DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?

Избрисани Словеније: назире ли се крај приче?

Thumbnail
2009
bitstream_33453.pdf (5.146Mb)
Authors
Stojić, Marta
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
The term “Erased” refers to a part of the population in the Republic of Slovenia that has been erased in 1992 from the official population registry. A critical analysis of the given discourse confirms that the erased were not removed from the registry due to their immanent characteristics or behaviors (background, ethnic or regional, social status, being late for filing claims to obtain the citizenship in Slovenia) but due to the existence of the discourse about Slovenians which has brought about a creation and interpretation of laws, and thus allowed the removal/erasing of the particular group in question as well as other subsequent connotation regarding the term “the erased”.
Израз ‘избрисани‘односи се на један део популације Републике Словеније који је 1992. године био избрисан из регистра њеног сталног становништва. Применом критичке анализе дискурса потврђује се теза да ‘избрисани’ нису избрисани због неких својих есенцијалистички схваћених „иманентних“ карактеристика или поступака (порекло – етничко или регионално, социјални статус, неаплицирање за словеначко држављанство у предвиђеном року), већ услед постојања дискурса о словенству који је довео до стварања и интерпретације закона којим је омогућен настанак избрисаних, али и сва каснија придавања одређених значења термину ‘избрисани‘. Речи немају значење саме по себи, већ је оно зависно од њихове употребе. То потврђује сосировско становиште да је лингвистички знак арбитраран. Ако је арбитраран, онда није слободан. И не само зато што не може да постоји сам за себе, већ само као део система, нити само зато што јер употреба знакова није слободна ствар по себи. Сваки лингвистички знак – чим ...постане актуализован – постане уплетен у комплексне мреже дискурса. Неки лингвистички знаци могу да се померају по тим мрежама, а други су у потпуности зависни од надређеног дискурса, оног који их је створио. Тако ‘избрисани’ постоји као обичан придев. И тај обичан придев има слободу кретања по различитим дискурсима. ‘Избрисани’, као нешто што је део дискурса о словенству, врло тешко постаје екстензија или интензија неког другог дискурса, бар све до тренутка док се надређени дискурс не промени довољно (и отвори се да пусти ‘избрисане’ напоље, иако је и направљен зато да им не дозволи да уопште уђу у њега). То значи да се за сада крај приче о ‘избрисанима’ не назире, упркос покушајима промене дискурса о њима. ‘Избрисани’ остају антипод некаквих Словенаца, неки реликт, нуспродукт осамостаљивања Словеније, неки варавари, неко Друго, иако се све чешће повезују са одређеним глобалнијим токовима (општа људска права, глобални социјални покрети). Разлог томе се мора тражити у равни која превазилази раван овог конкретног надређеног дискурса. Док не настане редефиниција словенства, ‘избрисани’ ће постојати. А редефиниција дикурса о словенству настаће само у складу са ширим политичким променама. ‘Избрисани’ тако остају избрисани до даљњег.

Keywords:
the erased / discourse / Slovenia / избрисани / дискурс / Словенија
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2009, 57, 2, 69-82
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
  • Ethnicity: Contemporary processes in Serbia, neighboring countries, and Diaspora (RS-147023)

DOI: 10.2298/GEI0902069S

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/503/447
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8772
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Stojić, Marta
PY  - 2009
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/503/447
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8772
AB  - The term “Erased” refers to a part of the population in the Republic of Slovenia that has been erased in 1992 from the official population registry. A
 critical analysis of the given discourse confirms that the erased were not
 removed from the registry due to their immanent characteristics or behaviors (background, ethnic or regional, social status, being late for filing
 claims to obtain the citizenship in Slovenia) but due to the existence of the
 discourse about Slovenians which has brought about a creation and interpretation of laws, and thus allowed the removal/erasing of the particular
 group in question as well as other subsequent connotation regarding the
 term “the erased”.
AB  - Израз ‘избрисани‘односи се на један део популације Републике
Словеније који је 1992. године био избрисан из регистра њеног сталног
становништва. Применом критичке анализе дискурса потврђује се теза да
‘избрисани’ нису избрисани због неких својих есенцијалистички схваћених
„иманентних“ карактеристика или поступака (порекло – етничко или
регионално, социјални статус, неаплицирање за словеначко држављанство у
предвиђеном року), већ услед постојања дискурса о словенству који је довео
до стварања и интерпретације закона којим је омогућен настанак избрисаних,
али и сва каснија придавања одређених значења термину ‘избрисани‘.
Речи немају значење саме по себи, већ је оно зависно од њихове
употребе. То потврђује сосировско становиште да је лингвистички знак
арбитраран. Ако је арбитраран, онда није слободан. И не само зато што не
може да постоји сам за себе, већ само као део система, нити само зато што јер
употреба знакова није слободна ствар по себи. Сваки лингвистички знак – чим
постане актуализован – постане уплетен у комплексне мреже дискурса. Неки
лингвистички знаци могу да се померају по тим мрежама, а други су у
потпуности зависни од надређеног дискурса, оног који их је створио. Тако
‘избрисани’ постоји као обичан придев. И тај обичан придев има слободу
кретања по различитим дискурсима. ‘Избрисани’, као нешто што је део
дискурса о словенству, врло тешко постаје екстензија или интензија неког
другог дискурса, бар све до тренутка док се надређени дискурс не промени
довољно (и отвори се да пусти ‘избрисане’ напоље, иако је и направљен зато
да им не дозволи да уопште уђу у њега).
То значи да се за сада крај приче о ‘избрисанима’ не назире, упркос
покушајима промене дискурса о њима. ‘Избрисани’ остају антипод некаквих
Словенаца, неки реликт, нуспродукт осамостаљивања Словеније, неки
варавари, неко Друго, иако се све чешће повезују са одређеним глобалнијим
токовима (општа људска права, глобални социјални покрети). Разлог томе се
мора тражити у равни која превазилази раван овог конкретног надређеног
дискурса. Док не настане редефиниција словенства, ‘избрисани’ ће постојати. А редефиниција дикурса о словенству настаће само у складу са ширим
политичким променама. ‘Избрисани’ тако остају избрисани до даљњег.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?
T1  - Избрисани Словеније: назире ли се крај приче?
SP  - 69
EP  - 82
VL  - 57
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI0902069S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772
ER  - 
@article{
author = "Stojić, Marta",
year = "2009",
abstract = "The term “Erased” refers to a part of the population in the Republic of Slovenia that has been erased in 1992 from the official population registry. A
 critical analysis of the given discourse confirms that the erased were not
 removed from the registry due to their immanent characteristics or behaviors (background, ethnic or regional, social status, being late for filing
 claims to obtain the citizenship in Slovenia) but due to the existence of the
 discourse about Slovenians which has brought about a creation and interpretation of laws, and thus allowed the removal/erasing of the particular
 group in question as well as other subsequent connotation regarding the
 term “the erased”., Израз ‘избрисани‘односи се на један део популације Републике
Словеније који је 1992. године био избрисан из регистра њеног сталног
становништва. Применом критичке анализе дискурса потврђује се теза да
‘избрисани’ нису избрисани због неких својих есенцијалистички схваћених
„иманентних“ карактеристика или поступака (порекло – етничко или
регионално, социјални статус, неаплицирање за словеначко држављанство у
предвиђеном року), већ услед постојања дискурса о словенству који је довео
до стварања и интерпретације закона којим је омогућен настанак избрисаних,
али и сва каснија придавања одређених значења термину ‘избрисани‘.
Речи немају значење саме по себи, већ је оно зависно од њихове
употребе. То потврђује сосировско становиште да је лингвистички знак
арбитраран. Ако је арбитраран, онда није слободан. И не само зато што не
може да постоји сам за себе, већ само као део система, нити само зато што јер
употреба знакова није слободна ствар по себи. Сваки лингвистички знак – чим
постане актуализован – постане уплетен у комплексне мреже дискурса. Неки
лингвистички знаци могу да се померају по тим мрежама, а други су у
потпуности зависни од надређеног дискурса, оног који их је створио. Тако
‘избрисани’ постоји као обичан придев. И тај обичан придев има слободу
кретања по различитим дискурсима. ‘Избрисани’, као нешто што је део
дискурса о словенству, врло тешко постаје екстензија или интензија неког
другог дискурса, бар све до тренутка док се надређени дискурс не промени
довољно (и отвори се да пусти ‘избрисане’ напоље, иако је и направљен зато
да им не дозволи да уопште уђу у њега).
То значи да се за сада крај приче о ‘избрисанима’ не назире, упркос
покушајима промене дискурса о њима. ‘Избрисани’ остају антипод некаквих
Словенаца, неки реликт, нуспродукт осамостаљивања Словеније, неки
варавари, неко Друго, иако се све чешће повезују са одређеним глобалнијим
токовима (општа људска права, глобални социјални покрети). Разлог томе се
мора тражити у равни која превазилази раван овог конкретног надређеног
дискурса. Док не настане редефиниција словенства, ‘избрисани’ ће постојати. А редефиниција дикурса о словенству настаће само у складу са ширим
политичким променама. ‘Избрисани’ тако остају избрисани до даљњег.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?, Избрисани Словеније: назире ли се крај приче?",
pages = "69-82",
volume = "57",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI0902069S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772"
}
Stojić, M.. (2009). The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 57(2), 69-82.
https://doi.org/10.2298/GEI0902069S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772
Stojić M. The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2009;57(2):69-82.
doi:10.2298/GEI0902069S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772 .
Stojić, Marta, "The Erased in Slovenia: Is There an End to the Story?" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 57, no. 2 (2009):69-82,
https://doi.org/10.2298/GEI0902069S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8772 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB