Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Циљ рада јесте да се утврди како средњошколци одређују појмове
матерњи и стандардни језик, као и да се укаже на ставове о улози, статусу
и симболичкој вредности стандардног српског језика међу припадницима
овог дела говорне заједнице.
The aim of this paper is to identify how high school students defi ne the
concepts of the mother tongue and standard language, as well as to indicate
their attitudes towards the role, status and symbolic value of standard Serbian
among members of this part of the speech community. Тhe results show
that the students are able to understand the concept of the standard language
and its multifunctional nature, as well as that this variety is prestigious in
this part of the speech community.
Keywords:
стандардни језик; матерњи језик; језичка култура; ставови; социолингвистика; српски језик / standard language; mother tongue; linguistic culture; attitudes; sociolinguistics; SerbianSource:
Наш језик, 2019, 50, 2, 737-744Publisher:
- Београд : Институт за српски језик САНУ
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASATY - JOUR AU - Киш, Наташа Б. PY - 2019 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10269 AB - Циљ рада јесте да се утврди како средњошколци одређују појмове матерњи и стандардни језик, као и да се укаже на ставове о улози, статусу и симболичкој вредности стандардног српског језика међу припадницима овог дела говорне заједнице. AB - The aim of this paper is to identify how high school students defi ne the concepts of the mother tongue and standard language, as well as to indicate their attitudes towards the role, status and symbolic value of standard Serbian among members of this part of the speech community. Тhe results show that the students are able to understand the concept of the standard language and its multifunctional nature, as well as that this variety is prestigious in this part of the speech community. PB - Београд : Институт за српски језик САНУ T2 - Наш језик T1 - Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе SP - 737 EP - 744 VL - 50 IS - 2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10269 ER -
@article{ author = "Киш, Наташа Б.", year = "2019", abstract = "Циљ рада јесте да се утврди како средњошколци одређују појмове матерњи и стандардни језик, као и да се укаже на ставове о улози, статусу и симболичкој вредности стандардног српског језика међу припадницима овог дела говорне заједнице., The aim of this paper is to identify how high school students defi ne the concepts of the mother tongue and standard language, as well as to indicate their attitudes towards the role, status and symbolic value of standard Serbian among members of this part of the speech community. Тhe results show that the students are able to understand the concept of the standard language and its multifunctional nature, as well as that this variety is prestigious in this part of the speech community.", publisher = "Београд : Институт за српски језик САНУ", journal = "Наш језик", title = "Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе", pages = "737-744", volume = "50", number = "2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10269" }
Киш, Н. Б.. (2019). Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе. in Наш језик Београд : Институт за српски језик САНУ., 50(2), 737-744. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10269
Киш НБ. Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе. in Наш језик. 2019;50(2):737-744. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10269 .
Киш, Наташа Б., "Стандардни и матерњи језик из другачије перспективе" in Наш језик, 50, no. 2 (2019):737-744, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10269 .