Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији
20th century spectacles: political arenas and cultural scenes in Serbia
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом раду, етнолошка истраживања се фокусирају на
свакодневицу спектакла, тј. на „друштво спектакла“, које се
представља као еруптивна реалност, комуникативна мрежа
и тржиште моћи. Међутим, на балканским просторима у
време кризе и транзиције, спектакли су постали друштвена
драма и отворени театар живота, са често трагичним
последицама. Моја дугогодишња истраживања масовних
скупова у Србији усмерена су на читање феномена
спектакла у дискурзивном пољу разноврсних ритуалних
пракси и симболичке мреже. Многобројна исксуства актера
и медијска презентација увели су политичке и културне
позорнице у историјско поље догађаја. Њихов линерани код
и реверзибилност кроз евокативну призму исписали су
странице новије историје, а такође умногоме изменили и
обликовали спектакл као својеврсно друштвено огледало.
This paper focuses on „society of spectacles“,
seen as eruptive reality, communicative market and
power market. However, in the Balkans, in the times of
crisis and transition, these spectacles have become a
social drama and an open theatre of life with frequent
tragic consequences. My long-term research, started in
1992, on mass gatherings in Serbia are directed to
phenomenon of spectacle in the light of various ritual
practices and symbolic net. A number of experiences by participants and media
presentation have brought in political and cultural stages into play. Their linear code
and reversibility through an evocative prism have written pages of recent history,
and for the most part, altered and shaped a spectacle as a particular reflection of a
given society. In the past five years, the research covered several phases:
1. retrospection of political manifestations and music events in socialist period
(parades, festivals of popular music…);
2. research on political rall...ies and cultural scene in the times of crisis and
transition (political meetings, demonstrations, rallies, musical settings as
instruments of political campaigns etc.);
3. research of music events as case studies: EXIT festival in Novi Sad and
Dragacevo’s trumpet festival.
Keywords:
спектакл / друштво / култура / политика / комуникација / симболи / spectacle / society / culture / politics / communication / symbolsSource:
Култура у трансформацији / Culture in Transformation, 2007, 169-188Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868
- Anthropological research of communication in contemporary Serbia (RS-147021)
Note:
- Зборник радова Етнографског института САНУ 23 / Collection of Papers of the Institute of Ethnography SASA 23
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Лукић Крстановић, Мирослава PY - 2007 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8755 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8763 AB - У овом раду, етнолошка истраживања се фокусирају на свакодневицу спектакла, тј. на „друштво спектакла“, које се представља као еруптивна реалност, комуникативна мрежа и тржиште моћи. Међутим, на балканским просторима у време кризе и транзиције, спектакли су постали друштвена драма и отворени театар живота, са често трагичним последицама. Моја дугогодишња истраживања масовних скупова у Србији усмерена су на читање феномена спектакла у дискурзивном пољу разноврсних ритуалних пракси и симболичке мреже. Многобројна исксуства актера и медијска презентација увели су политичке и културне позорнице у историјско поље догађаја. Њихов линерани код и реверзибилност кроз евокативну призму исписали су странице новије историје, а такође умногоме изменили и обликовали спектакл као својеврсно друштвено огледало. AB - This paper focuses on „society of spectacles“, seen as eruptive reality, communicative market and power market. However, in the Balkans, in the times of crisis and transition, these spectacles have become a social drama and an open theatre of life with frequent tragic consequences. My long-term research, started in 1992, on mass gatherings in Serbia are directed to phenomenon of spectacle in the light of various ritual practices and symbolic net. A number of experiences by participants and media presentation have brought in political and cultural stages into play. Their linear code and reversibility through an evocative prism have written pages of recent history, and for the most part, altered and shaped a spectacle as a particular reflection of a given society. In the past five years, the research covered several phases: 1. retrospection of political manifestations and music events in socialist period (parades, festivals of popular music…); 2. research on political rallies and cultural scene in the times of crisis and transition (political meetings, demonstrations, rallies, musical settings as instruments of political campaigns etc.); 3. research of music events as case studies: EXIT festival in Novi Sad and Dragacevo’s trumpet festival. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Култура у трансформацији / Culture in Transformation T1 - Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији T1 - 20th century spectacles: political arenas and cultural scenes in Serbia SP - 169 EP - 188 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8763 ER -
@inbook{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава", year = "2007", abstract = "У овом раду, етнолошка истраживања се фокусирају на свакодневицу спектакла, тј. на „друштво спектакла“, које се представља као еруптивна реалност, комуникативна мрежа и тржиште моћи. Међутим, на балканским просторима у време кризе и транзиције, спектакли су постали друштвена драма и отворени театар живота, са често трагичним последицама. Моја дугогодишња истраживања масовних скупова у Србији усмерена су на читање феномена спектакла у дискурзивном пољу разноврсних ритуалних пракси и симболичке мреже. Многобројна исксуства актера и медијска презентација увели су политичке и културне позорнице у историјско поље догађаја. Њихов линерани код и реверзибилност кроз евокативну призму исписали су странице новије историје, а такође умногоме изменили и обликовали спектакл као својеврсно друштвено огледало., This paper focuses on „society of spectacles“, seen as eruptive reality, communicative market and power market. However, in the Balkans, in the times of crisis and transition, these spectacles have become a social drama and an open theatre of life with frequent tragic consequences. My long-term research, started in 1992, on mass gatherings in Serbia are directed to phenomenon of spectacle in the light of various ritual practices and symbolic net. A number of experiences by participants and media presentation have brought in political and cultural stages into play. Their linear code and reversibility through an evocative prism have written pages of recent history, and for the most part, altered and shaped a spectacle as a particular reflection of a given society. In the past five years, the research covered several phases: 1. retrospection of political manifestations and music events in socialist period (parades, festivals of popular music…); 2. research on political rallies and cultural scene in the times of crisis and transition (political meetings, demonstrations, rallies, musical settings as instruments of political campaigns etc.); 3. research of music events as case studies: EXIT festival in Novi Sad and Dragacevo’s trumpet festival.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Култура у трансформацији / Culture in Transformation", booktitle = "Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији, 20th century spectacles: political arenas and cultural scenes in Serbia", pages = "169-188", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8763" }
Лукић Крстановић, М.. (2007). Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији. in Култура у трансформацији / Culture in Transformation Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 169-188. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8763
Лукић Крстановић М. Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији. in Култура у трансформацији / Culture in Transformation. 2007;:169-188. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8763 .
Лукић Крстановић, Мирослава, "Спектакли XX века: политичке арене и културне сцене у Србији" in Култура у трансформацији / Culture in Transformation (2007):169-188, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8763 .