Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940)
The Process of Yugoslav Integration in the Field of Music of the Kingdom of SCS/Yugoslavia (1918-1940)
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Pristup uspostavlјanju političkog i kulturnog jedinstva među elitama jugoslovenskih
naroda drastično je varirao nakon konstituisanja njihove prve države, Kralјevine Srba,
Hrvata i Slovenaca, što je opstalo do izbijanja Drugog svetskog rata. Razlike su dolazile do
izražaja ne samo između vodećih političkih i intelektualnih grupa različitih nacionalnosti
već i između grupa iste nacionalnosti. Pluralne interpretacije jugoslovenstva bile su uočlјive
u brojnim društvenim oblastima i manifestovale su se u spektru društvenih aktivnosti. Jedna
od verzija „realnog jugoslovenstva” oblikovana je i među međuratnim jugoslovenskim muzičarima.
Ona je prolazila kroz različite faze i aktuelizovala se u nizu njihovih poduhvata,
uklјučujući rad na unapređenju muzičkog obrazovanja, organizovanje javnih koncerata i turneja
amaterskih i profesionalnih ansambala, muzičko izdavaštvo, muzičku kritiku i novinarstvo,
muzičku produkciju itd.
Različite interpretacije „realnog jugoslovenstva” koje su se ...nametnule u muzičkom životu
Kralјevine SHS/Jugoslavije detalјno su razmatrane uzimajući u obzir aktivnosti muzičara iz
različitih jugoslovenskih krajeva, osobito iz Beograda, Zagreba i Ljublјane. Analizirajući njihove
inicijative u domenu koncertnog izvođenja, muzičkog izdavaštva, kritike, produkcije i
formiranja profesionalnih udruženja, bilo je moguće ocrtati osnovne pretpostavke na kojima
su se temelјili dominantni pogledi na jugoslovenstvo. Javne aktivnosti muzičara otkrile su i
nedoslednosti u pristupu konceptu jugoslovenske integracije tokom međuratnog perioda,
koje su bile rezultat specifičnih okolnosti u oblasti muzike u različitim jugoslovenskim regionima
i preovlađujućih političkih i društvenih uslova. Način na koji su „unutrašnji” ili
„spolјašnji” faktori doprineli tumačenju „realnog jugoslovenstva” pažlјivo je ispitan na osnovu
podataka prikuplјenih tokom višegodišnjeg istraživanja od kojih je veći deo objavlјen. Za
ovu priliku fokus će biti na primarnim izvorima, posebno na periodici, štampanim muzičkim
programima, privatnim i javnim arhivskim zbirkama itd.
The approach to establishment of political and cultural unity among the elites of Yugoslav
peoples varied drastically in the aftermath of the constitution of their first state, the Kingdom
of Serbs, Croats and Slovenes, and continued until the outbreak of the Second World War.
Differences were manifest not only between the leading political and intellectual groups of
diverse nationalities, but also between the groups of the same nationality. Plural interpretations
of Yugoslavism were noticeable in numerous social spheres and were reflected in the
range of specific social activities. One of the versions of “realistic Yugoslavism” was elaborated
among the interwar Yugoslav musicians. It went through different stages and was displayed
in number of their undertakings including public concerts and tours of amateur and
professional ensembles, music publishing, music criticism and journalism, music production
etc.
The distinctive interpretations of “realistic Yugoslavism” that were... popularized in the musical
life of the Kingdom of SCS/Yugoslavia were discussed in detail taking into consideration
activities of musicians from different Yugoslav regions, particularly from Belgrade, Zagreb
and Ljubljana. Analyzing their public initiatives of different kind in the domain of concert
performing, music publishing, criticism, production, and the creation of professional associations
it was possible to outline the basic premises on which the dominant views on
Yugoslavism were rooted. Various activities of musicians also revealed the inconsistencies in
the approach to concept of Yugoslav integration throughout the interwar period that were
both the result of specific circumstances in the spheres of music in different Yugoslav regions
and the dominant political and social conditions. The manner in which “internal” or
“external” factors contributed to the interpretation of “realistic Yugoslavism” was carefully
examined.
Keywords:
ideja jugoslovenstva / muzičari / međuratni period / javno polje / Kraljevina SHS/JugoslavijaSource:
Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године, 2020, 93-109Publisher:
- Београд : Музиколошко друштво Србије
- Нови Сад : Матица српска
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Vesić, Ivana PY - 2020 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8979 AB - Pristup uspostavlјanju političkog i kulturnog jedinstva među elitama jugoslovenskih naroda drastično je varirao nakon konstituisanja njihove prve države, Kralјevine Srba, Hrvata i Slovenaca, što je opstalo do izbijanja Drugog svetskog rata. Razlike su dolazile do izražaja ne samo između vodećih političkih i intelektualnih grupa različitih nacionalnosti već i između grupa iste nacionalnosti. Pluralne interpretacije jugoslovenstva bile su uočlјive u brojnim društvenim oblastima i manifestovale su se u spektru društvenih aktivnosti. Jedna od verzija „realnog jugoslovenstva” oblikovana je i među međuratnim jugoslovenskim muzičarima. Ona je prolazila kroz različite faze i aktuelizovala se u nizu njihovih poduhvata, uklјučujući rad na unapređenju muzičkog obrazovanja, organizovanje javnih koncerata i turneja amaterskih i profesionalnih ansambala, muzičko izdavaštvo, muzičku kritiku i novinarstvo, muzičku produkciju itd. Različite interpretacije „realnog jugoslovenstva” koje su se nametnule u muzičkom životu Kralјevine SHS/Jugoslavije detalјno su razmatrane uzimajući u obzir aktivnosti muzičara iz različitih jugoslovenskih krajeva, osobito iz Beograda, Zagreba i Ljublјane. Analizirajući njihove inicijative u domenu koncertnog izvođenja, muzičkog izdavaštva, kritike, produkcije i formiranja profesionalnih udruženja, bilo je moguće ocrtati osnovne pretpostavke na kojima su se temelјili dominantni pogledi na jugoslovenstvo. Javne aktivnosti muzičara otkrile su i nedoslednosti u pristupu konceptu jugoslovenske integracije tokom međuratnog perioda, koje su bile rezultat specifičnih okolnosti u oblasti muzike u različitim jugoslovenskim regionima i preovlađujućih političkih i društvenih uslova. Način na koji su „unutrašnji” ili „spolјašnji” faktori doprineli tumačenju „realnog jugoslovenstva” pažlјivo je ispitan na osnovu podataka prikuplјenih tokom višegodišnjeg istraživanja od kojih je veći deo objavlјen. Za ovu priliku fokus će biti na primarnim izvorima, posebno na periodici, štampanim muzičkim programima, privatnim i javnim arhivskim zbirkama itd. AB - The approach to establishment of political and cultural unity among the elites of Yugoslav peoples varied drastically in the aftermath of the constitution of their first state, the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, and continued until the outbreak of the Second World War. Differences were manifest not only between the leading political and intellectual groups of diverse nationalities, but also between the groups of the same nationality. Plural interpretations of Yugoslavism were noticeable in numerous social spheres and were reflected in the range of specific social activities. One of the versions of “realistic Yugoslavism” was elaborated among the interwar Yugoslav musicians. It went through different stages and was displayed in number of their undertakings including public concerts and tours of amateur and professional ensembles, music publishing, music criticism and journalism, music production etc. The distinctive interpretations of “realistic Yugoslavism” that were popularized in the musical life of the Kingdom of SCS/Yugoslavia were discussed in detail taking into consideration activities of musicians from different Yugoslav regions, particularly from Belgrade, Zagreb and Ljubljana. Analyzing their public initiatives of different kind in the domain of concert performing, music publishing, criticism, production, and the creation of professional associations it was possible to outline the basic premises on which the dominant views on Yugoslavism were rooted. Various activities of musicians also revealed the inconsistencies in the approach to concept of Yugoslav integration throughout the interwar period that were both the result of specific circumstances in the spheres of music in different Yugoslav regions and the dominant political and social conditions. The manner in which “internal” or “external” factors contributed to the interpretation of “realistic Yugoslavism” was carefully examined. PB - Београд : Музиколошко друштво Србије PB - Нови Сад : Матица српска T2 - Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године T1 - Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940) T1 - The Process of Yugoslav Integration in the Field of Music of the Kingdom of SCS/Yugoslavia (1918-1940) SP - 93 EP - 109 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8979 ER -
@inbook{ author = "Vesić, Ivana", year = "2020", abstract = "Pristup uspostavlјanju političkog i kulturnog jedinstva među elitama jugoslovenskih naroda drastično je varirao nakon konstituisanja njihove prve države, Kralјevine Srba, Hrvata i Slovenaca, što je opstalo do izbijanja Drugog svetskog rata. Razlike su dolazile do izražaja ne samo između vodećih političkih i intelektualnih grupa različitih nacionalnosti već i između grupa iste nacionalnosti. Pluralne interpretacije jugoslovenstva bile su uočlјive u brojnim društvenim oblastima i manifestovale su se u spektru društvenih aktivnosti. Jedna od verzija „realnog jugoslovenstva” oblikovana je i među međuratnim jugoslovenskim muzičarima. Ona je prolazila kroz različite faze i aktuelizovala se u nizu njihovih poduhvata, uklјučujući rad na unapređenju muzičkog obrazovanja, organizovanje javnih koncerata i turneja amaterskih i profesionalnih ansambala, muzičko izdavaštvo, muzičku kritiku i novinarstvo, muzičku produkciju itd. Različite interpretacije „realnog jugoslovenstva” koje su se nametnule u muzičkom životu Kralјevine SHS/Jugoslavije detalјno su razmatrane uzimajući u obzir aktivnosti muzičara iz različitih jugoslovenskih krajeva, osobito iz Beograda, Zagreba i Ljublјane. Analizirajući njihove inicijative u domenu koncertnog izvođenja, muzičkog izdavaštva, kritike, produkcije i formiranja profesionalnih udruženja, bilo je moguće ocrtati osnovne pretpostavke na kojima su se temelјili dominantni pogledi na jugoslovenstvo. Javne aktivnosti muzičara otkrile su i nedoslednosti u pristupu konceptu jugoslovenske integracije tokom međuratnog perioda, koje su bile rezultat specifičnih okolnosti u oblasti muzike u različitim jugoslovenskim regionima i preovlađujućih političkih i društvenih uslova. Način na koji su „unutrašnji” ili „spolјašnji” faktori doprineli tumačenju „realnog jugoslovenstva” pažlјivo je ispitan na osnovu podataka prikuplјenih tokom višegodišnjeg istraživanja od kojih je veći deo objavlјen. Za ovu priliku fokus će biti na primarnim izvorima, posebno na periodici, štampanim muzičkim programima, privatnim i javnim arhivskim zbirkama itd., The approach to establishment of political and cultural unity among the elites of Yugoslav peoples varied drastically in the aftermath of the constitution of their first state, the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, and continued until the outbreak of the Second World War. Differences were manifest not only between the leading political and intellectual groups of diverse nationalities, but also between the groups of the same nationality. Plural interpretations of Yugoslavism were noticeable in numerous social spheres and were reflected in the range of specific social activities. One of the versions of “realistic Yugoslavism” was elaborated among the interwar Yugoslav musicians. It went through different stages and was displayed in number of their undertakings including public concerts and tours of amateur and professional ensembles, music publishing, music criticism and journalism, music production etc. The distinctive interpretations of “realistic Yugoslavism” that were popularized in the musical life of the Kingdom of SCS/Yugoslavia were discussed in detail taking into consideration activities of musicians from different Yugoslav regions, particularly from Belgrade, Zagreb and Ljubljana. Analyzing their public initiatives of different kind in the domain of concert performing, music publishing, criticism, production, and the creation of professional associations it was possible to outline the basic premises on which the dominant views on Yugoslavism were rooted. Various activities of musicians also revealed the inconsistencies in the approach to concept of Yugoslav integration throughout the interwar period that were both the result of specific circumstances in the spheres of music in different Yugoslav regions and the dominant political and social conditions. The manner in which “internal” or “external” factors contributed to the interpretation of “realistic Yugoslavism” was carefully examined.", publisher = "Београд : Музиколошко друштво Србије, Нови Сад : Матица српска", journal = "Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године", booktitle = "Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940), The Process of Yugoslav Integration in the Field of Music of the Kingdom of SCS/Yugoslavia (1918-1940)", pages = "93-109", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8979" }
Vesić, I.. (2020). Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940). in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године Београд : Музиколошко друштво Србије., 93-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8979
Vesić I. Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940). in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године. 2020;:93-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8979 .
Vesić, Ivana, "Proces jugoslovenske integracije u muzici u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1940)" in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године (2020):93-109, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8979 .