Приказ основних података о документу
On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery
На прагу извесности: Представа Неверства Томиног у припрати католикона Манастира Хосиос Лукас
dc.contributor | Krsmanović, Bojana | |
dc.contributor | Пириватрић, Срђан | |
dc.creator | Milanović, Ljubomir | |
dc.date.accessioned | 2020-02-11T14:02:56Z | |
dc.date.available | 2020-02-11T14:02:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0584-9888 | |
dc.identifier.uri | https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7209 | |
dc.description.abstract | The katholikon of the Hosios Loukas monastery, built around the fi rst quarter of the eleventh century, has a narthex with a mosaic decoration on its west side. The Incredulity of Thomas is included amongst the scenes of the Passion. This paper examines the iconographic, liturgical, and dogmatic roles of the Incredulity within the context of the overall program and the liminal space of the narthex. This monumental representation evidences how depictions of the Incredulity engaged with changing beliefs concerning the senses and faith. In particular, I focus on the implications of the believer’s bi-directional movement through the narthex on entering and exiting the church. Iconographically, the representation of a door behind Christ and His wound are understood as symbolic conformation of His divine nature and a marker of the path believers should follow to attain salvation. As a confi rmation of Christ’s dual nature, the Incredulity of Thomas is read in relation to funerary and Eucharistic contexts as relating to the narthex of Hosios Loukas. | en |
dc.description.abstract | Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и догматских аспеката композиције Неверовања Томиног у оквиру припрате католикона манастира Хосиос Лукас као транзиционалног или лиминалног простора, и у контексту остале мозаичке декорације припрате. Посебно се сагледава однос слике и посматрача у постиконокластичком периоду, када се више пажње посвећује управо емоционалном карактеру слике и емпатичкој реакцији на исту. Због недостатка типика цркве и друге релевантне документације, тешко је одредити ритуалну намену припрате у католикону манастира Хосиос Лукас. На основу типика других манастира једанаестог и дванаестог века може се извести закључак да су вероватно било обреда фунерарног карактера или повезани са ритуалом Освећења воде. Представа Христа Пантократора изнад централних врата, која из припрате воде у наос цркве, има есхатолошку симболику, како на улазу у сам храм, тако и приликом напуштања. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Београд : Византолошки институт САНУ | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177032/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Зборник радова Византолошког института САНУ | sr |
dc.subject | The Incredulity of Thomas | sr |
dc.subject | Hosios Loukas | sr |
dc.subject | touch | sr |
dc.subject | narthex | sr |
dc.subject | dual nature | sr |
dc.subject | faith | sr |
dc.subject | liminality | sr |
dc.title | On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery | en |
dc.title | На прагу извесности: Представа Неверства Томиног у припрати католикона Манастира Хосиос Лукас | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC | sr |
dcterms.abstract | Милановић, Љубомир; Na pragu izvesnosti: Predstava Neverstva Tominog u priprati katolikona Manastira Hosios Lukas; | |
dc.rights.holder | Византолошки институт САНУ | sr |
dc.citation.spage | 367 | |
dc.citation.epage | 388 | |
dc.citation.volume | 50 | |
dc.citation.issue | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.2298/ZRVI1350367M | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | https://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/28493/LJUBOMIR-MILANOVIC.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7209 |