Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја
Anthropological Concept of Spectacle in the Network of Rituals, Ceremonies and Events
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Феномен спектакла није целовитије разматран у антрополошкој
науци. Спектакл је остајао на научној маргини, јер се његов симболи-
чки карактер тешко могао позиционирати у друштвеним и културним
стварностима. На основу досадашњих теоријских смерница, феномен
спектакла може се деконципирати у антрополошки истраживачки
проблем. То подразумева успостављање нове дискурзивне опције на
релацији ритул – светковина – догађај, који чине основне матрице
спектакла. На овај начин, проширује се видокруг комуникативне
мреже и разноврсне интерактивне опције у процесима визуелизације
и репрезентације културних и друштвених појава.
In anthropology, the phenomenon of spectacle is not integrally studied. Spectacle has remained on scientific margin since it was difficult to position its symbolic character in social and cultural realities. Based on past relevant theoretical guidelines, the phenomenon of spectacle can be deconceptualized into the anthropological research problem. This implies that a new discourse option should be established in the relation ritual - ceremony - event, which is the basic matrices of spectacle. In this way, various social and cultural phenomena can be followed at different levels of spectacle performance, that is, the degree of visualization and representation. In anthropological discourse, ritual is needed so as to establish order in individual and group activities, that is, to point out direction of ritual transitions from one into other social reality. Ceremony is needed in order to point out symbolic elements, which form the metaphor of togetherness and community. Event is needed in ...order to create time in its linear and irreversible passage. Spectacle requires their complementary in order to express complete multi-layered ness of visual and scenic field (over)view. Then it can be understood that spectacle is not only a total imagined picture of perfect performance, but rather it is profoundly formed by the most complex relations of power, interests, hegemony, subordination and domination, wishes, needs and visions.
Keywords:
Антропологија / спектакл / ритуал / светковина / догађај / anthropology / spectacle / ritual / ceremony / eventSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2007, 55, 1, 141-155Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/643/574https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8821
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Лукић Крстановић, Мирослава PY - 2007 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/643/574 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8821 AB - Феномен спектакла није целовитије разматран у антрополошкој науци. Спектакл је остајао на научној маргини, јер се његов симболи- чки карактер тешко могао позиционирати у друштвеним и културним стварностима. На основу досадашњих теоријских смерница, феномен спектакла може се деконципирати у антрополошки истраживачки проблем. То подразумева успостављање нове дискурзивне опције на релацији ритул – светковина – догађај, који чине основне матрице спектакла. На овај начин, проширује се видокруг комуникативне мреже и разноврсне интерактивне опције у процесима визуелизације и репрезентације културних и друштвених појава. AB - In anthropology, the phenomenon of spectacle is not integrally studied. Spectacle has remained on scientific margin since it was difficult to position its symbolic character in social and cultural realities. Based on past relevant theoretical guidelines, the phenomenon of spectacle can be deconceptualized into the anthropological research problem. This implies that a new discourse option should be established in the relation ritual - ceremony - event, which is the basic matrices of spectacle. In this way, various social and cultural phenomena can be followed at different levels of spectacle performance, that is, the degree of visualization and representation. In anthropological discourse, ritual is needed so as to establish order in individual and group activities, that is, to point out direction of ritual transitions from one into other social reality. Ceremony is needed in order to point out symbolic elements, which form the metaphor of togetherness and community. Event is needed in order to create time in its linear and irreversible passage. Spectacle requires their complementary in order to express complete multi-layered ness of visual and scenic field (over)view. Then it can be understood that spectacle is not only a total imagined picture of perfect performance, but rather it is profoundly formed by the most complex relations of power, interests, hegemony, subordination and domination, wishes, needs and visions. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја T1 - Anthropological Concept of Spectacle in the Network of Rituals, Ceremonies and Events SP - 141 EP - 155 VL - 55 IS - 1 DO - 10.2298/GEI0701141L UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821 ER -
@article{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава", year = "2007", abstract = "Феномен спектакла није целовитије разматран у антрополошкој науци. Спектакл је остајао на научној маргини, јер се његов симболи- чки карактер тешко могао позиционирати у друштвеним и културним стварностима. На основу досадашњих теоријских смерница, феномен спектакла може се деконципирати у антрополошки истраживачки проблем. То подразумева успостављање нове дискурзивне опције на релацији ритул – светковина – догађај, који чине основне матрице спектакла. На овај начин, проширује се видокруг комуникативне мреже и разноврсне интерактивне опције у процесима визуелизације и репрезентације културних и друштвених појава., In anthropology, the phenomenon of spectacle is not integrally studied. Spectacle has remained on scientific margin since it was difficult to position its symbolic character in social and cultural realities. Based on past relevant theoretical guidelines, the phenomenon of spectacle can be deconceptualized into the anthropological research problem. This implies that a new discourse option should be established in the relation ritual - ceremony - event, which is the basic matrices of spectacle. In this way, various social and cultural phenomena can be followed at different levels of spectacle performance, that is, the degree of visualization and representation. In anthropological discourse, ritual is needed so as to establish order in individual and group activities, that is, to point out direction of ritual transitions from one into other social reality. Ceremony is needed in order to point out symbolic elements, which form the metaphor of togetherness and community. Event is needed in order to create time in its linear and irreversible passage. Spectacle requires their complementary in order to express complete multi-layered ness of visual and scenic field (over)view. Then it can be understood that spectacle is not only a total imagined picture of perfect performance, but rather it is profoundly formed by the most complex relations of power, interests, hegemony, subordination and domination, wishes, needs and visions.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја, Anthropological Concept of Spectacle in the Network of Rituals, Ceremonies and Events", pages = "141-155", volume = "55", number = "1", doi = "10.2298/GEI0701141L", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821" }
Лукић Крстановић, М.. (2007). Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 55(1), 141-155. https://doi.org/10.2298/GEI0701141L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821
Лукић Крстановић М. Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2007;55(1):141-155. doi:10.2298/GEI0701141L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821 .
Лукић Крстановић, Мирослава, "Антрополошки концепт спектакла у мрежи ритуала, светковина и догађаја" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 55, no. 1 (2007):141-155, https://doi.org/10.2298/GEI0701141L ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8821 .