Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“
Protestantization of Roma : "to be" and/or "to have"
Abstract
Продирање протестантског учења међу ромски народ у
југоисточној Србији, интензивније деценију и по уназад, покренуло је процес
преобликовања њиховог колективног идентитета. Обичаји и навике Рома бап-
тиста, адвентиста, пентекосталаца и Јеховиних сведока у градовима и селима
наводе на преиспитивање општеприхваћених односа унутар и ван ромске зајед-
нице. Под утицајем новоусвојеног религијског погледа на свет, срж етничке и
културне самобитности припадника ромског народа – препознатљивог назива
Rromanipe – почиње да се заснива на измењеним „амблемима дистинкције“ у
областима здравствене културе, културе понашања, рада и предузетништва итд.
Збива се преосмишљавање и прилагођавање доминантних саставница ромске
културе, а по значају се посебно издваја она која се тиче наглашавања важности
постојања насупрот поседовања материјалних добара – „немати, а бити“.
The expansion of Protestant teaching among Roma in southeastern
Serbia, more intensely in the last decade and a half, has initiated the process
of reshaping their collective identity. Customs and habits of Roma Baptists,
Adventists, Pentecostals and Jehovah’s Witnesses in towns and villages lead
to the reconsideration of generally accepted relations inside and outside
of the Romani community. In the light of the newly-accepted religious
worldview, the core of the ethnic and cultural independence of the members
of the Romani people – recognizably called Rromanipe – starts to be based
on the changed “distinction emblems” in the area of health culture, culture
of behavior, work and entrepreneurship, etc. The rethinking and adaptation
of dominant components of Romani culture is taking place, with the most
significant one being that which emphasizes the importance of existence
instead of possession of material goods – “not to have, but to be”.
Keywords:
протестантизација Рома / југоисточна Србија / „бити, а не имати“ / „имати, а не бити“ / Rromanipe / protestantization of Roma / southeastern Serbia / “to be, but not to have” / “to have, but not to be” / RromanipeSource:
Роми Србије у XXI веку, 2018, 83-100Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Funding / projects:
Note:
- Посебна издања / Српска академија наука и уметности ; књ. 688. Одељење друштвених наука, ISSN 0354-494X ; књ. 109
Collections
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - CONF AU - Тодоровић, Драган PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10519 AB - Продирање протестантског учења међу ромски народ у југоисточној Србији, интензивније деценију и по уназад, покренуло је процес преобликовања њиховог колективног идентитета. Обичаји и навике Рома бап- тиста, адвентиста, пентекосталаца и Јеховиних сведока у градовима и селима наводе на преиспитивање општеприхваћених односа унутар и ван ромске зајед- нице. Под утицајем новоусвојеног религијског погледа на свет, срж етничке и културне самобитности припадника ромског народа – препознатљивог назива Rromanipe – почиње да се заснива на измењеним „амблемима дистинкције“ у областима здравствене културе, културе понашања, рада и предузетништва итд. Збива се преосмишљавање и прилагођавање доминантних саставница ромске културе, а по значају се посебно издваја она која се тиче наглашавања важности постојања насупрот поседовања материјалних добара – „немати, а бити“. AB - The expansion of Protestant teaching among Roma in southeastern Serbia, more intensely in the last decade and a half, has initiated the process of reshaping their collective identity. Customs and habits of Roma Baptists, Adventists, Pentecostals and Jehovah’s Witnesses in towns and villages lead to the reconsideration of generally accepted relations inside and outside of the Romani community. In the light of the newly-accepted religious worldview, the core of the ethnic and cultural independence of the members of the Romani people – recognizably called Rromanipe – starts to be based on the changed “distinction emblems” in the area of health culture, culture of behavior, work and entrepreneurship, etc. The rethinking and adaptation of dominant components of Romani culture is taking place, with the most significant one being that which emphasizes the importance of existence instead of possession of material goods – “not to have, but to be”. AB - PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Роми Србије у XXI веку T1 - Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“ T1 - Protestantization of Roma : "to be" and/or "to have" SP - 83 EP - 100 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10519 ER -
@conference{ author = "Тодоровић, Драган", year = "2018", abstract = "Продирање протестантског учења међу ромски народ у југоисточној Србији, интензивније деценију и по уназад, покренуло је процес преобликовања њиховог колективног идентитета. Обичаји и навике Рома бап- тиста, адвентиста, пентекосталаца и Јеховиних сведока у градовима и селима наводе на преиспитивање општеприхваћених односа унутар и ван ромске зајед- нице. Под утицајем новоусвојеног религијског погледа на свет, срж етничке и културне самобитности припадника ромског народа – препознатљивог назива Rromanipe – почиње да се заснива на измењеним „амблемима дистинкције“ у областима здравствене културе, културе понашања, рада и предузетништва итд. Збива се преосмишљавање и прилагођавање доминантних саставница ромске културе, а по значају се посебно издваја она која се тиче наглашавања важности постојања насупрот поседовања материјалних добара – „немати, а бити“., The expansion of Protestant teaching among Roma in southeastern Serbia, more intensely in the last decade and a half, has initiated the process of reshaping their collective identity. Customs and habits of Roma Baptists, Adventists, Pentecostals and Jehovah’s Witnesses in towns and villages lead to the reconsideration of generally accepted relations inside and outside of the Romani community. In the light of the newly-accepted religious worldview, the core of the ethnic and cultural independence of the members of the Romani people – recognizably called Rromanipe – starts to be based on the changed “distinction emblems” in the area of health culture, culture of behavior, work and entrepreneurship, etc. The rethinking and adaptation of dominant components of Romani culture is taking place, with the most significant one being that which emphasizes the importance of existence instead of possession of material goods – “not to have, but to be”., ", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Роми Србије у XXI веку", title = "Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“, Protestantization of Roma : "to be" and/or "to have"", pages = "83-100", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10519" }
Тодоровић, Д.. (2018). Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“. in Роми Србије у XXI веку Београд : Српска академија наука и уметности., 83-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10519
Тодоровић Д. Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“. in Роми Србије у XXI веку. 2018;:83-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10519 .
Тодоровић, Драган, "Протестантизација Рома : „бити“ и/или „имати“" in Роми Србије у XXI веку (2018):83-100, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10519 .