DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања

Cognitive and Linguistic Assumptons of the Elementary Writing

Thumbnail
2009
radic.opismenjavanje.2009.pdf (173.5Kb)
Authors
Радић, Јованка
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Излагање је усмерено на два пратећа проблема наставе почетног читања и писања: (1) врсте и облици издвојених речи у букварским текстовима (тзв. лексички ниво) и (2) препознавања предмета дечијег интересовања као полазиште у припреми читалачког материјала. У раду се повезују налази психолошких истраживања, реинтерпретирна грађа дата у појединим психолошким студијама, и наши подаци добијени на стимулус „напиши реч“. Закључци се изводе на основу тих збирних података.
The paper correlates psychological research findings reinterpreting the material of the only psychological study and the data colleted on a stimulus “write a word”. Data analyses show that (1) it would be advisable to use only separate units from the text that is nouns (names–pictures) in the nominative. On some nouns of a subject as “normal words” the beginning version analytical–syntactical phonetic methods was derived from. That tells us that the beginning version was adjusted to the cognitive and linguistic development of a child. (2) Second, semantically aspect of the analyses of the reactions to stimulus “write a word” pointed out to the fact that it was not enough to choose the texts which were based on the everyday vocabulary. It was proved that children’s interest is not pointed towards everyday subjects in their surrounding. In urban surroundings these subjects are buildings, traffic signs, vehicles etc. It was assumed that children’s interest is rather pointed ou...t towards the living beings and this interest is caused by the deeper archetype laws of the verbal–logical thoughts.

Keywords:
настава почетног читања и писања / лексички ниво / смисаона јединица / реч / именица / предмети интересовања / когнитивна лингвистика
Source:
Узданица, 2009, 6, 1, 7-19
Publisher:
  • Јагодина : Учитељски факултет у Јагодини

ISSN: 1451 – 673 X

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9621
Collections
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Радић, Јованка
PY  - 2009
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9621
AB  - Излагање је усмерено на два пратећа проблема наставе почетног
читања и писања: (1) врсте и облици издвојених речи у букварским текстовима (тзв.
лексички ниво) и (2) препознавања предмета дечијег интересовања као полазиште у
припреми читалачког материјала. У раду се повезују налази психолошких истраживања, реинтерпретирна грађа дата у појединим психолошким студијама, и наши подаци добијени на стимулус „напиши реч“. Закључци се изводе на основу тих збирних података.
AB  - The paper correlates psychological research findings
reinterpreting the material of the only psychological study and the data colleted
on a stimulus “write a word”. Data analyses show that (1) it would be advisable to
use only separate units from the text that is nouns (names–pictures) in the
nominative. On some nouns of a subject as “normal words” the beginning version
analytical–syntactical phonetic methods was derived from. That tells us that the
beginning version was adjusted to the cognitive and linguistic development of a
child. (2) Second, semantically aspect of the analyses of the reactions to stimulus
“write a word” pointed out to the fact that it was not enough to choose the texts
which were based on the everyday vocabulary. It was proved that children’s interest
is not pointed towards everyday subjects in their surrounding. In urban
surroundings these subjects are buildings, traffic signs, vehicles etc. It was assumed
that children’s interest is rather pointed out towards the living beings and this
interest is caused by the deeper archetype laws of the verbal–logical thoughts.
PB  - Јагодина : Учитељски факултет у Јагодини
T2  - Узданица
T1  - Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања
T1  - Cognitive and Linguistic Assumptons of the Elementary Writing
SP  - 7
EP  - 19
VL  - 6
IS  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621
ER  - 
@article{
author = "Радић, Јованка",
year = "2009",
abstract = "Излагање је усмерено на два пратећа проблема наставе почетног
читања и писања: (1) врсте и облици издвојених речи у букварским текстовима (тзв.
лексички ниво) и (2) препознавања предмета дечијег интересовања као полазиште у
припреми читалачког материјала. У раду се повезују налази психолошких истраживања, реинтерпретирна грађа дата у појединим психолошким студијама, и наши подаци добијени на стимулус „напиши реч“. Закључци се изводе на основу тих збирних података., The paper correlates psychological research findings
reinterpreting the material of the only psychological study and the data colleted
on a stimulus “write a word”. Data analyses show that (1) it would be advisable to
use only separate units from the text that is nouns (names–pictures) in the
nominative. On some nouns of a subject as “normal words” the beginning version
analytical–syntactical phonetic methods was derived from. That tells us that the
beginning version was adjusted to the cognitive and linguistic development of a
child. (2) Second, semantically aspect of the analyses of the reactions to stimulus
“write a word” pointed out to the fact that it was not enough to choose the texts
which were based on the everyday vocabulary. It was proved that children’s interest
is not pointed towards everyday subjects in their surrounding. In urban
surroundings these subjects are buildings, traffic signs, vehicles etc. It was assumed
that children’s interest is rather pointed out towards the living beings and this
interest is caused by the deeper archetype laws of the verbal–logical thoughts.",
publisher = "Јагодина : Учитељски факултет у Јагодини",
journal = "Узданица",
title = "Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања, Cognitive and Linguistic Assumptons of the Elementary Writing",
pages = "7-19",
volume = "6",
number = "1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621"
}
Радић, Ј.. (2009). Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања. in Узданица
Јагодина : Учитељски факултет у Јагодини., 6(1), 7-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621
Радић Ј. Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања. in Узданица. 2009;6(1):7-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621 .
Радић, Јованка, "Когнитивнолингвистичке поставке почетног описмењавања" in Узданица, 6, no. 1 (2009):7-19,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9621 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB