Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century
Српско-руске везе у хорској црквеној музици XIX века
Poglavlje u monografiji (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
In this study I am concerned with Russian and Serbian choral church music. Two Slavic traditions of church singing, both with the Byzantine roots, initially developed as monodies; over the centuries they acquired polyphonic attire – the former since the 17th century, and the latter only since the 1830s. In the nineteenth century, at a time when polyphonic singing was just entering the
liturgical practice of the Serbian Church, Russian choral music already had a rich, two centuries-long history and it was entering a new stage of development. Therefore, in this study, my analytical approach is primarily directed towards two different fields of church and artistic creativity, dependent on different cultural and historical terms and conditions. I have attempted to overview these two different dynamics of development by explaining certain aspects of the treatment of monodic church chant in Russian and Serbian choral compositions of the nineteenth century. I have also tried to raise questio...ns about certain relationships and the points of direct contacts between these two traditions.
Предмет истраживања у овом раду биле су руска и српска традиција хорске црквене музике у XIX веку, два различита поља црквено-уметничког стваралаштва, са различитим динамикама развоја. Покушали смо да их представимо тумачећи поједине аспекте третмана једногласног црквеног напева у руској, односно српској хорској композицији XIX века. У овом контексту, дат је кратак осврт на стваралаштво композитора руске „петербуршке“ и „московске“ школе, односно преглед главних карактеристика композиционих поступака којима су прибегавали српски композитори у XIX веку. У српској музиколошкој литератури често се говори о утицајима руске црквене музике на традицију српског хорског појања, иако могућности праћења путева ових утицаја до сада нису прецизно дефинисане. У раду су осветљена питања о појединим директним везама и додирним тачкама између двеју традиција. Међу кључним тачкама истакнуте су активности појединаца, у приватним и професионалним везама са Русијом, дела руских аутора на репертоару српски...х хорова, као и интересовање руских композитора и историчара црквене музике за традицију српског појања у контексту ширих историјских, културолошких и музиколошких истраживања.
Ključne reči:
choral church music / chant / Russian and Serbian tradition / relations / influences / хорска црквена музика / црквени напев / руска и српска традиција / везе / утицајиIzvor:
Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku, 2015, 25–39, 52Izdavač:
- Novi Sad : Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku
URI
http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/Book%20br_52%20internet.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/4832
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Marjanović, Nataša PY - 2015 UR - http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/Book%20br_52%20internet.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4832 AB - In this study I am concerned with Russian and Serbian choral church music. Two Slavic traditions of church singing, both with the Byzantine roots, initially developed as monodies; over the centuries they acquired polyphonic attire – the former since the 17th century, and the latter only since the 1830s. In the nineteenth century, at a time when polyphonic singing was just entering the liturgical practice of the Serbian Church, Russian choral music already had a rich, two centuries-long history and it was entering a new stage of development. Therefore, in this study, my analytical approach is primarily directed towards two different fields of church and artistic creativity, dependent on different cultural and historical terms and conditions. I have attempted to overview these two different dynamics of development by explaining certain aspects of the treatment of monodic church chant in Russian and Serbian choral compositions of the nineteenth century. I have also tried to raise questions about certain relationships and the points of direct contacts between these two traditions. AB - Предмет истраживања у овом раду биле су руска и српска традиција хорске црквене музике у XIX веку, два различита поља црквено-уметничког стваралаштва, са различитим динамикама развоја. Покушали смо да их представимо тумачећи поједине аспекте третмана једногласног црквеног напева у руској, односно српској хорској композицији XIX века. У овом контексту, дат је кратак осврт на стваралаштво композитора руске „петербуршке“ и „московске“ школе, односно преглед главних карактеристика композиционих поступака којима су прибегавали српски композитори у XIX веку. У српској музиколошкој литератури често се говори о утицајима руске црквене музике на традицију српског хорског појања, иако могућности праћења путева ових утицаја до сада нису прецизно дефинисане. У раду су осветљена питања о појединим директним везама и додирним тачкама између двеју традиција. Међу кључним тачкама истакнуте су активности појединаца, у приватним и професионалним везама са Русијом, дела руских аутора на репертоару српских хорова, као и интересовање руских композитора и историчара црквене музике за традицију српског појања у контексту ширих историјских, културолошких и музиколошких истраживања. PB - Novi Sad : Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku T2 - Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku T1 - Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century T1 - Српско-руске везе у хорској црквеној музици XIX века VL - 25–39 IS - 52 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4832 ER -
@inbook{ author = "Marjanović, Nataša", year = "2015", abstract = "In this study I am concerned with Russian and Serbian choral church music. Two Slavic traditions of church singing, both with the Byzantine roots, initially developed as monodies; over the centuries they acquired polyphonic attire – the former since the 17th century, and the latter only since the 1830s. In the nineteenth century, at a time when polyphonic singing was just entering the liturgical practice of the Serbian Church, Russian choral music already had a rich, two centuries-long history and it was entering a new stage of development. Therefore, in this study, my analytical approach is primarily directed towards two different fields of church and artistic creativity, dependent on different cultural and historical terms and conditions. I have attempted to overview these two different dynamics of development by explaining certain aspects of the treatment of monodic church chant in Russian and Serbian choral compositions of the nineteenth century. I have also tried to raise questions about certain relationships and the points of direct contacts between these two traditions., Предмет истраживања у овом раду биле су руска и српска традиција хорске црквене музике у XIX веку, два различита поља црквено-уметничког стваралаштва, са различитим динамикама развоја. Покушали смо да их представимо тумачећи поједине аспекте третмана једногласног црквеног напева у руској, односно српској хорској композицији XIX века. У овом контексту, дат је кратак осврт на стваралаштво композитора руске „петербуршке“ и „московске“ школе, односно преглед главних карактеристика композиционих поступака којима су прибегавали српски композитори у XIX веку. У српској музиколошкој литератури често се говори о утицајима руске црквене музике на традицију српског хорског појања, иако могућности праћења путева ових утицаја до сада нису прецизно дефинисане. У раду су осветљена питања о појединим директним везама и додирним тачкама између двеју традиција. Међу кључним тачкама истакнуте су активности појединаца, у приватним и професионалним везама са Русијом, дела руских аутора на репертоару српских хорова, као и интересовање руских композитора и историчара црквене музике за традицију српског појања у контексту ширих историјских, културолошких и музиколошких истраживања.", publisher = "Novi Sad : Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku", journal = "Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku", booktitle = "Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century, Српско-руске везе у хорској црквеној музици XIX века", volume = "25–39", number = "52", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4832" }
Marjanović, N.. (2015). Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century. in Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku Novi Sad : Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku., 25–39(52). https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4832
Marjanović N. Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century. in Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku. 2015;25–39(52). https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4832 .
Marjanović, Nataša, "Serbian-Russian Relations in Choral Church Music of the Nineteenth Century" in Zbornik matice srpske za scenske umetnosti i muziku, 25–39, no. 52 (2015), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4832 .