Search
Now showing items 1-10 of 37
Toward the Typology of Traditional Instrumental Music of Serbia
(Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v.v.i., 2017)
This paper contains an overview of the research on traditional instrumental music in Serbia with a special focus on the latent ideas regarding typology. Namely, in comparison with traditional songs, instrumental music has ...
The Relation of Music Archiving and Intangible Cultural Heritage in Serbia
(Trabzon: Karadeniz Technical University State Conservatory, 2019)
Speaking from an ethnomusicological standpoint, this paper elaborates on the use of recorded sound and audio-visual material for the purpose of documenting particular musical elements in Serbia, according to the concept ...
Новe културално-фестивалскe перспективe у Хрватској и Србији као резултат друштвено-политичке трансформације музичког фестивала у СФРЈ (Од Југославенске музичке трибине, преко Трибине музичког стваралаштва Југославије, до Глазбене трибине Опатија/Међународне глазбене трибине и Међународне трибине композитора)
(Београд : Факултет музичке уметности, 2018)
The subject of this paper is the relation between the music festival as social event and circumstances in the context of the Yugoslav political regime. I tried to demonstrate strong relation of the music life and the ...
Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline / Допринос Љубице и Данице Јанковић установљењу етнокореологије у Србији као академске научне дисциплине
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
The Janković sisters are pioneers of ethnochoreological research in Serbia. Their
scholarly methodology is based on intenisve feld research and their development
of a unique system of dance notation, which enabled them ...
Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts (1948-2010) / Muzikološki institut Srpske akademije nauka i umetnosti (1948-2010)
(Музикологија / Musicology, 2010)
The article gives an overview of the early days of the Institute, then proceeds to explain the development of the research projects, the further education of research members of the Institute and finally the results of the ...
The politics of power, pleasure and prayer in the Eurovision Song Contest / Politika moći, zadovoljstva i molitve u takmičenju za 'Pesmu Evrovizije'
(Музикологија / Musicology, 2007)
Since the first annual Eurovision Song Contest in 1956, politics and popularity have intersected to influence the ways in which Eurovision songs have reflected the complex forms of European nationalism. With the Eurovision ...
Sound of Kaval and Visions of Serbian Homeland
(Wien : Böhlau Verlag, 2014)
Following the exclusion of Kosovo from the authority of the Republic of Serbia in 1999, and the fall of Slobodan Milošević’s regime in 2000, the Serbian music production scene witnessed the burgeoning of a new music genre ...
Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра / Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2017)
Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између
традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место
у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и
слојевитих односа између снаге ...
Прилози биографском речнику српских музичара / Contributions aux biographies des musiciens Serbes
(Београд : Научна књига, 1950)
„Прилози биографском речнику" Владимира Р. Ђорђевића претстављају плод дугогодишњег брижљивог рада овог аутора, првог међу српским музичарима који се заинтересовао за домаћу музичку прошлост. Пишчева првобитна намера била ...