Show simple item record

Spectacle and society : a study of music events in Serbia

dc.creatorЛукић Крстановић, Мирослава
dc.date.accessioned2020-05-21T08:58:55Z
dc.date.available2020-05-21T08:58:55Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn86-7587-027-2
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/8708
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/8718
dc.description.abstractФеномен спектакла је релевантан у тумачењу прошлих и садашњих стварности. Његова аутономија представља стварно и магично огледало једног друштва. Музичке манифестације су посебни изразу спектакла који је моћно тржиште индустрије забаве и буке. Музичке свакодневице и музичке сцене у Србији у другој половини двадесетог века су рефлексије друштвених, политичких и економских појава, али истовремено они и креирају друштвену стравност. Проучавање музичких спектакала доприноси бољем расветљавању друштва и културе у светлу система и догађаја.sr
dc.description.abstractThe paper sets forth а concept of research relating to the phenomenon of spectacle. Its introductory part deals with а speculative framework in which this phenomenon is highlighted by theories of Divigno, Debord, Baudrillard, Attali, and others. Ethnographic analysis of the spectacle implies the introduction of a new taxonomy, in which rituals and celebrations play the role of spectacle references, and events feature as its constitutent units. Based on such pattern, there emerge two spectacle models: the situation model, made up of festivities and ritualized activities, and the event model, as an evocative image and narrative medium. An ethnographic reading of the music spectacle in Serbia over the last 50 years spans an amplitude of social climate. The paper therefore provides an analysis of its developmental stages, where the following models may be distinguished: controlled spectacle, in political placarding; conventional spectacle, in the development of popular festivals and concerts; emblematic spectacle, as the staging of traditional festivities; “committed” spectacle, as an expression of subcultural styles; and “progressive” spectacle, as an expression of modern scenic technologies.en
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASAsr
dc.relationСавремена сеоска и градска култура - путеви трансформације (1868)sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceТрадиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbssr
dc.subjectспектаклsr
dc.subjectдруштвоsr
dc.subjectмузикаsr
dc.subjectпродукцијаsr
dc.subjectполитикаsr
dc.subjectspectaclesr
dc.subjectsocietysr
dc.subjectmusicsr
dc.subjectproductionsr
dc.subjectpoliticssr
dc.titleСпектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србијиsr
dc.titleSpectacle and society : a study of music events in Serbiaen
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractLukić Krstanović, Miroslava; Spektakl i društvo : proučavanje muzičkih manifestacija u Srbiji;
dc.rights.holderЕтнографски институт САНУsr
dc.citation.spage221
dc.citation.epage235
dc.description.otherПосебна издања Етнографског института САНУ ; 49 / Special editions, Institute of Ethnography SASA ; 49.sr
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/33263/bitstream_33263.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record