Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979)
Scientific Musicological Aspects of the Annual Review of Yugoslav Music (1964-1979)
Authors
Маринковић, Милош
Contributors
Веселиновић-Хофман, МирјанаАтанасовски, Срђан

Совтић, Немања
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Југославенска музичка трибина / Трибина музичког стваралаштва
Југославије (одржавана у Опатији од 1964. до 1990. године) поред концертних дешавања, на којима се јавност упознавала са актуелном продукцијом југословенских композитора, од самог почетка неговала је и научно-музиколошку делатност. Та се пракса најпре остварила кроз оснивање Клуба трибине, те такозваног Музичког салона,
у оквиру којих су се одржавала предавања са дискусијама на различите теме, не би ли
се, потом, отпочело са организацијом округлих столова, посвећених (углавном) актуелним проблемима југословенске музичке културе и њеној позицији у европском
контексту. Интензивирање музиколошких расправа на опатијским сусретима расло
је из године у годину, а кулминирало је утемељењем Уметничко-социолошких трибина (1976), које су окупљале еминентне југословенске музикологе, али и научнике из
сродних хуманистичких дисциплина. Побуда за оснивањем својеврсног симпозијума
на музичкој манифестацији каква је била опатијска Три...бина, и то управо у периоду
када Југославија уводи нови Устав 1974. године, вођена је идејом да се на одређене
друштвенополитичке аспекте у земљи укаже и из перспективе културних радника, односно научника. С тим у вези, у овом истраживању дискурс излагача на Уметничко-социолошким трибинама тумачиће се у контексту друштвенополитичких промена у
Југославији током 70-их година, при чему ће се сâмо утемељење ових научних скупова
сагледати као својеврсна институционализација претходних (скромних) музиколошких расправа на опатијској Трибини.
The Annual Review of Yugoslav Music (held in Opatija from 1964 to 1990), in addition to
concert events, where the audience got acquainted with the current production of Yugoslav
composers, from the very beginning also nurtured scientific musicological activity. This
practice was first realized through the establishment of the Forum Club and the so-called
Music Salon, where lectures were held with discussions on various topics, then with the organization
of Round Tables, dedicated to (mostly) current problems of the Yugoslav music
culture and its position in the European context. The intensification of musicological debates
at Opatija’s meetings grew year by year, and culminated with the foundation of the Artistic
Sociological Forums (1976), which brought together eminent Yugoslav musicologists, as well
as scientists from related humanistic disciplines. The initiative for establishing a kind of symposium
on a musical event such as the Opatija Review of Music, and in the period... when
Yugoslavia introduced the new Constitution in 1974, was guided by the idea that certain
social and political aspects of the country should be evident from the perspective of cultural
workers and scientists. In this respect, in this research, the discourse of presenters at Artistic
Sociological Forums is interpreted in the context of socio-political changes in Yugoslavia
during the 1970s, with the very foundation of these scientific conferences to be seen as a kind
of institutionalization of previous (modest) musicological discussions on the Opatija Annual
Review of Yugoslav Music
Keywords:
Југославенска музичка трибина / Трибина музичког стваралаштва Југославије / научни скупови / Уметничко-социолошка трибина / савремена музика / ОпатијаSource:
Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године, 2020, 61-79Publisher:
- Београд : Музиколошко друштво Србије
- Нови Сад : Матица српска
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Маринковић, Милош PY - 2020 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8977 AB - Југославенска музичка трибина / Трибина музичког стваралаштва Југославије (одржавана у Опатији од 1964. до 1990. године) поред концертних дешавања, на којима се јавност упознавала са актуелном продукцијом југословенских композитора, од самог почетка неговала је и научно-музиколошку делатност. Та се пракса најпре остварила кроз оснивање Клуба трибине, те такозваног Музичког салона, у оквиру којих су се одржавала предавања са дискусијама на различите теме, не би ли се, потом, отпочело са организацијом округлих столова, посвећених (углавном) актуелним проблемима југословенске музичке културе и њеној позицији у европском контексту. Интензивирање музиколошких расправа на опатијским сусретима расло је из године у годину, а кулминирало је утемељењем Уметничко-социолошких трибина (1976), које су окупљале еминентне југословенске музикологе, али и научнике из сродних хуманистичких дисциплина. Побуда за оснивањем својеврсног симпозијума на музичкој манифестацији каква је била опатијска Трибина, и то управо у периоду када Југославија уводи нови Устав 1974. године, вођена је идејом да се на одређене друштвенополитичке аспекте у земљи укаже и из перспективе културних радника, односно научника. С тим у вези, у овом истраживању дискурс излагача на Уметничко-социолошким трибинама тумачиће се у контексту друштвенополитичких промена у Југославији током 70-их година, при чему ће се сâмо утемељење ових научних скупова сагледати као својеврсна институционализација претходних (скромних) музиколошких расправа на опатијској Трибини. AB - The Annual Review of Yugoslav Music (held in Opatija from 1964 to 1990), in addition to concert events, where the audience got acquainted with the current production of Yugoslav composers, from the very beginning also nurtured scientific musicological activity. This practice was first realized through the establishment of the Forum Club and the so-called Music Salon, where lectures were held with discussions on various topics, then with the organization of Round Tables, dedicated to (mostly) current problems of the Yugoslav music culture and its position in the European context. The intensification of musicological debates at Opatija’s meetings grew year by year, and culminated with the foundation of the Artistic Sociological Forums (1976), which brought together eminent Yugoslav musicologists, as well as scientists from related humanistic disciplines. The initiative for establishing a kind of symposium on a musical event such as the Opatija Review of Music, and in the period when Yugoslavia introduced the new Constitution in 1974, was guided by the idea that certain social and political aspects of the country should be evident from the perspective of cultural workers and scientists. In this respect, in this research, the discourse of presenters at Artistic Sociological Forums is interpreted in the context of socio-political changes in Yugoslavia during the 1970s, with the very foundation of these scientific conferences to be seen as a kind of institutionalization of previous (modest) musicological discussions on the Opatija Annual Review of Yugoslav Music PB - Београд : Музиколошко друштво Србије PB - Нови Сад : Матица српска T2 - Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године T1 - Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979) T1 - Scientific Musicological Aspects of the Annual Review of Yugoslav Music (1964-1979) SP - 61 EP - 79 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8977 ER -
@inbook{ author = "Маринковић, Милош", year = "2020", abstract = "Југославенска музичка трибина / Трибина музичког стваралаштва Југославије (одржавана у Опатији од 1964. до 1990. године) поред концертних дешавања, на којима се јавност упознавала са актуелном продукцијом југословенских композитора, од самог почетка неговала је и научно-музиколошку делатност. Та се пракса најпре остварила кроз оснивање Клуба трибине, те такозваног Музичког салона, у оквиру којих су се одржавала предавања са дискусијама на различите теме, не би ли се, потом, отпочело са организацијом округлих столова, посвећених (углавном) актуелним проблемима југословенске музичке културе и њеној позицији у европском контексту. Интензивирање музиколошких расправа на опатијским сусретима расло је из године у годину, а кулминирало је утемељењем Уметничко-социолошких трибина (1976), које су окупљале еминентне југословенске музикологе, али и научнике из сродних хуманистичких дисциплина. Побуда за оснивањем својеврсног симпозијума на музичкој манифестацији каква је била опатијска Трибина, и то управо у периоду када Југославија уводи нови Устав 1974. године, вођена је идејом да се на одређене друштвенополитичке аспекте у земљи укаже и из перспективе културних радника, односно научника. С тим у вези, у овом истраживању дискурс излагача на Уметничко-социолошким трибинама тумачиће се у контексту друштвенополитичких промена у Југославији током 70-их година, при чему ће се сâмо утемељење ових научних скупова сагледати као својеврсна институционализација претходних (скромних) музиколошких расправа на опатијској Трибини., The Annual Review of Yugoslav Music (held in Opatija from 1964 to 1990), in addition to concert events, where the audience got acquainted with the current production of Yugoslav composers, from the very beginning also nurtured scientific musicological activity. This practice was first realized through the establishment of the Forum Club and the so-called Music Salon, where lectures were held with discussions on various topics, then with the organization of Round Tables, dedicated to (mostly) current problems of the Yugoslav music culture and its position in the European context. The intensification of musicological debates at Opatija’s meetings grew year by year, and culminated with the foundation of the Artistic Sociological Forums (1976), which brought together eminent Yugoslav musicologists, as well as scientists from related humanistic disciplines. The initiative for establishing a kind of symposium on a musical event such as the Opatija Review of Music, and in the period when Yugoslavia introduced the new Constitution in 1974, was guided by the idea that certain social and political aspects of the country should be evident from the perspective of cultural workers and scientists. In this respect, in this research, the discourse of presenters at Artistic Sociological Forums is interpreted in the context of socio-political changes in Yugoslavia during the 1970s, with the very foundation of these scientific conferences to be seen as a kind of institutionalization of previous (modest) musicological discussions on the Opatija Annual Review of Yugoslav Music", publisher = "Београд : Музиколошко друштво Србије, Нови Сад : Матица српска", journal = "Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године", booktitle = "Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979), Scientific Musicological Aspects of the Annual Review of Yugoslav Music (1964-1979)", pages = "61-79", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8977" }
Маринковић, М.. (2020). Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979). in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године Београд : Музиколошко друштво Србије., 61-79. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8977
Маринковић М. Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979). in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године. 2020;:61-79. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8977 .
Маринковић, Милош, "Научно-музиколошки аспекти Југославенске музичке трибине / Трибине музичког стваралаштва Југославије (1964-1979)" in Југословенска идеја у/о музици. Зборник радова са научног скупа одржаног 25-26. маја 2019. године (2020):61-79, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8977 .