, а ипак је и спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна. Исцјелитељски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама, Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra T1 - Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре SP - 139 EP - 154 VL - 60 IS - 2 DO - 10.2298/GEI1202139S UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8408 ER -
@article{ author = "Šijaković, Đurđina", year = "2012", abstract = "Тhis paper is the continuation of a wider research, presented with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea- tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable burden both for the woman that laments and for the bereaved family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is particularly interesting. Although tragedy belongs to literary tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ritual practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and not only a literary one. Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper which examines "shaping of the pain" in few case studies. In- spired by laments of Montenegrin women, those that I have heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako- jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful dirge, the one that through despair leads to anger and revenge- fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us about a mother that didn’t lament., Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице. Вербализован, испољен, бол подијељен са другима – постаје подношљивије бреме и за жену која тужи и за ожалошћени скуп. У вези са овим исцјелитељским бива још један конструктивни, стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка поштује одређена обредна правила, а ипак је и спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна. Исцјелитељски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама, Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra, Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре", pages = "139-154", volume = "60", number = "2", doi = "10.2298/GEI1202139S", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8408" }
Šijaković, Đ.. (2012). Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 60(2), 139-154. https://doi.org/10.2298/GEI1202139S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8408
Šijaković Đ. Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2012;60(2):139-154. doi:10.2298/GEI1202139S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8408 .
Šijaković, Đurđina, "Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 60, no. 2 (2012):139-154, https://doi.org/10.2298/GEI1202139S ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8408 .