DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија

Typology of Entrepreneurs in the First Transition : an Example of Domestic TV Series

Thumbnail
2009
bitstream_33795.pdf (5.287Mb)
Authors
Трифуновић, Весна
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
Рад се бави типизцијом и концептуализацијом приватника у периоду 90-их година прошлог века, који је још познат под називом прва транзиција или период блокиране трансформације. Реконструкција поменуте концептуализације заснована је на социјалним типовима који се јављају у специфичној творевини из домена популарне културе, односно у домаћим телевизијским серијама, од којих су за анализу изабране „Срећни људи“ и „Породично благо“. На основу социјалних типова у поменутим серијама прати се концептуализација приватника у раном и позном периоду прве транзиције. Поред тога, пажња је усмерена и на евентуалне промене у концептуализацији приватника између два наведена периода.
This paper is based on the material which belongs to the domain of popular culture. That is, it is based on domestic TV series which belong to the first phase of transition, i.e., 1990's. I assumed that popular culture in general provides an expression of omnipresent, widely accepted and usual viewpoints within a society: as such, it also serves to confirm these values and attitudes. In this sense, I was interested in ways of presentation of entrepreneurs in the two domestic TV series: Srecni ljudi and Porodicno blago; the category of entrepreneurs is especially interesting since in the given transitional period, it became a part of the social, economic and cultural life of the Serbian society. These representations are very well presented by particular social types and they allow an insight of conceptualization of entrepreneurs in general. The two domestic TV series were shown at different times in the period of the first transition, and thus reflect ways of the conceptualization chan...ges and development from the beginning until the late phase of the transition.

Keywords:
Прва транзиција / приватници / социјални типови / концептуализација / домаће серије / transition / entrepreneurs / social types / conceptualization / domestic TV series
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2009, 57, 1, 135-146
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projects:
  • Anthropological research of communication in contemporary Serbia (RS-147021)

DOI: 10.2298/GEI0901135T

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/524/468
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8872
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Трифуновић, Весна
PY  - 2009
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/524/468
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8872
AB  - Рад се бави типизцијом и концептуализацијом приватника у периоду
90-их година прошлог века, који је још познат под називом прва
транзиција или период блокиране трансформације. Реконструкција
поменуте концептуализације заснована је на социјалним типовима
који се јављају у специфичној творевини из домена популарне
културе, односно у домаћим телевизијским серијама, од којих су за
анализу изабране „Срећни људи“ и „Породично благо“. На основу
социјалних типова у поменутим серијама прати се концептуализација
приватника у раном и позном периоду прве транзиције. Поред тога,
пажња је усмерена и на евентуалне промене у концептуализацији
приватника између два наведена периода.
AB  - This paper is based on the material which belongs to the domain of popular culture. That is, it is based on domestic TV series which belong to the first phase of transition, i.e., 1990's. I assumed that popular culture in general provides an expression of omnipresent, widely accepted and usual viewpoints within a society: as such, it also serves to confirm these values and attitudes. In this sense, I was interested in ways of presentation of entrepreneurs in the two domestic TV series: Srecni ljudi and Porodicno blago; the category of entrepreneurs is especially interesting since in the given transitional period, it became a part of the social, economic and cultural life of the Serbian society. These representations are very well presented by particular social types and they allow an insight of conceptualization of entrepreneurs in general. The two domestic TV series were shown at different times in the period of the first transition, and thus reflect ways of the conceptualization changes and development from the beginning until the late phase of the transition.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија
T1  - Typology of Entrepreneurs in the First Transition : an Example of Domestic TV Series
SP  - 135
EP  - 146
VL  - 57
IS  - 1
DO  - 10.2298/GEI0901135T
ER  - 
@article{
author = "Трифуновић, Весна",
year = "2009",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/524/468, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8872",
abstract = "Рад се бави типизцијом и концептуализацијом приватника у периоду
90-их година прошлог века, који је још познат под називом прва
транзиција или период блокиране трансформације. Реконструкција
поменуте концептуализације заснована је на социјалним типовима
који се јављају у специфичној творевини из домена популарне
културе, односно у домаћим телевизијским серијама, од којих су за
анализу изабране „Срећни људи“ и „Породично благо“. На основу
социјалних типова у поменутим серијама прати се концептуализација
приватника у раном и позном периоду прве транзиције. Поред тога,
пажња је усмерена и на евентуалне промене у концептуализацији
приватника између два наведена периода., This paper is based on the material which belongs to the domain of popular culture. That is, it is based on domestic TV series which belong to the first phase of transition, i.e., 1990's. I assumed that popular culture in general provides an expression of omnipresent, widely accepted and usual viewpoints within a society: as such, it also serves to confirm these values and attitudes. In this sense, I was interested in ways of presentation of entrepreneurs in the two domestic TV series: Srecni ljudi and Porodicno blago; the category of entrepreneurs is especially interesting since in the given transitional period, it became a part of the social, economic and cultural life of the Serbian society. These representations are very well presented by particular social types and they allow an insight of conceptualization of entrepreneurs in general. The two domestic TV series were shown at different times in the period of the first transition, and thus reflect ways of the conceptualization changes and development from the beginning until the late phase of the transition.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија, Typology of Entrepreneurs in the First Transition : an Example of Domestic TV Series",
pages = "135-146",
volume = "57",
number = "1",
doi = "10.2298/GEI0901135T"
}
Трифуновић В. Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2009;57(1):135-146
,& Трифуновић, В. (2009). Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 57(1), 135-146. 
https://doi.org/10.2298/GEI0901135T
Трифуновић Весна, "Типизација приватника у периоду прве транзиције : пример домаћих серија" 57, no. 1 (2009):135-146,
https://doi.org/10.2298/GEI0901135T .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB