DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

О процесу настанка и функцији неумске књиге у византијској појачкој традицији (Прилог разматрању феномена музичке писмености)

On the working process in writing of the neumed book and its function in the Byzantine chant tradition (The contribution to the methodology of music literacy phenomenon)

Thumbnail
2010
bitstream_39859.pdf (562.0Kb)
Authors
Пено, Весна
Contributors
Максимовић, Љубомир
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Студија представља својеврсни прилог методологији у разматрању феномена музичке писмености. Пошло се од усвојених сазнања о главним узроцима појаве византијске неумске нотације и процесу уобличавања појачких зборника из прве етапе у писаној традицији, која обухвата период Х до средине ХII столећа. Указано је на поједине недовољно акрибичне и, упркос томе, опште усвојене претпоставке у вези са радом писара на састављању неумске књиге, као и на недовољно образложену функцију коју је она имала у обучавању појаца, с једне стране, и интерпретацији црквених мелодија у певаним богослужењима, с друге стране.
The paper represents a kind of contribution to the methodology considering the phenomenon of music literacy. It suggestes some guidelines to be observed for future research. Acquired findings of the main reasons for the emergence of the neum notation as well as of the shaping process of the chanting book during the first stage of the written musical tradition (from the end of the 10th to the middle of the 11th centuries) served as a starting point, but it was pointed out who might have been a scribal team member, what professional qualification he was expected to have and what was an organization of rewriting process like, depending on type of manuscripts that served as copying models. An interpretation of chanting book function was also presented and its main purpose in liturgical life practice after the establishing of the middle Byzantine neum notation.
Keywords:
музичка писменост / црквено појање / рукопис / неумска нотација / писар / појац / music literacy / church chant / manuscript / neum notation / scribe / chanter
Source:
Зборник радова Византолошког института САНУ, 2010, 47, 149-160
Publisher:
  • Београд : Византолошки институт САНУ
Projects:
  • Музика на раскршћу — српски, балкански, европски оквири (br. 147033)

Cobiss ID: 28356615

ISSN: 0584–9888

[ Google Scholar ]
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/9563
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB