Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији)
From Ethnographic to Anthropological Research of Children’s Games in Serbia: (Anthropology of Children’s Game in Serbia)
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Проучавање традиционалних дечјих игара у Србији израсло
је из класичних етнографских радова Вука Стефановића
Караџића. Оне већ више од једног века заокупљају пажњу
домаћих етнолога. Приступ њиховом проучавању еволуирао је
упоредо са развојем теоријских и методолошких оквира
етнологије. Прва истраживања дечјих игара, вршена у другој
половини 19. века, карактерисао је етнографски приступ,
истраживања обављана почетком 20. века- етнолошки, да би
она извршена почетком овога века одликовао антрополошки
приступ. Промена приступа проучавања дечјих игара
условљена је развитком научне мисли и потребом да се
посматрана проблематика сагледа из више углова.
The paper explains transformation of the various approaches to studying children’s games in Serbia. The transformation itself was determined by the development
of theoretical and methodological perspectives in ethnology/anthropology. The first
research on children’s games in Serbia was carried out in the second half of the 19 th
century; the research was ethnographic, that is, only the data were collected but without
deeper analysis or explanation. Tihomir Djordjević was the first one to study the games
in a real ethnological sense, explaining the games with similar cultural phenomena. Up
until 1980’s the games were not studied in details by ethnologists. However, new research has brought new dimensions – analytical and interpretative – into play, where
the games are seen as a product of one specific culture in a specific moment in time.
This kind of approach holds that the games have a universal character in all societies,
and this is what results in anthropological perspecti...ve of these games.
Keywords:
етнографија / етнологија / антропологија / традиционалне дечје игре / савремене дечје игре / ethnography / ethnology / anthropology / traditional children’s games / contemporary gamesSource:
Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives, 2005, 273-279Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868
Note:
- Зборник радова Етнографског института САНУ 21 / Collection of Papers of the Institute of Ethnography SASA 21
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Крел, Александар PY - 2005 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7492 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8754 AB - Проучавање традиционалних дечјих игара у Србији израсло је из класичних етнографских радова Вука Стефановића Караџића. Оне већ више од једног века заокупљају пажњу домаћих етнолога. Приступ њиховом проучавању еволуирао је упоредо са развојем теоријских и методолошких оквира етнологије. Прва истраживања дечјих игара, вршена у другој половини 19. века, карактерисао је етнографски приступ, истраживања обављана почетком 20. века- етнолошки, да би она извршена почетком овога века одликовао антрополошки приступ. Промена приступа проучавања дечјих игара условљена је развитком научне мисли и потребом да се посматрана проблематика сагледа из више углова. AB - The paper explains transformation of the various approaches to studying children’s games in Serbia. The transformation itself was determined by the development of theoretical and methodological perspectives in ethnology/anthropology. The first research on children’s games in Serbia was carried out in the second half of the 19 th century; the research was ethnographic, that is, only the data were collected but without deeper analysis or explanation. Tihomir Djordjević was the first one to study the games in a real ethnological sense, explaining the games with similar cultural phenomena. Up until 1980’s the games were not studied in details by ethnologists. However, new research has brought new dimensions – analytical and interpretative – into play, where the games are seen as a product of one specific culture in a specific moment in time. This kind of approach holds that the games have a universal character in all societies, and this is what results in anthropological perspective of these games. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives T1 - Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији) T1 - From Ethnographic to Anthropological Research of Children’s Games in Serbia: (Anthropology of Children’s Game in Serbia) SP - 273 EP - 279 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8754 ER -
@inbook{ author = "Крел, Александар", year = "2005", abstract = "Проучавање традиционалних дечјих игара у Србији израсло је из класичних етнографских радова Вука Стефановића Караџића. Оне већ више од једног века заокупљају пажњу домаћих етнолога. Приступ њиховом проучавању еволуирао је упоредо са развојем теоријских и методолошких оквира етнологије. Прва истраживања дечјих игара, вршена у другој половини 19. века, карактерисао је етнографски приступ, истраживања обављана почетком 20. века- етнолошки, да би она извршена почетком овога века одликовао антрополошки приступ. Промена приступа проучавања дечјих игара условљена је развитком научне мисли и потребом да се посматрана проблематика сагледа из више углова., The paper explains transformation of the various approaches to studying children’s games in Serbia. The transformation itself was determined by the development of theoretical and methodological perspectives in ethnology/anthropology. The first research on children’s games in Serbia was carried out in the second half of the 19 th century; the research was ethnographic, that is, only the data were collected but without deeper analysis or explanation. Tihomir Djordjević was the first one to study the games in a real ethnological sense, explaining the games with similar cultural phenomena. Up until 1980’s the games were not studied in details by ethnologists. However, new research has brought new dimensions – analytical and interpretative – into play, where the games are seen as a product of one specific culture in a specific moment in time. This kind of approach holds that the games have a universal character in all societies, and this is what results in anthropological perspective of these games.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives", booktitle = "Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији), From Ethnographic to Anthropological Research of Children’s Games in Serbia: (Anthropology of Children’s Game in Serbia)", pages = "273-279", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8754" }
Крел, А.. (2005). Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији). in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 273-279. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8754
Крел А. Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији). in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives. 2005;:273-279. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8754 .
Крел, Александар, "Од етнографског ка антрополошком приступу проучавању дечјих игара у Србији: (антропологија дечјих игара у Србији)" in Етнологија и антропологија : стање и перспективе / Ethnology and Anthropology : Contemporary Standings and Perspectives (2005):273-279, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8754 .