DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

О следу заменичких јединица у онтогенези

About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis

Thumbnail
2012
radic.ontogeneza.2012.pdf (491.9Kb)
Authors
Радић, Јованка Ј.
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка у менталном развоју детета.
The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units. The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included.
Keywords:
заменице / онтогенеза / елементи / категорије / говорни развој / ментални развој / граматика / логика / pronouns / ontogenesis / elements / categories / speech development / mental development / grammar / logic
Source:
Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа, 2012, 57-66
Publisher:
  • Јагодина : Факултет педагошких наука
Funding / projects:
  • Analysis of Old Serbian Written Records and the Completion of the Dictionary of Church Slavonic in the Serbian Recension (RS-178030)

ISBN: 978-86-7604-085-8

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9620
Collections
  • ИСЈ САНУ - Општа колекција / General collection
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Радић, Јованка Ј.
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9620
AB  - У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку
детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно
се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка
у менталном развоју детета.
AB  - The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development
of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units.
The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns
reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech
development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the
speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically
arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological
researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the
guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works
and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included.
PB  - Јагодина : Факултет педагошких наука
T2  - Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа
T1  - О следу заменичких јединица у онтогенези
T1  - About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis
SP  - 57
EP  - 66
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620
ER  - 
@article{
author = "Радић, Јованка Ј.",
year = "2012",
abstract = "У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку
детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно
се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка
у менталном развоју детета., The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development
of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units.
The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns
reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech
development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the
speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically
arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological
researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the
guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works
and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included.",
publisher = "Јагодина : Факултет педагошких наука",
journal = "Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа",
title = "О следу заменичких јединица у онтогенези, About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis",
pages = "57-66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620"
}
Радић, Ј. Ј.. (2012). О следу заменичких јединица у онтогенези. in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа
Јагодина : Факултет педагошких наука., 57-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620
Радић ЈЈ. О следу заменичких јединица у онтогенези. in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа. 2012;:57-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620 .
Радић, Јованка Ј., "О следу заменичких јединица у онтогенези" in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа (2012):57-66,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB