Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања
Independence of early Ragusan renaissance lyric in the oldest period of its duration
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У најстаријем периоду развоја дубровачке лирике, током друге половине XV и почетка XVI века , када је она била под великим утицајем и нормативне ренесансне поетике и италијанске поезије петраркиста,
она је ипак показивала многе особености којима се одвајала од узора. И поред
важеће поетике подражавања, тежила је слободама у певању и спонтано је настојала да сачува своју изворност. Ти знаци су се препознавали већ у поезији
дубровачких хуманиста, певаној на латинском језику, а много изразитији су
били у ренесансној поезији, певаној на народном језику. У прилогу се указује
на одступања дубровачких песника од важећих поетичких начела и модела.
Посебно се анализира утицај народне поезије на дубровачку рану ренесансну лирику. Тај утицај је пресудно утицао на песнички језик, метрику, стил и
целој поезији тога периода дао је значајан тон оригиналности.Указује се и на
друге специфичности (патриотизам, стварносни елементи, трагови медијевизма и др.) који су ту поезију чинили самосвојном ...у доба опште подређености
владајућој поетици.
The earliest Ragusan lyric, developed in national language during the
second half of 15th and the beginning of 16th century, was under a great influence
of normative rennaisance poetry and Italian poetry of Petrarchists. This lyric,
however, showed numerous characteristics which separated it from its paragon.
Despite the valid poetics of imitation, it strived towards the freedom of expression
and spontaneously endeavored to preserve its authenticity. These signs of
independence were already recognized in the poetry of Ragusan humanists, in
Latin language in 15th century. However, they were far more distinct in renaissance
poetry, in native language. This paper indicates the divergence of Ragusan poets
from contemporary, widely accepted valid principles and models in poetry. It
particularly analyzes the influence of national poetry on early Ragusan lyric. This
influence crucially influenced the poetic language, metrics and style of this poetry
and gave the whole poetry of th...is period a characteristic tone of originality.
Keywords:
дубровачка лирика / ренесанса / петраркизам / народна поезија / сонет / the Ragusan lyric / rennaisance / Petrarchism / folk poetry / sonnetSource:
Глас САНУ, 2019, 429, 81-93Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Глас / Српска академија наука и уметности ; 429. Одељење језика и књижевности ; књ. 31
Institution/Community
Cрпска академија наука и уметности / Serbian Academy of Sciences and ArtsTY - JOUR AU - Бојовић, Злата PY - 2019 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10174 AB - У најстаријем периоду развоја дубровачке лирике, током друге половине XV и почетка XVI века , када је она била под великим утицајем и нормативне ренесансне поетике и италијанске поезије петраркиста, она је ипак показивала многе особености којима се одвајала од узора. И поред важеће поетике подражавања, тежила је слободама у певању и спонтано је настојала да сачува своју изворност. Ти знаци су се препознавали већ у поезији дубровачких хуманиста, певаној на латинском језику, а много изразитији су били у ренесансној поезији, певаној на народном језику. У прилогу се указује на одступања дубровачких песника од важећих поетичких начела и модела. Посебно се анализира утицај народне поезије на дубровачку рану ренесансну лирику. Тај утицај је пресудно утицао на песнички језик, метрику, стил и целој поезији тога периода дао је значајан тон оригиналности.Указује се и на друге специфичности (патриотизам, стварносни елементи, трагови медијевизма и др.) који су ту поезију чинили самосвојном у доба опште подређености владајућој поетици. AB - The earliest Ragusan lyric, developed in national language during the second half of 15th and the beginning of 16th century, was under a great influence of normative rennaisance poetry and Italian poetry of Petrarchists. This lyric, however, showed numerous characteristics which separated it from its paragon. Despite the valid poetics of imitation, it strived towards the freedom of expression and spontaneously endeavored to preserve its authenticity. These signs of independence were already recognized in the poetry of Ragusan humanists, in Latin language in 15th century. However, they were far more distinct in renaissance poetry, in native language. This paper indicates the divergence of Ragusan poets from contemporary, widely accepted valid principles and models in poetry. It particularly analyzes the influence of national poetry on early Ragusan lyric. This influence crucially influenced the poetic language, metrics and style of this poetry and gave the whole poetry of this period a characteristic tone of originality. PB - Београд : Српска академија наука и уметности T2 - Глас САНУ T1 - Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања T1 - Independence of early Ragusan renaissance lyric in the oldest period of its duration SP - 81 EP - 93 IS - 429 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10174 ER -
@article{ author = "Бојовић, Злата", year = "2019", abstract = "У најстаријем периоду развоја дубровачке лирике, током друге половине XV и почетка XVI века , када је она била под великим утицајем и нормативне ренесансне поетике и италијанске поезије петраркиста, она је ипак показивала многе особености којима се одвајала од узора. И поред важеће поетике подражавања, тежила је слободама у певању и спонтано је настојала да сачува своју изворност. Ти знаци су се препознавали већ у поезији дубровачких хуманиста, певаној на латинском језику, а много изразитији су били у ренесансној поезији, певаној на народном језику. У прилогу се указује на одступања дубровачких песника од важећих поетичких начела и модела. Посебно се анализира утицај народне поезије на дубровачку рану ренесансну лирику. Тај утицај је пресудно утицао на песнички језик, метрику, стил и целој поезији тога периода дао је значајан тон оригиналности.Указује се и на друге специфичности (патриотизам, стварносни елементи, трагови медијевизма и др.) који су ту поезију чинили самосвојном у доба опште подређености владајућој поетици., The earliest Ragusan lyric, developed in national language during the second half of 15th and the beginning of 16th century, was under a great influence of normative rennaisance poetry and Italian poetry of Petrarchists. This lyric, however, showed numerous characteristics which separated it from its paragon. Despite the valid poetics of imitation, it strived towards the freedom of expression and spontaneously endeavored to preserve its authenticity. These signs of independence were already recognized in the poetry of Ragusan humanists, in Latin language in 15th century. However, they were far more distinct in renaissance poetry, in native language. This paper indicates the divergence of Ragusan poets from contemporary, widely accepted valid principles and models in poetry. It particularly analyzes the influence of national poetry on early Ragusan lyric. This influence crucially influenced the poetic language, metrics and style of this poetry and gave the whole poetry of this period a characteristic tone of originality.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Глас САНУ", title = "Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања, Independence of early Ragusan renaissance lyric in the oldest period of its duration", pages = "81-93", number = "429", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10174" }
Бојовић, З.. (2019). Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања. in Глас САНУ Београд : Српска академија наука и уметности.(429), 81-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10174
Бојовић З. Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања. in Глас САНУ. 2019;(429):81-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10174 .
Бојовић, Злата, "Самосвојност дубровачке ране ренесансне лирике у најстаријем периоду њенога трајања" in Глас САНУ, no. 429 (2019):81-93, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10174 .