Show simple item record

Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression

dc.creatorСтевановић, Јелена М.
dc.date.accessioned2020-04-01T09:26:33Z
dc.date.available2020-04-01T09:26:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0027-8084
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/7539
dc.description.abstractThis paper considered the use of the figures of speech of harmonious contradiction in written expression of secondary school students from a linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine the figures expressing harmonious contradiction which are most commonly used in school essays of secondary school students. The corpus included written assignments on any topic or literature-based topics (1061 written assignments) of secondary school students (580 students) attending grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade, Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods. In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2) semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole, secondary school students in their written assignments use any other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting semantically incompatible concepts. They mostly build constructions with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used.en
dc.description.abstractУ раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061 школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду, Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Иститут за српски језик САНУsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47008/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceНаш језикsr
dc.subjectфигуре хармоничног противуречјаsr
dc.subjectстилска изражајна средстваsr
dc.subjectнастава српског језикаsr
dc.subjectкултура изражавањаsr
dc.subjectсредњошколциsr
dc.subjectthe figures of speech of harmonious contradictionsr
dc.subjectthe figures of speechsr
dc.subjectSerbian language teachingsr
dc.subjectthe culture of expressionsr
dc.subjectsecondary school studentssr
dc.titleФигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколацаsr
dc.titleFigures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expressionen
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractStevanović, Jelena M.; Figure harmoničnog protivurečja u izražavanju srednjoškolaca;
dc.rights.holderИститут за српски језик САНУsr
dc.citation.spage103
dc.citation.epage119
dc.citation.volume44
dc.citation.issue1-2
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/29683/stevanovic.protivrecje.2013.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record