Digitalni arhiv izdanja SANU
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled rada 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches

Грчко позориште у контексту култа и културе : различити теоријски приступи

Thumbnail
2006
bitstream_33678.pdf (9.472Mb)
Autori
Stevanović, Lada
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
,
Етнографски институт САНУ
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
Paper is going to research Greek theatre and its relation to Dionysian cult giving an outline of the most recognized theories in the field dealing with the issue, in order to map some of the methods and insights of the contemporary approach to Antiquity. Side by side to the acknowledged theories of Jean-Pierre Vernant (French Anthropological School of Antiquity) and of Walter Burkert, I am going to represent research of theoretician, Classicist and a specialist in Balkan linguistics and religion of an older generation active in Belgrade still in the middle of the 20th century, Milan Budimir whose visionary work sheds a new light on the contemporary theories.
Проблематика грчког позоришта и његова повезаност са култом бога Диониса несумњива је. Тема рада је представљање најзначајнијих теорија које се баве овим проблемом, као и мапирање неких метода и закључака савремених приступа антици и то кроз теорије Валтера Буркерта, најпризнатијег савременог теоретичара античке грчке религије, и Жан-Пјер Вернана, једног од представника француске антрополошке школе, на основу чијих је методолошких полазишта написан и овај рад. Антропологија антике представља дисциплину у оквиру историјске антропологије, која настаје на пресеку антрополошки информисане историје, историјски информисане антропологије и историје етнографских и антрополошких истраживања кроз различите дисциплине изучавања антике као што су археологија, епиграфија, лингвистика или филологија. Ове дисциплине се комбинују како би се симулирао етнографски интервју у траженом, античком контексту. Главна методолошка полазишта овог приступа заснивају се на ишчитавању анти...чких текстова уз помоћ других античких текстова, са тежњом да се у истраживање не уписују савремене вредности, што се постиже непрестаним преиспитивањм полазишта истраживача. Грчку, дакле, не треба посматрати као „колевку цивилизације“, а поређење са другим кулурама и искуство у теренским истраживањим везаним за грчку или неку другу културу сматра се пожљним и корисним. Често се прибегава структуралној анализи која подразумева да је појаву могуће разумети само у оквиру затвореног система у коме се сви елементи међусобно условљавају и повезују. Различите методологије међусобно се не искључју. Осим тежње да се стичу нова знања, спречава се и заборављање старих. У том контексту, поред споменутих признатих теоретичара, представићу и рад у свету мање познатог, али не и мање значајног истраживача – изузетног познаваоца старих балканских језика и религије, Милана Будимира. Премда Будимир генерацијски претходи Вернану и Буркерту, његов рад захваљујући изузетном познавању балканских језика расветљава бројне недоумице у вези са позориштем и култом у коме је оно настало. Бавећи се пореклом и почецима позоришта, Будмир је успео да надмаши све оне који су се овом темом бавили углавном на основу фрагментарних археолошких доказа. То му је омогућило и бољи увид у разумевање самих драмских жанрова (трагедије, сатирске игре и комедије), њихових особености и међусобне повезаности. У раду Почеци европске сцене, Будимир је детаљним лингвистичким истраживањима анализирао временске и локалне специфичности култа бога Диониса (пре и после прве грчке колонизације Балкана) и позоришта, ставарајући тако мозаик кроз који је изронила не само комплексна слика овог божанства и култа, већ и самих дрмаских жанрова и појава иманентних и за култ и за позориште, као што је суочавање са силама живота и смрти. На тај начин, ова оригинална и снажно аргументована студија Милана Будимира, коју истовремено одликују и широка перспектива и прецизна анализа дубинских језичких структура и култа, баца ново светло на радове Вернана и Буркерта, не само доказујићи тезе које је поставио и аргументовао Вернан, већ потврђујући и методолошку ваљаност француске антрополошке школе антике којој Вернан припада.

Ključne reči:
Theatre / cult / Dionysos / anthropology of antiquity / theories and methods / позориште / Дионис / антропологија антике / теорије и методе
Izvor:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2006, 54, 361-375
Izdavač:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projekti:
  • Srbija između tradicionalizma i modernizacije - Etnološka i antropološka proučavanja kulturnih procesa (RS-147020)

DOI: 10.2298/GEI0654361S

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/681/611
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8835
Kolekcije
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institucija
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Stevanović, Lada
PY  - 2006
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/681/611
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8835
AB  - Paper is going to research Greek theatre and its relation to Dionysian cult giving an outline of the most recognized theories in the field dealing with the issue, in order to map some of the methods and insights of the contemporary approach to Antiquity. Side by side to the acknowledged theories of Jean-Pierre Vernant (French Anthropological School of Antiquity) and of Walter Burkert, I am going to represent research of theoretician, Classicist and a specialist in Balkan linguistics and religion of an older generation active in Belgrade still in the middle of the 20th century, Milan Budimir whose visionary work sheds a new light on the contemporary theories.
AB  - Проблематика грчког позоришта и његова повезаност са култом бога
 Диониса несумњива је. Тема рада је представљање најзначајнијих теорија које
 се баве овим проблемом, као и мапирање неких метода и закључака
 савремених приступа антици и то кроз теорије Валтера Буркерта,
 најпризнатијег савременог теоретичара античке грчке религије, и Жан-Пјер
 Вернана, једног од представника француске антрополошке школе, на основу
 чијих је методолошких полазишта написан и овај рад. Антропологија антике
 представља дисциплину у оквиру историјске антропологије, која настаје на
 пресеку антрополошки информисане историје, историјски информисане
 антропологије и историје етнографских и антрополошких истраживања кроз
 различите дисциплине изучавања антике као што су археологија, епиграфија,
 лингвистика или филологија. Ове дисциплине се комбинују како би се
 симулирао етнографски интервју у траженом, античком контексту. Главна
 методолошка полазишта овог приступа заснивају се на ишчитавању античких
 текстова уз помоћ других античких текстова, са тежњом да се у истраживање
 не уписују савремене вредности, што се постиже непрестаним преиспитивањм
 полазишта истраживача. Грчку, дакле, не треба посматрати као „колевку
 цивилизације“, а поређење са другим кулурама и искуство у теренским
 истраживањим везаним за грчку или неку другу културу сматра се пожљним и
 корисним. Често се прибегава структуралној анализи која подразумева да је
 појаву могуће разумети само у оквиру затвореног система у коме се сви
 елементи међусобно условљавају и повезују. Различите методологије
 међусобно се не искључју. Осим тежње да се стичу нова знања, спречава се и
 заборављање старих. У том контексту, поред споменутих признатих
 теоретичара, представићу и рад у свету мање познатог, али не и мање
 значајног истраживача – изузетног познаваоца старих балканских језика и
 религије, Милана Будимира. Премда Будимир генерацијски претходи Вернану
 и Буркерту, његов рад захваљујући изузетном познавању балканских језика
 расветљава бројне недоумице у вези са позориштем и култом у коме је оно 
настало. Бавећи се пореклом и почецима позоришта, Будмир је успео да
надмаши све оне који су се овом темом бавили углавном на основу
фрагментарних археолошких доказа. То му је омогућило и бољи увид у
разумевање самих драмских жанрова (трагедије, сатирске игре и комедије),
њихових особености и међусобне повезаности. У раду Почеци европске сцене,
Будимир је детаљним лингвистичким истраживањима анализирао временске и
локалне специфичности култа бога Диониса (пре и после прве грчке
колонизације Балкана) и позоришта, ставарајући тако мозаик кроз који је
изронила не само комплексна слика овог божанства и култа, већ и самих
дрмаских жанрова и појава иманентних и за култ и за позориште, као што је
суочавање са силама живота и смрти. На тај начин, ова оригинална и снажно
аргументована студија Милана Будимира, коју истовремено одликују и
широка перспектива и прецизна анализа дубинских језичких структура и
култа, баца ново светло на радове Вернана и Буркерта, не само доказујићи
тезе које је поставио и аргументовао Вернан, већ потврђујући и методолошку
ваљаност француске антрополошке школе антике којој Вернан припада.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches
T1  - Грчко позориште у контексту култа и културе : различити теоријски приступи
SP  - 361
EP  - 375
VL  - 54
DO  - 10.2298/GEI0654361S
ER  - 
@article{
author = "Stevanović, Lada",
year = "2006",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/681/611, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8835",
abstract = "Paper is going to research Greek theatre and its relation to Dionysian cult giving an outline of the most recognized theories in the field dealing with the issue, in order to map some of the methods and insights of the contemporary approach to Antiquity. Side by side to the acknowledged theories of Jean-Pierre Vernant (French Anthropological School of Antiquity) and of Walter Burkert, I am going to represent research of theoretician, Classicist and a specialist in Balkan linguistics and religion of an older generation active in Belgrade still in the middle of the 20th century, Milan Budimir whose visionary work sheds a new light on the contemporary theories., Проблематика грчког позоришта и његова повезаност са култом бога
 Диониса несумњива је. Тема рада је представљање најзначајнијих теорија које
 се баве овим проблемом, као и мапирање неких метода и закључака
 савремених приступа антици и то кроз теорије Валтера Буркерта,
 најпризнатијег савременог теоретичара античке грчке религије, и Жан-Пјер
 Вернана, једног од представника француске антрополошке школе, на основу
 чијих је методолошких полазишта написан и овај рад. Антропологија антике
 представља дисциплину у оквиру историјске антропологије, која настаје на
 пресеку антрополошки информисане историје, историјски информисане
 антропологије и историје етнографских и антрополошких истраживања кроз
 различите дисциплине изучавања антике као што су археологија, епиграфија,
 лингвистика или филологија. Ове дисциплине се комбинују како би се
 симулирао етнографски интервју у траженом, античком контексту. Главна
 методолошка полазишта овог приступа заснивају се на ишчитавању античких
 текстова уз помоћ других античких текстова, са тежњом да се у истраживање
 не уписују савремене вредности, што се постиже непрестаним преиспитивањм
 полазишта истраживача. Грчку, дакле, не треба посматрати као „колевку
 цивилизације“, а поређење са другим кулурама и искуство у теренским
 истраживањим везаним за грчку или неку другу културу сматра се пожљним и
 корисним. Често се прибегава структуралној анализи која подразумева да је
 појаву могуће разумети само у оквиру затвореног система у коме се сви
 елементи међусобно условљавају и повезују. Различите методологије
 међусобно се не искључју. Осим тежње да се стичу нова знања, спречава се и
 заборављање старих. У том контексту, поред споменутих признатих
 теоретичара, представићу и рад у свету мање познатог, али не и мање
 значајног истраживача – изузетног познаваоца старих балканских језика и
 религије, Милана Будимира. Премда Будимир генерацијски претходи Вернану
 и Буркерту, његов рад захваљујући изузетном познавању балканских језика
 расветљава бројне недоумице у вези са позориштем и култом у коме је оно 
настало. Бавећи се пореклом и почецима позоришта, Будмир је успео да
надмаши све оне који су се овом темом бавили углавном на основу
фрагментарних археолошких доказа. То му је омогућило и бољи увид у
разумевање самих драмских жанрова (трагедије, сатирске игре и комедије),
њихових особености и међусобне повезаности. У раду Почеци европске сцене,
Будимир је детаљним лингвистичким истраживањима анализирао временске и
локалне специфичности култа бога Диониса (пре и после прве грчке
колонизације Балкана) и позоришта, ставарајући тако мозаик кроз који је
изронила не само комплексна слика овог божанства и култа, већ и самих
дрмаских жанрова и појава иманентних и за култ и за позориште, као што је
суочавање са силама живота и смрти. На тај начин, ова оригинална и снажно
аргументована студија Милана Будимира, коју истовремено одликују и
широка перспектива и прецизна анализа дубинских језичких структура и
култа, баца ново светло на радове Вернана и Буркерта, не само доказујићи
тезе које је поставио и аргументовао Вернан, већ потврђујући и методолошку
ваљаност француске антрополошке школе антике којој Вернан припада.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches, Грчко позориште у контексту култа и културе : различити теоријски приступи",
pages = "361-375",
volume = "54",
doi = "10.2298/GEI0654361S"
}
Stevanović L. Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2006;54:361-375
,& Stevanović, L. (2006). Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 54, 361-375. 
https://doi.org/10.2298/GEI0654361S
Stevanović Lada, "Greek Theatre in the Context of Cult and Culture : Different Theoretical Approaches" 54 (2006):361-375,
https://doi.org/10.2298/GEI0654361S .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumInstitucijeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB