Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest
Explaining the Аudience in Еthnographic Discourse : Exit Noise Summer Fest
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Фестивали заузимају значајно место на планетарној пијаци
друштвених комуникација. Они представљају догађаје, светковине,
скупове ритуала и произвођаче симбола у хипертрофираном облику.
Музички фестивали јесу инверзија живота, али и његова копија. EXIT
noise summer fest је највећи музички фестивал у Југоисточној Европи.
Намера интердисциплинарних истраживања 2002. године (учествовало 50 истраживача) била је да се на репрезентативном узорку од 500
испитаника добије слика једног културног догађаја и његових
протагониста, пре свега, публике. Као члан истраживачког тима, своју
анализу заснивам на том обимном материјалу.
In Ethnology, studying festivals is a relevant activity since it could enlighten a number of complex cultural and social processes. The festivals represent public events, public ceremonies, cluster of rituals and produce many symbols, and as such, they are in fact a creative reflection of a society. In this paper, we analyze the Exit Noise Summer Fest, the biggest music festival in SE Europe. The aim of the analysis is to gain understanding of the cultural event of this kind and its protagonists, namely, the audience. Shedding a light to a music spectacle, from a standpoint of social and symbolic communication, directs to a different perspective in reading of rituals, communities zones, and semantic constructions of noise and body in the center of ritual behaviors. The research shows that the music experience and atmosphere of the celebration, though having somewhat unclear ritual borderline and zone, are compatible with the daily culture and social processes, in which the event is cre...ated and further reflects itself through various mediums.
Keywords:
фестивал / спектакл / светковина / публика / популарна музика / семантика буке и тела / festival / spectacle / holiday / audience / musical symbols of noise and bodySource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2005, 53, 241-261Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/709/638https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8804
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Лукић Крстановић, Мирослава PY - 2005 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/709/638 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8804 AB - Фестивали заузимају значајно место на планетарној пијаци друштвених комуникација. Они представљају догађаје, светковине, скупове ритуала и произвођаче симбола у хипертрофираном облику. Музички фестивали јесу инверзија живота, али и његова копија. EXIT noise summer fest је највећи музички фестивал у Југоисточној Европи. Намера интердисциплинарних истраживања 2002. године (учествовало 50 истраживача) била је да се на репрезентативном узорку од 500 испитаника добије слика једног културног догађаја и његових протагониста, пре свега, публике. Као члан истраживачког тима, своју анализу заснивам на том обимном материјалу. AB - In Ethnology, studying festivals is a relevant activity since it could enlighten a number of complex cultural and social processes. The festivals represent public events, public ceremonies, cluster of rituals and produce many symbols, and as such, they are in fact a creative reflection of a society. In this paper, we analyze the Exit Noise Summer Fest, the biggest music festival in SE Europe. The aim of the analysis is to gain understanding of the cultural event of this kind and its protagonists, namely, the audience. Shedding a light to a music spectacle, from a standpoint of social and symbolic communication, directs to a different perspective in reading of rituals, communities zones, and semantic constructions of noise and body in the center of ritual behaviors. The research shows that the music experience and atmosphere of the celebration, though having somewhat unclear ritual borderline and zone, are compatible with the daily culture and social processes, in which the event is created and further reflects itself through various mediums. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest T1 - Explaining the Аudience in Еthnographic Discourse : Exit Noise Summer Fest SP - 241 EP - 261 VL - 53 DO - 10.2298/GEI0553239L UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8804 ER -
@article{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава", year = "2005", abstract = "Фестивали заузимају значајно место на планетарној пијаци друштвених комуникација. Они представљају догађаје, светковине, скупове ритуала и произвођаче симбола у хипертрофираном облику. Музички фестивали јесу инверзија живота, али и његова копија. EXIT noise summer fest је највећи музички фестивал у Југоисточној Европи. Намера интердисциплинарних истраживања 2002. године (учествовало 50 истраживача) била је да се на репрезентативном узорку од 500 испитаника добије слика једног културног догађаја и његових протагониста, пре свега, публике. Као члан истраживачког тима, своју анализу заснивам на том обимном материјалу., In Ethnology, studying festivals is a relevant activity since it could enlighten a number of complex cultural and social processes. The festivals represent public events, public ceremonies, cluster of rituals and produce many symbols, and as such, they are in fact a creative reflection of a society. In this paper, we analyze the Exit Noise Summer Fest, the biggest music festival in SE Europe. The aim of the analysis is to gain understanding of the cultural event of this kind and its protagonists, namely, the audience. Shedding a light to a music spectacle, from a standpoint of social and symbolic communication, directs to a different perspective in reading of rituals, communities zones, and semantic constructions of noise and body in the center of ritual behaviors. The research shows that the music experience and atmosphere of the celebration, though having somewhat unclear ritual borderline and zone, are compatible with the daily culture and social processes, in which the event is created and further reflects itself through various mediums.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest, Explaining the Аudience in Еthnographic Discourse : Exit Noise Summer Fest", pages = "241-261", volume = "53", doi = "10.2298/GEI0553239L", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8804" }
Лукић Крстановић, М.. (2005). Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 53, 241-261. https://doi.org/10.2298/GEI0553239L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8804
Лукић Крстановић М. Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2005;53:241-261. doi:10.2298/GEI0553239L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8804 .
Лукић Крстановић, Мирослава, "Етнографско тумачење публике : Exit Noise Summer Fest" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 53 (2005):241-261, https://doi.org/10.2298/GEI0553239L ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8804 .