DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина)

On Reception of the Church Byzantine Music in Belgrade at the End of 20 th Century and Beginning of 21 st Century : (Or how Stevan Mokranjac Became More Ancient and More Serbian Composer than Stefan the Serb)

Thumbnail
2005
bitstream_33574.pdf (3.573Mb)
Authors
Благојевић, Гордана
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се разматра комплексан феномен употребе црквене музике од стране једног дела црквеног клира, као средства за изражавање превасходно националног идентитета, где је верски идентитет потиснут у други план. Проблем се посматра на територији Митрополије београдско-карловачке. Деведесетих година 20. века почели су да се оснивају црквени хорови који се баве извођењем византијске црквене музике на црквенословенском и српском језику. Ова музика је изазвала лепезу различитих реакција, од одушевљења до прогона и, коначно, забране њене богослужбене употребе на подручју ове митрополије. Начин црквеног певања који је код Срба присутан у последњих сто година проглашен је изворно српским, па самим тим и једино пожељним на богослужењу. Долази до измишљања традиције, где се старији начин певања одбацује на рачун новијег које постаје „старије и српскије“.
The subject of this paper is usage/misusage of a church music by a portion of clergy: a religious identity is being suppressed while a church music is used as a mean of communication of a national identity. The problem is discussed using the territory of the Belgrade-Karlovac diocese. In the 1990’s many choruses were found that were suppose to perform in church-Slavic and Serbian languages. This music has evoked many different reactions, from delight to banishment until finally it was outlawed on the diocese territory. The mode of singing, present among Serbs in the last hundred years was proclaimed native and original, and therefore as the only mode suitable on liturgies. Thus, an invented tradition takes place, where newer mode of performing and singing becomes older and more Serbian.
Keywords:
византијска црквена музика / грчко / Митрополија београдско-карловачка / етнификација Цркве / Byzantine church music / Greek / Belgrade-Karlovac diocese / Mokranjac / church nationalism
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2005, 53, 153-171
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
  • Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868

DOI: 10.2298/GEI0553153B

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/702/631
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8800
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Благојевић, Гордана
PY  - 2005
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/702/631
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8800
AB  - У раду се разматра комплексан феномен употребе црквене музике од
стране једног дела црквеног клира, као средства за изражавање
превасходно националног идентитета, где је верски идентитет
потиснут у други план. Проблем се посматра на територији
Митрополије београдско-карловачке. Деведесетих година 20. века
почели су да се оснивају црквени хорови који се баве извођењем
византијске црквене музике на црквенословенском и српском језику.
Ова музика је изазвала лепезу различитих реакција, од одушевљења
до прогона и, коначно, забране њене богослужбене употребе на
подручју ове митрополије. Начин црквеног певања који је код Срба
присутан у последњих сто година проглашен је изворно српским, па
самим тим и једино пожељним на богослужењу. Долази до
измишљања традиције, где се старији начин певања одбацује на
рачун новијег које постаје „старије и српскије“.
AB  - The subject of this paper is usage/misusage of a church music by a portion of clergy: a religious identity is being suppressed while a church music is used as a mean of communication of a national identity. The problem is discussed using the territory of the Belgrade-Karlovac diocese. In the 1990’s many choruses were found that were suppose to perform in church-Slavic and Serbian languages. This music has evoked many different reactions, from delight to banishment until finally it was outlawed on the diocese territory. The mode of singing, present among Serbs in the last hundred years was proclaimed native and original, and therefore as the only mode suitable on liturgies. Thus, an invented tradition takes place, where newer mode of performing and singing becomes older and more Serbian.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина)
T1  - On Reception of the Church Byzantine Music in Belgrade at the End of 20 th Century and Beginning of 21 st Century : (Or how Stevan Mokranjac Became More Ancient and More Serbian Composer than Stefan the Serb)
SP  - 153
EP  - 171
VL  - 53
DO  - 10.2298/GEI0553153B
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800
ER  - 
@article{
author = "Благојевић, Гордана",
year = "2005",
abstract = "У раду се разматра комплексан феномен употребе црквене музике од
стране једног дела црквеног клира, као средства за изражавање
превасходно националног идентитета, где је верски идентитет
потиснут у други план. Проблем се посматра на територији
Митрополије београдско-карловачке. Деведесетих година 20. века
почели су да се оснивају црквени хорови који се баве извођењем
византијске црквене музике на црквенословенском и српском језику.
Ова музика је изазвала лепезу различитих реакција, од одушевљења
до прогона и, коначно, забране њене богослужбене употребе на
подручју ове митрополије. Начин црквеног певања који је код Срба
присутан у последњих сто година проглашен је изворно српским, па
самим тим и једино пожељним на богослужењу. Долази до
измишљања традиције, где се старији начин певања одбацује на
рачун новијег које постаје „старије и српскије“., The subject of this paper is usage/misusage of a church music by a portion of clergy: a religious identity is being suppressed while a church music is used as a mean of communication of a national identity. The problem is discussed using the territory of the Belgrade-Karlovac diocese. In the 1990’s many choruses were found that were suppose to perform in church-Slavic and Serbian languages. This music has evoked many different reactions, from delight to banishment until finally it was outlawed on the diocese territory. The mode of singing, present among Serbs in the last hundred years was proclaimed native and original, and therefore as the only mode suitable on liturgies. Thus, an invented tradition takes place, where newer mode of performing and singing becomes older and more Serbian.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина), On Reception of the Church Byzantine Music in Belgrade at the End of 20 th Century and Beginning of 21 st Century : (Or how Stevan Mokranjac Became More Ancient and More Serbian Composer than Stefan the Serb)",
pages = "153-171",
volume = "53",
doi = "10.2298/GEI0553153B",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800"
}
Благојевић, Г.. (2005). О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 53, 153-171.
https://doi.org/10.2298/GEI0553153B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800
Благојевић Г. О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2005;53:153-171.
doi:10.2298/GEI0553153B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800 .
Благојевић, Гордана, "О рецепцији црквене византијске музике у Београду крајем 20. и почетком 21. века : (или како је Стеван Мокрањац постао „старији и српскији“ композитор од Стефана Србина)" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 53 (2005):153-171,
https://doi.org/10.2298/GEI0553153B .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8800 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB