Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији
Spectacle and society : a study of music events in Serbia
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Феномен спектакла је релевантан у тумачењу прошлих и садашњих стварности. Његова аутономија представља стварно и магично огледало једног друштва. Музичке манифестације су посебни изразу спектакла који је моћно тржиште индустрије забаве и буке. Музичке свакодневице и музичке сцене у Србији у другој половини двадесетог века су рефлексије друштвених, политичких и економских појава, али истовремено они и креирају друштвену стравност. Проучавање музичких спектакала доприноси бољем расветљавању друштва и културе у светлу система и догађаја.
The paper sets forth а concept of research relating to the phenomenon of spectacle. Its introductory part deals with а speculative framework in which this phenomenon is highlighted by theories of Divigno, Debord, Baudrillard, Attali, and others. Ethnographic analysis of the spectacle implies the introduction of a new taxonomy, in which rituals and celebrations play the role of spectacle references, and events feature as its constitutent units. Based on such pattern, there emerge two spectacle models: the situation model, made up of festivities and ritualized activities, and the event model, as an evocative image and narrative medium.
An ethnographic reading of the music spectacle in Serbia over the last 50 years spans an amplitude of social climate. The paper therefore provides an analysis of its developmental stages, where the following models may be distinguished: controlled spectacle, in political placarding; conventional spectacle, in the development of popular festivals and conce...rts; emblematic spectacle, as the staging of traditional festivities; “committed” spectacle, as an expression of subcultural styles; and “progressive” spectacle, as an expression of modern scenic technologies.
Keywords:
спектакл / друштво / музика / продукција / политика / spectacle / society / music / production / politicsSource:
Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs, 2003, 221-235Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Савремена сеоска и градска култура – путеви и трансформација, бр. 1868 / Contemporary Rural and Urban Culture - Ways of Transformation, no. 1868
Note:
- Посебна издања Етнографског института САНУ ; 49 / Special editions, Institute of Ethnography SASA ; 49.
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Лукић Крстановић, Мирослава PY - 2003 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8708 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8718 AB - Феномен спектакла је релевантан у тумачењу прошлих и садашњих стварности. Његова аутономија представља стварно и магично огледало једног друштва. Музичке манифестације су посебни изразу спектакла који је моћно тржиште индустрије забаве и буке. Музичке свакодневице и музичке сцене у Србији у другој половини двадесетог века су рефлексије друштвених, политичких и економских појава, али истовремено они и креирају друштвену стравност. Проучавање музичких спектакала доприноси бољем расветљавању друштва и културе у светлу система и догађаја. AB - The paper sets forth а concept of research relating to the phenomenon of spectacle. Its introductory part deals with а speculative framework in which this phenomenon is highlighted by theories of Divigno, Debord, Baudrillard, Attali, and others. Ethnographic analysis of the spectacle implies the introduction of a new taxonomy, in which rituals and celebrations play the role of spectacle references, and events feature as its constitutent units. Based on such pattern, there emerge two spectacle models: the situation model, made up of festivities and ritualized activities, and the event model, as an evocative image and narrative medium. An ethnographic reading of the music spectacle in Serbia over the last 50 years spans an amplitude of social climate. The paper therefore provides an analysis of its developmental stages, where the following models may be distinguished: controlled spectacle, in political placarding; conventional spectacle, in the development of popular festivals and concerts; emblematic spectacle, as the staging of traditional festivities; “committed” spectacle, as an expression of subcultural styles; and “progressive” spectacle, as an expression of modern scenic technologies. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs T1 - Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији T1 - Spectacle and society : a study of music events in Serbia SP - 221 EP - 235 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8718 ER -
@inbook{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава", year = "2003", abstract = "Феномен спектакла је релевантан у тумачењу прошлих и садашњих стварности. Његова аутономија представља стварно и магично огледало једног друштва. Музичке манифестације су посебни изразу спектакла који је моћно тржиште индустрије забаве и буке. Музичке свакодневице и музичке сцене у Србији у другој половини двадесетог века су рефлексије друштвених, политичких и економских појава, али истовремено они и креирају друштвену стравност. Проучавање музичких спектакала доприноси бољем расветљавању друштва и културе у светлу система и догађаја., The paper sets forth а concept of research relating to the phenomenon of spectacle. Its introductory part deals with а speculative framework in which this phenomenon is highlighted by theories of Divigno, Debord, Baudrillard, Attali, and others. Ethnographic analysis of the spectacle implies the introduction of a new taxonomy, in which rituals and celebrations play the role of spectacle references, and events feature as its constitutent units. Based on such pattern, there emerge two spectacle models: the situation model, made up of festivities and ritualized activities, and the event model, as an evocative image and narrative medium. An ethnographic reading of the music spectacle in Serbia over the last 50 years spans an amplitude of social climate. The paper therefore provides an analysis of its developmental stages, where the following models may be distinguished: controlled spectacle, in political placarding; conventional spectacle, in the development of popular festivals and concerts; emblematic spectacle, as the staging of traditional festivities; “committed” spectacle, as an expression of subcultural styles; and “progressive” spectacle, as an expression of modern scenic technologies.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs", booktitle = "Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији, Spectacle and society : a study of music events in Serbia", pages = "221-235", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8718" }
Лукић Крстановић, М.. (2003). Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији. in Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 221-235. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8718
Лукић Крстановић М. Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији. in Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs. 2003;:221-235. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8718 .
Лукић Крстановић, Мирослава, "Спектакл и друштво : проучавање музичких манифестација у Србији" in Традиционално и савремено у култури Срба / The Traditional and the Contemporary in the Culture of the Serbs (2003):221-235, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8718 .