О следу заменичких јединица у онтогенези
About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку
детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно
се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка
у менталном развоју детета.
The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development
of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units.
The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns
reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech
development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the
speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically
arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological
researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the
guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works
and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included.
Keywords:
заменице / онтогенеза / елементи / категорије / говорни развој / ментални развој / граматика / логика / pronouns / ontogenesis / elements / categories / speech development / mental development / grammar / logicSource:
Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа, 2012, 57-66Publisher:
- Јагодина : Факултет педагошких наука
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASATY - JOUR AU - Радић, Јованка Ј. PY - 2012 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9620 AB - У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка у менталном развоју детета. AB - The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units. The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included. PB - Јагодина : Факултет педагошких наука T2 - Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа T1 - О следу заменичких јединица у онтогенези T1 - About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis SP - 57 EP - 66 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620 ER -
@article{ author = "Радић, Јованка Ј.", year = "2012", abstract = "У раду се представља и анализира след заменица у говорном развитку детета. Пажња се посвећује различитим појавним видовима и односима заменичких јединица: след елемената као граматикализованих, везаних и невезаних појавних видова исте елементарне јединице (нпр. нећу → ја ћу → ЈА), след повезаних елемената из различитих категорија (нпр. моје → мени → ја), след категоријалн(о-елементарн)их јединица и сл. Посебно се издвајају чињенице које указују на то да след заменица представља веран одраз напретка у менталном развоју детета., The paper presents and analyses the sequence of pronouns in speech development of a child. Special attention is drawn to various appearances and relations of pronoun units. The segments which stand out are the ones that point to the fact that the sequence of pronouns reflects the progress in the mental development of a child, as well as to the fact that the speech development will be complete once all the elements of the pronoun system are isolated from the speech, i.e. the grammar forms and relations to other words, and then fit into one categorically arranged entirety. A possible connection between the results of this research and certain neuropsychological researches (A. R. Luria) has been pointed out, alongside the potential importance of the guided (linguistic) research of pronouns in understanding the way in which a human brain works and develops. A tabular review of pronouns (principles, categories and elements) is included.", publisher = "Јагодина : Факултет педагошких наука", journal = "Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа", title = "О следу заменичких јединица у онтогенези, About the Sequence of Pronoun Units in Ontogenesis", pages = "57-66", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620" }
Радић, Ј. Ј.. (2012). О следу заменичких јединица у онтогенези. in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа Јагодина : Факултет педагошких наука., 57-66. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620
Радић ЈЈ. О следу заменичких јединица у онтогенези. in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа. 2012;:57-66. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620 .
Радић, Јованка Ј., "О следу заменичких јединица у онтогенези" in Књижевност за децу и омладину - наука и настава : зборник радова са научног скупа (2012):57-66, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_9620 .