Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године
The moving pictures of terror: Social aspects of Yugoslav horror genre (1973-1990)
Abstract
Издвајајући десет југословенских филмова који користе ефекте хорора, указујем на могућности њихове класификације ослањањем на жанрове са којима се преплићу, крећући се од тематизације демонске сексуалности жене, кокетирајући са филмом апокалипсе, социјалне драме, онтолошке драме, слешер филма и великог наратива о геополитичкој судбини ови филмови исписују ауто-репрезентативни наратив чије читање открива само-критику, преипситивање историјских наратива и вредности социјалистичког друштва. Читање социјалног подтекста југословен ског хорора заснива се на комбиновању антрополошких приступа и психоанализе филмског наратива.
Analysis of Yugoslav horror subgenres enables reading film contexts. This form of fantasy reveals the fears, anxieties, hopes and objectives of the society. Serving as a means of distorting the dominant values, it also figures as their criticism. Flirting with the subgenre of apocalypse, drama, slasher movie, ontological film and even comedy, horror films show the reverse side of social reality. In this sense, the Yugoslav horror indicates fear of disrupting social relations, porosity of values built during socialism, anxieties of economic meltdown, the relativity of concepts such as progress, freedom and a better future. While the narrative of some films can be read as a critique of the present, others anticipate future conflicts and point out political problems in the rise of ethnical and confessional conflicts.
Keywords:
Yugoslav horror / film discourse / Југословенски хорор / филмски дискурс / антрополошки аспект / психолошки апсект / вредносни системSource:
Култура, 2016, 150, 271-288Funding / projects:
Collections
Institution/Community
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASATY - JOUR AU - Лазаревић Радак, Сања PY - 2016 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/917 AB - Издвајајући десет југословенских филмова који користе ефекте хорора, указујем на могућности њихове класификације ослањањем на жанрове са којима се преплићу, крећући се од тематизације демонске сексуалности жене, кокетирајући са филмом апокалипсе, социјалне драме, онтолошке драме, слешер филма и великог наратива о геополитичкој судбини ови филмови исписују ауто-репрезентативни наратив чије читање открива само-критику, преипситивање историјских наратива и вредности социјалистичког друштва. Читање социјалног подтекста југословен ског хорора заснива се на комбиновању антрополошких приступа и психоанализе филмског наратива. AB - Analysis of Yugoslav horror subgenres enables reading film contexts. This form of fantasy reveals the fears, anxieties, hopes and objectives of the society. Serving as a means of distorting the dominant values, it also figures as their criticism. Flirting with the subgenre of apocalypse, drama, slasher movie, ontological film and even comedy, horror films show the reverse side of social reality. In this sense, the Yugoslav horror indicates fear of disrupting social relations, porosity of values built during socialism, anxieties of economic meltdown, the relativity of concepts such as progress, freedom and a better future. While the narrative of some films can be read as a critique of the present, others anticipate future conflicts and point out political problems in the rise of ethnical and confessional conflicts. T2 - Култура T1 - Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године SP - 271 EP - 288 IS - 150 DO - 10.5937/kultura1650271L UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_917 ER -
@article{ author = "Лазаревић Радак, Сања", year = "2016", abstract = "Издвајајући десет југословенских филмова који користе ефекте хорора, указујем на могућности њихове класификације ослањањем на жанрове са којима се преплићу, крећући се од тематизације демонске сексуалности жене, кокетирајући са филмом апокалипсе, социјалне драме, онтолошке драме, слешер филма и великог наратива о геополитичкој судбини ови филмови исписују ауто-репрезентативни наратив чије читање открива само-критику, преипситивање историјских наратива и вредности социјалистичког друштва. Читање социјалног подтекста југословен ског хорора заснива се на комбиновању антрополошких приступа и психоанализе филмског наратива., Analysis of Yugoslav horror subgenres enables reading film contexts. This form of fantasy reveals the fears, anxieties, hopes and objectives of the society. Serving as a means of distorting the dominant values, it also figures as their criticism. Flirting with the subgenre of apocalypse, drama, slasher movie, ontological film and even comedy, horror films show the reverse side of social reality. In this sense, the Yugoslav horror indicates fear of disrupting social relations, porosity of values built during socialism, anxieties of economic meltdown, the relativity of concepts such as progress, freedom and a better future. While the narrative of some films can be read as a critique of the present, others anticipate future conflicts and point out political problems in the rise of ethnical and confessional conflicts.", journal = "Култура", title = "Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године", pages = "271-288", number = "150", doi = "10.5937/kultura1650271L", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_917" }
Лазаревић Радак, С.. (2016). Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године. in Култура(150), 271-288. https://doi.org/10.5937/kultura1650271L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_917
Лазаревић Радак С. Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године. in Култура. 2016;(150):271-288. doi:10.5937/kultura1650271L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_917 .
Лазаревић Радак, Сања, "Друштвени аспекти хорор жанра у југословенском филму од 1973. до 1990. године" in Култура, no. 150 (2016):271-288, https://doi.org/10.5937/kultura1650271L ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_917 .