Приказ основних података о документу

Discussion of culture and art in the Memoirs of Jakov ignjatović

dc.contributorЈовановић, Зоран Т.
dc.creatorМарјановић, Наташа
dc.date.accessioned2019-01-31T12:17:36Z
dc.date.available2019-01-31T12:17:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0352-9738
dc.identifier.urihttp://www.maticasrpska.org.rs/wordpress/assets/Book-br_48-5.pdf
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/4835
dc.description.abstractУ раду су представљени одабрани сегменти из Мемоара Јакова Игњатовића који доносе сведочанства о улози музичке праксе и уметности у животу српског народа на угарском подручју у XiX веку. Проткане успоменама на знамените личности, културно уметничка дешавања и разноврсне прилике за музицирање у приватној и јавној друштвеној сфери, пишчеве белешке су представљене као важан извор за истраживања историје српске музике. У посебном одељку рада, коментарисане су одлике Игњатовићевог приповедачког стила.sr
dc.description.abstractIn this paper the Memoirs of Jakov Ignjatović are presented as an important testimony to the role of culture and art in the life of the Serbian people in the 19th century’s state of Hungary. The author’s Memoirs also provide a significant source of material for researchers of serbian music history. In the Memoirs, musical culture is presented as an important part of the general education and everyday-life culture of Serbs in the 19th century. Ignjatović wrote about famous persons, authors, poets and musicians. He described various cultural and artistic events, such as concerts and balls, and also different kinds of musical performances which were related to individuals and various social groups, such as home performances of songs or performances in the cafes of the time. Those notes give us detailed information about non-mainstream Serbian music of the time in the area of today’s Vojvodina and a broader region during the 19th century. As such, they are hugely inspirational to the researcher as a stimulus to the further research of secondary sources and testimonies to musical performance in the region at that time. This article also analyses Ignjatović’s commentary technique and narrative style. Those issues are discussed in relation to the writer’s work as a whole and also in relation to the poetics of realism, romanticism, biedermeier and classicism.en
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherНови Сад : Матица српска, Одељење за сценске уметности и музикуsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЗборник Матице српске за сценске уметности и музикуsr
dc.subjectЈаков Игњатовићsr
dc.subjectСрби у Угарскојsr
dc.subjectмузикаsr
dc.subjectкултураsr
dc.subjectуметностsr
dc.subjectреализамsr
dc.subjectромантизамsr
dc.subjectбидермајерsr
dc.titleПриповедање о музици и уметности у Мемоарима Јакова Игњатовићаsr
dc.titleDiscussion of culture and art in the Memoirs of Jakov ignjatovićen
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractMarjanović, Nataša; Pripovedanje o muzici i umetnosti u Memoarima Jakova Ignjatovića;
dc.citation.volume39–53
dc.citation.issue48
dc.identifier.cobiss16339202
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/15100/jakov-ignjatovic.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4835


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу