Приказ основних података о документу

О спрези музичко-реторичких стратегија и маријанске топике/топоса у ренесансним мотетима

dc.contributorVasić, Aleksandar
dc.creatorBelić, Senka
dc.date.accessioned2020-06-30T15:44:17Z
dc.date.available2020-06-30T15:44:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1450-9814
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/8891
dc.description.abstractThe text summarizes some of the research results from my doctoral dissertation. In the broadest sense, the following text discusses the influence of rhetorical concepts and practices on the composition practice of the Renaissance. The methodological approach is interdisciplinary and multilayered, and it leads to the interpretation of Marian motifs dating from the late fifteenth to the end of the sixteenth century, in the context of rhetorical ideas and principles, and the Marian topic / topos. The most significant result of this text is the formation of a special analytical method by which the interpretive-contextual reading of musical marking is achieved.en
dc.description.abstractУ тексту су приказани неки од истраживачких резултата из моје докторске дисертације. У најширем смислу, на овом месту је размотрен утицај реторичких концепата и поступака на композициону праксу ренесансе. Методолошки приступ је интердисциплинаран и вишеслојан, и води ка интерпретацији маријанских мотета насталих од краја XV до краја XVI века, у контексту реторичких идеја и принципа, и маријанске топике/топоса. Најзначајнији резултат овога рада јесте формирање посебне аналитичке методе којом се остварује интерпретативно-контекстуално читање музичких узначавања.sr
dc.description.abstractОвим радом се истражује однос реторике и музике у ренесансној култури и музичкој пракси. Мотив за ово истраживање налази се у чињеници да постоји мали број студија које се, из овог аспекта, баве композицијама насталим од краја XV до краја XVI века, а које за текстуални предложак имају религиозне химне посвећене Девици Марији. Такође, ниједна од њих се не заснива на испитивању везе између интервалског контрапункта, (музичке) реторике и маријанске топике/топоса. Према споју различитих метода, аналитички приступ примењен у овом раду оригналан је и настао је сумирањем историјско-теоријских сазнања и аналитичког искуства заснованог на великом броју мотета. Сачињен је од мреже различитих аналитичких алата, почевши од музичко-реторичких и контрапунктских, преко маријанских категорија и мотива, до елемената доктрине о религијским афектима. Осмишљена је и примењена нарочита класификација контрапунктског и музичко-реторичког оруђа. У истраживању се полази од претпоставки да музика ренесансне полифоније поседује и изражава значења, да је музичко значење поникло на реторичком концепту истинске елоквенције, те да је кључну улогу у развоју музичке елоквенције имала техника интервалског контрапункта. Такође, претпоставка је да су музичка експресивна средства рационализована у XVII веку као Figurenlehre и Affektenlehre теоријски зачета још у XVI веку. Истраживањем се дошло не само до потврде наведених претпоставки већ и до сазнања да Марија није имала статус жене-ратнице, нити понизне слушкиње која је у сенци Христа, већ је у култури и религији ренесансе препозната као мирна, достојанствена, стамена, мудра и надасве емпатична жена.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Artssr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceMusicologysr
dc.subjectintervallic counterpointsr
dc.subjectrhetoricsr
dc.subjecttopic / topossr
dc.subjectaffectsr
dc.subjectmotetsr
dc.subjectинтервалски контрапунктsr
dc.subjectреторикаsr
dc.subjectтопика/топосsr
dc.subjectафектиsr
dc.subjectмотетsr
dc.titleOn the Connection of Musico-rhetorical Strategies and Marian Topic/Topos in Renaissance Motetsen
dc.titleО спрези музичко-реторичких стратегија и маријанске топике/топоса у ренесансним мотетимаsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractБелић, Сенка; O sprezi muzičko-retoričkih strategija i marijanske topike/toposa u renesansnim motetima;
dc.citation.spage159
dc.citation.epage171
dc.citation.issue28
dc.identifier.wos000670779700010
dc.identifier.doi10.2298/MUZ2028159B
dc.identifier.cobiss173918727
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/33865/09_S_Belic.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8891


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу