Digitalni arhiv izdanja SANU
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled rada 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Магија без магичног: нови приступ

A New Аpproach To Мagic

Thumbnail
2006
bitstream_33675.pdf (9.509Mb)
Autori
Čvorović, Jelena
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
,
Етнографски институт САНУ
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
Еволуциона психологија је успела да објасни различите облике људског понашања али се суочава са методолошким проблемом укључивања традиционалних/културних понашања магије у оквире еволуционе парадигме. На примеру традиционалне магијске праксе, овај рад сугерише начине да се приступи овом проблему. Прва сугестија се односи на ограничавање хипотеза само на варијабле које могу да се одреде и идентификују. Тако се у овом приступу избегава пракса не-еволуционих приступа осталих друштвених наука да се објашњења базирају на могућим „веровањима“ или мемима (у еволуционом жаргону) који се можда налазе у људском мозгу. Као илустрација овог аргумента, користе се поређење и контраст популарне хипотезе да су магијске праксе резултат веровања (или мема) која служе да се умањи или ублажи анксиозност, и предложене хипотезе да магија у ствари представља облик комуникације која подстиче сарадњу и кооперацију, и тако служи да се каналише или потпуно редукује анти-социјално понашање.
This paper uses the example of traditional practices of magic to suggest ways to incorporate cultural behaviors within the evolutionary paradigm. The first suggestion is to restrict hypotheses to only identifiable variables. This means avoiding the temptation of following the nonevolutionary social sciences in the practice of basing explanations on unverifiable guesses about what beliefs (or memes in evolutionary jargon) may or may not inhabit people's brains. In contrast with previous explanations that magical practices result from beliefs and memes whose primarily purpose is to reduce anxiety, we propose that magic is a form of communication that promotes cooperation and often avoids anti-social behavior. This effect of increased cooperation could explain why traditional forms of magic have probably existed and had significant positive consequences for the participants. To be effective as a means of communication, magical rituals must specify both the content of the message and the r...eceiver of the message. Although the content of the communicative message differs with different types of magic, all magical acts serve a purpose to influence the behavior of the party involved and that is the most significant identifiable effect of such behavior. An advantage of this approach over many previous explanations of magic is that because it focuses on identifiable phenomena, the definitions and explanations used in this approach can be falsified.

Ključne reči:
Магија / комуникација / еволуциони приступ / magic / communication / cooperation
Izvor:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2006, 54, 173-187
Izdavač:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projekti:
  • Antropološka ispitivanja komunikacije u savremenoj Srbiji (RS-147021)

DOI: 10.2298/GEI0654173C

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/668/598
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8832
Kolekcije
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institucija
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Čvorović, Jelena
PY  - 2006
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/668/598
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8832
AB  - Еволуциона психологија је успела да објасни различите облике
људског понашања али се суочава са методолошким проблемом
укључивања традиционалних/културних понашања магије у оквире
еволуционе парадигме. На примеру традиционалне магијске праксе,
овај рад сугерише начине да се приступи овом проблему. Прва
сугестија се односи на ограничавање хипотеза само на варијабле које
могу да се одреде и идентификују. Тако се у овом приступу избегава
пракса не-еволуционих приступа осталих друштвених наука да се
објашњења базирају на могућим „веровањима“ или мемима (у
еволуционом жаргону) који се можда налазе у људском мозгу. Као
илустрација овог аргумента, користе се поређење и контраст
популарне хипотезе да су магијске праксе резултат веровања (или
мема) која служе да се умањи или ублажи анксиозност, и предложене
хипотезе да магија у ствари представља облик комуникације која
подстиче сарадњу и кооперацију, и тако служи да се каналише или
потпуно редукује анти-социјално понашање.
AB  - This paper uses the example of traditional practices of magic to suggest ways to incorporate cultural behaviors within the evolutionary paradigm. The first suggestion is to restrict hypotheses to only identifiable variables. This means avoiding the temptation of following the nonevolutionary social sciences in the practice of basing explanations on unverifiable guesses about what beliefs (or memes in evolutionary jargon) may or may not inhabit people's brains. In contrast with previous explanations that magical practices result from beliefs and memes whose primarily purpose is to reduce anxiety, we propose that magic is a form of communication that promotes cooperation and often avoids anti-social behavior. This effect of increased cooperation could explain why traditional forms of magic have probably existed and had significant positive consequences for the participants. To be effective as a means of communication, magical rituals must specify both the content of the message and the receiver of the message. Although the content of the communicative message differs with different types of magic, all magical acts serve a purpose to influence the behavior of the party involved and that is the most significant identifiable effect of such behavior. An advantage of this approach over many previous explanations of magic is that because it focuses on identifiable phenomena, the definitions and explanations used in this approach can be falsified.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Магија без магичног: нови приступ
T1  - A New Аpproach To Мagic
SP  - 173
EP  - 187
VL  - 54
DO  - 10.2298/GEI0654173C
ER  - 
@article{
author = "Čvorović, Jelena",
year = "2006",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/668/598, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8832",
abstract = "Еволуциона психологија је успела да објасни различите облике
људског понашања али се суочава са методолошким проблемом
укључивања традиционалних/културних понашања магије у оквире
еволуционе парадигме. На примеру традиционалне магијске праксе,
овај рад сугерише начине да се приступи овом проблему. Прва
сугестија се односи на ограничавање хипотеза само на варијабле које
могу да се одреде и идентификују. Тако се у овом приступу избегава
пракса не-еволуционих приступа осталих друштвених наука да се
објашњења базирају на могућим „веровањима“ или мемима (у
еволуционом жаргону) који се можда налазе у људском мозгу. Као
илустрација овог аргумента, користе се поређење и контраст
популарне хипотезе да су магијске праксе резултат веровања (или
мема) која служе да се умањи или ублажи анксиозност, и предложене
хипотезе да магија у ствари представља облик комуникације која
подстиче сарадњу и кооперацију, и тако служи да се каналише или
потпуно редукује анти-социјално понашање., This paper uses the example of traditional practices of magic to suggest ways to incorporate cultural behaviors within the evolutionary paradigm. The first suggestion is to restrict hypotheses to only identifiable variables. This means avoiding the temptation of following the nonevolutionary social sciences in the practice of basing explanations on unverifiable guesses about what beliefs (or memes in evolutionary jargon) may or may not inhabit people's brains. In contrast with previous explanations that magical practices result from beliefs and memes whose primarily purpose is to reduce anxiety, we propose that magic is a form of communication that promotes cooperation and often avoids anti-social behavior. This effect of increased cooperation could explain why traditional forms of magic have probably existed and had significant positive consequences for the participants. To be effective as a means of communication, magical rituals must specify both the content of the message and the receiver of the message. Although the content of the communicative message differs with different types of magic, all magical acts serve a purpose to influence the behavior of the party involved and that is the most significant identifiable effect of such behavior. An advantage of this approach over many previous explanations of magic is that because it focuses on identifiable phenomena, the definitions and explanations used in this approach can be falsified.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Магија без магичног: нови приступ, A New Аpproach To Мagic",
pages = "173-187",
volume = "54",
doi = "10.2298/GEI0654173C"
}
Čvorović J. Магија без магичног: нови приступ. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2006;54:173-187
,& Čvorović, J. (2006). Магија без магичног: нови приступ.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 54, 173-187. 
https://doi.org/10.2298/GEI0654173C
Čvorović Jelena, "Магија без магичног: нови приступ" 54 (2006):173-187,
https://doi.org/10.2298/GEI0654173C .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumInstitucijeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB