DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual

Погребни ритуал и моћ: опраштање од мртвих у античком грчком погребном ритуалу

Thumbnail
2009
bitstream_33451.pdf (5.163Mb)
Authors
Stevanović, Lada
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
The paper discusses the development of the traditional genre of lament for the deed in Greek antiquity, that is possible to follow since the earliest written traces (of oral tradition such as Iliad) all up to Modern Greek times. However, focus of the paper is made on the development of this female oral genre and restrictive laws and measurements against this traditional form as a consequence of the formation of the first Greek city-states. What were these measurements like, who were they aimed against and why was it necessary to control ritual lament? Was this control successful?
У једном од најстаријих људских обреда, оном који прати умирање и растајање од покојника, постојање тужбалице и оплакивања на простору Грчке забележено је на вазном сликарству још у микенском периоду. Овај рад се пре свега бави тужбалицом у класичном периоду, са посебним освртом на архајско доба, али узимајући у обзир читав распон у коме се ова форма, коју су као главне учеснице погребног ритуала изводиле жене (било професионалне нарикаче, било најближе сроднице умрлих – мајке, супруге и сестре), може пратити у грчкој традицији. Упркос огромном временском распону, препознатљиви су континуитет начина извођења (антифоног) и мотиви који се у тужбалици појављују. Ово је посебно занимљиво и стога што је кроз историју било више покушаја да се над женским оплакивањем и нарицањем успостави контрола. Наиме, након оснивања градова-држава (полиса), широм грчког света дошло је до увођења законских мера које су ограничавале и регулисале нарицање, и то на тај начин што су прописивале м...есто и време за тужбалицу. Наиме, према новим правилима, нарицање је са гробља и из погребне поворке трбало да се пресели у кућу, где је било дозвољено само најближим сродницама. Детаљном анализом ових закона – Солоновог у Атини, као и закона са Коса и из Делфа, у раду се закључује да је разлог за то следећи: увођењем нове политичке (тј. државне) структуре и напуштањем клановског уређења друштва у Грчкој, спроводе се нова правила према којима у јавном животу (а самим тим и у јавном простору) учествују искључиво мушкарци. Међутим, управо кроз традиционалну, тј. ритуалну праксу, жене су ипак задржале могућност да говоре јавно – и то на гробљу, и то у време кризе изазване смрћу, када и порука тужбалице – која је упућена једнако мртвима колико и живима – одјекује још снажније него у свакодневним приликама. Моћ над живима у том тренутку повезана је са моћи над мртвима, коју су жене у погребним ритуалима несумњиво имале. Парадоксална ситуација повезана је са ритуалном нечистоћом (тзв. миазмом) која прати сваки контакт са мртвима, што је несумњиво више погађало жене. Управо изложеност миазми носила је са собом забрану изласка у јавни простор и одласка у храмове, и могуће је да је разлог томе што су жене остале суверене владарке овог ритуала управо тај што су мушкарци избегавали да буду изложени оваквој нечистоћи. Дакле, уместо запоседања ритуалног простора који је био и остао женска сфера, држава је (а касније и црква) покушавала да спроведе законске мере којима би сузбила погребни ритуал и утицај који су жене кроз њега добијале. Једна од форми ове „борбе“ јесте и увођење посебног реторичког жанра – надгробне беседе, коју су изводили мушкарци, углавном државници, и то на јавним сахранама након погибије војника. За разлику од тужбалице у којој се смрт оплакивала и жалила, и кроз коју су се најближи (и оне које су нарицале, али и сви остали присутни) лично опраштали од покојника, у беседи се величао покојник, као и сама смрт. Овај рад одговара на питања зашто је било толико важно успоставити контролу над тужбалицом, тј. над онима које су је изводиле, као и на питања да ли је и којој мери је то било могуће.

Keywords:
lament / women / men / power / Solonian law / тужбалица / жене / мушкарци / моћ / Солонов закон
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2009, 57, 2, 37-52
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
  • Serbia between traditionalism and modernization - ethnological and anthropological researches of cultural changes (RS-147020)

DOI: 10.2298/GEI0902037S

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/501/445
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8770
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Stevanović, Lada
PY  - 2009
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/501/445
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8770
AB  - The paper discusses the development of the traditional genre of lament for
the deed in Greek antiquity, that is possible to follow since the earliest written traces (of oral tradition such as Iliad) all up to Modern Greek times.
However, focus of the paper is made on the development of this female
oral genre and restrictive laws and measurements against this traditional
form as a consequence of the formation of the first Greek city-states. What
were these measurements like, who were they aimed against and why
was it necessary to control ritual lament? Was this control successful?
AB  - У једном од најстаријих људских обреда, оном који прати умирање и
растајање од покојника, постојање тужбалице и оплакивања на простору
Грчке забележено је на вазном сликарству још у микенском периоду. Овај рад
се пре свега бави тужбалицом у класичном периоду, са посебним освртом на
архајско доба, али узимајући у обзир читав распон у коме се ова форма, коју
су као главне учеснице погребног ритуала изводиле жене (било
професионалне нарикаче, било најближе сроднице умрлих – мајке, супруге и
сестре), може пратити у грчкој традицији. Упркос огромном временском
распону, препознатљиви су континуитет начина извођења (антифоног) и
мотиви који се у тужбалици појављују. Ово је посебно занимљиво и стога
што је кроз историју било више покушаја да се над женским оплакивањем и
нарицањем успостави контрола. Наиме, након оснивања градова-држава
(полиса), широм грчког света дошло је до увођења законских мера које су
ограничавале и регулисале нарицање, и то на тај начин што су прописивале
место и време за тужбалицу. Наиме, према новим правилима, нарицање је са
гробља и из погребне поворке трбало да се пресели у кућу, где је било
дозвољено само најближим сродницама. Детаљном анализом ових закона –
Солоновог у Атини, као и закона са Коса и из Делфа, у раду се закључује да је
разлог за то следећи: увођењем нове политичке (тј. државне) структуре и
напуштањем клановског уређења друштва у Грчкој, спроводе се нова правила
према којима у јавном животу (а самим тим и у јавном простору) учествују
искључиво мушкарци. Међутим, управо кроз традиционалну, тј. ритуалну
праксу, жене су ипак задржале могућност да говоре јавно – и то на гробљу, и
то у време кризе изазване смрћу, када и порука тужбалице – која је упућена
једнако мртвима колико и живима – одјекује још снажније него у
свакодневним приликама. Моћ над живима у том тренутку повезана је са
моћи над мртвима, коју су жене у погребним ритуалима несумњиво имале.
Парадоксална ситуација повезана је са ритуалном нечистоћом (тзв. миазмом)
која прати сваки контакт са мртвима, што је несумњиво више погађало жене.
Управо изложеност миазми носила је са собом забрану изласка у јавни
простор и одласка у храмове, и могуће је да је разлог томе што су жене остале суверене владарке овог ритуала управо тај што су мушкарци избегавали да
буду изложени оваквој нечистоћи. Дакле, уместо запоседања ритуалног
простора који је био и остао женска сфера, држава је (а касније и црква)
покушавала да спроведе законске мере којима би сузбила погребни ритуал и
утицај који су жене кроз њега добијале. Једна од форми ове „борбе“ јесте и
увођење посебног реторичког жанра – надгробне беседе, коју су изводили
мушкарци, углавном државници, и то на јавним сахранама након погибије
војника. За разлику од тужбалице у којој се смрт оплакивала и жалила, и кроз
коју су се најближи (и оне које су нарицале, али и сви остали присутни) лично
опраштали од покојника, у беседи се величао покојник, као и сама смрт. Овај
рад одговара на питања зашто је било толико важно успоставити контролу над
тужбалицом, тј. над онима које су је изводиле, као и на питања да ли је и којој
мери је то било могуће.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual
T1  - Погребни ритуал и моћ: опраштање од мртвих у античком грчком погребном ритуалу
SP  - 37
EP  - 52
VL  - 57
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI0902037S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770
ER  - 
@article{
author = "Stevanović, Lada",
year = "2009",
abstract = "The paper discusses the development of the traditional genre of lament for
the deed in Greek antiquity, that is possible to follow since the earliest written traces (of oral tradition such as Iliad) all up to Modern Greek times.
However, focus of the paper is made on the development of this female
oral genre and restrictive laws and measurements against this traditional
form as a consequence of the formation of the first Greek city-states. What
were these measurements like, who were they aimed against and why
was it necessary to control ritual lament? Was this control successful?, У једном од најстаријих људских обреда, оном који прати умирање и
растајање од покојника, постојање тужбалице и оплакивања на простору
Грчке забележено је на вазном сликарству још у микенском периоду. Овај рад
се пре свега бави тужбалицом у класичном периоду, са посебним освртом на
архајско доба, али узимајући у обзир читав распон у коме се ова форма, коју
су као главне учеснице погребног ритуала изводиле жене (било
професионалне нарикаче, било најближе сроднице умрлих – мајке, супруге и
сестре), може пратити у грчкој традицији. Упркос огромном временском
распону, препознатљиви су континуитет начина извођења (антифоног) и
мотиви који се у тужбалици појављују. Ово је посебно занимљиво и стога
што је кроз историју било више покушаја да се над женским оплакивањем и
нарицањем успостави контрола. Наиме, након оснивања градова-држава
(полиса), широм грчког света дошло је до увођења законских мера које су
ограничавале и регулисале нарицање, и то на тај начин што су прописивале
место и време за тужбалицу. Наиме, према новим правилима, нарицање је са
гробља и из погребне поворке трбало да се пресели у кућу, где је било
дозвољено само најближим сродницама. Детаљном анализом ових закона –
Солоновог у Атини, као и закона са Коса и из Делфа, у раду се закључује да је
разлог за то следећи: увођењем нове политичке (тј. државне) структуре и
напуштањем клановског уређења друштва у Грчкој, спроводе се нова правила
према којима у јавном животу (а самим тим и у јавном простору) учествују
искључиво мушкарци. Међутим, управо кроз традиционалну, тј. ритуалну
праксу, жене су ипак задржале могућност да говоре јавно – и то на гробљу, и
то у време кризе изазване смрћу, када и порука тужбалице – која је упућена
једнако мртвима колико и живима – одјекује још снажније него у
свакодневним приликама. Моћ над живима у том тренутку повезана је са
моћи над мртвима, коју су жене у погребним ритуалима несумњиво имале.
Парадоксална ситуација повезана је са ритуалном нечистоћом (тзв. миазмом)
која прати сваки контакт са мртвима, што је несумњиво више погађало жене.
Управо изложеност миазми носила је са собом забрану изласка у јавни
простор и одласка у храмове, и могуће је да је разлог томе што су жене остале суверене владарке овог ритуала управо тај што су мушкарци избегавали да
буду изложени оваквој нечистоћи. Дакле, уместо запоседања ритуалног
простора који је био и остао женска сфера, држава је (а касније и црква)
покушавала да спроведе законске мере којима би сузбила погребни ритуал и
утицај који су жене кроз њега добијале. Једна од форми ове „борбе“ јесте и
увођење посебног реторичког жанра – надгробне беседе, коју су изводили
мушкарци, углавном државници, и то на јавним сахранама након погибије
војника. За разлику од тужбалице у којој се смрт оплакивала и жалила, и кроз
коју су се најближи (и оне које су нарицале, али и сви остали присутни) лично
опраштали од покојника, у беседи се величао покојник, као и сама смрт. Овај
рад одговара на питања зашто је било толико важно успоставити контролу над
тужбалицом, тј. над онима које су је изводиле, као и на питања да ли је и којој
мери је то било могуће.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual, Погребни ритуал и моћ: опраштање од мртвих у античком грчком погребном ритуалу",
pages = "37-52",
volume = "57",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI0902037S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770"
}
Stevanović, L.. (2009). Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 57(2), 37-52.
https://doi.org/10.2298/GEI0902037S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770
Stevanović L. Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2009;57(2):37-52.
doi:10.2298/GEI0902037S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770 .
Stevanović, Lada, "Funeral Ritual and Power: Farewelling the Dead in the Ancient Greek Funerary Ritual" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 57, no. 2 (2009):37-52,
https://doi.org/10.2298/GEI0902037S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8770 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB