Пројеkат „Рука у тесту” и ресурси које пружа наставницима
The project Ruka u testu and resources for teachers
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Научно описмењавање сваког детета је предуслов
његовог успешног укључивања у изазове са којим ће се суочити у XXI
веку, а у томе значајну улогу има научна заједница. У Србији је допринос на овом плану остварен пројектом Рука у тесту (La main à la pâte),
који промовише и позива наставнике да имплементирају истраживачки
(Inquiry Based Science Education – IBSME) приступ у реализацији научних
садржаја у основној и средњој школи. Наставницима су за реализацију
овог подухвата дати ресурси у виду књига, низа експерименталних комплета, прилога у Просветном прегледу, вебсајта са коjeг се могу преузети бројни ресурси неопходни за рад у одељењу, организованих, акредитованих семинара за наставнике у школама и студенте наставничких
факултета. Све ове активности су се одвијале и одвијају се и у оквиру
европских пројеката POLLEN, FIBONACCI и сада SUSTAIN у сарадњи са
великим бројем европских земаља. Остварено је и партнерство с низом
институција у земљи и иностранству.
Our project is present and known in our educational system but also
in the world. We received the international Purkwa prize for the scientific literacy
of the children of the planet (laureates – 2007 Stevan Jokić and Jorge Allende,
co-president of IAP). Teachers, parents and children have very good
resources for IBSE method. We continue our mission in this field.
Challenges: The main obstacle, besides the financial shortage, is our society’s
resistance against changes in education. In our opinion, the main
aim of the primary school should include scientific literacy for all children.
Nevertheless, teachers mainly present science via lecture; children very
rarely resolve experimental problems or carry out projects themselves; parents
are mostly interested in children’s grades and not their competencies
and skills. Even the scientific community has not completely realized that
school must be oriented toward all children, and not only toward the more
“gifted” ones. Therefore..., in our opinion, the introduction of inquiry based
education will only be sustainable with the strong support of the Ministry
of Education.
Lessons learnt:
• Initially you need a small enthusiastic team if you aim to give new impulses
for inquiry-based education.
Learning from the experience of partner projects is very important.
• Establishing a local support network and mobilizing decision makers
are key elements of support. They could overcome the lack of financial
support in the start-up phase.
• Nevertheless, an education project will only be sustainable with the
strong support of the Ministry of Education.
Keywords:
научни садржаји у основној и средњој школи / Рука у тесту / научно описмењавање децеSource:
Прилози унапређивању образовања наставника, 2016, 137-162Publisher:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Note:
- Посебна издања / Српска академија наука и уметности, Београд ; књ. 683. Председништво ; књ. 5.